Search
Asset 2

افراد مسن نیاز دارند مایعات بیشتری بنوشند؛ دلیلش را بدانید

حتی اگر بدن ما به نوشیدن مایعات نیاز داشته باشد، هرچه پیرتر می‌شویم کمتر احساس عطش و تشنگی می‌کنیم!

نویسنده: سینی بانو

افراد مسن نسبت به جوانان، دراثر کم آبی بیشتر در معرض خطرات سلامتی « از عفونت تا بستری شدن در بیمارستان » قرار می‌گیرند. با افزایش سن، اشتها برای خوردن و آشامیدن کم می‌شود، بنابراین افراد مسن حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنند، لازم است که مرتبا آب بنوشند.

به جز موارد پزشکی « مانند مشکلات قلبی یا کلیوی » که برای نوشیدن آب محدودیت قائل می‌شوند، در بقیه موارد توصیه می‌شود که هرروز خانم‌های مسن ۸ لیوان و آقایان مسن ۱۰ لیوان آب بنوشند.

آسان‌ترین راه برای نوشیدن بیشتر مایعات این است که آنرا به صورت عادت روزمره در بیاوریم. مثلا، در کارهای روزمره‌ای مانند مصرف دارو یا در وعده‌های غذایی مایعات بنوشید. اگر تدریجا و یواش یواش مصرف مایعات را بالا ببرید، نوشیدن مایعات درنهایت جزوعادات روزانه شما خواهد شد.

نوشیدن مقدار مایع مورد نیاز روزانه، کار سختی نیست فقط نوشیدنی را که دوست دارید، بیشتر بنوشید. البته بهتر است که آب بنوشید اما چای و آب میوه نیز نوشیدنی محسوب می‌شوند و مصرف آنها بدن را از کم آبی حفاظت می‌کند.

با این‌که تشنگی شاخص خوبی برای نشان دادن نیاز بدن به آب است، اما با افزایش سن، کمتر احساس عطش وتشنگی می‌کنیم. اگر فقط برای نوشیدن مایعات به حس تشنگی اعتماد کنید، بدن‌تان ممکن است در معرض خطر کم آبی قرار بگیرد! بنابراین بسیار مهم است که حتی وقتی تشنه نیستید، به طور منظم مایعات بنوشید.

تصور دیگری که بین مردم رایج است این است که کسانی که بی‌اختیاری ادرار دارند، نباید مایعات بنوشند. درحالی‌که محدود کردن مصرف مایعات، باعث کم شدن ظرفیت مثانه شده و بی‌اختیاری ادراررا تشدید می‌کند.

بسیاری از مردم نمی‌دانند که مصرف کم مایعات روی سلامتی‌شان اثر بدی گذاشته و باعث عواقب جدی می‌شود. اما افراد مسن به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی مربوط به سن‌شان، اثرات جانبی داروها یا هردوی این عوامل، بیش از بقیه افراد در برابر کم آبی آسیب پذیرند.

باید دقت کرد که درصد افراد بالای ۶۵ سال در اکثر نقاط دنیا به خصوص در کشورهای توسعه یافته، رو به افزایش است .

ترس از مایعات

تاکنون تحقیقات کمی درمورد کم آبیِ افراد مسنی که در خانه سالمندان زندگی نمی‌کنند، انجام شده است. بنابراین ما تحقیقی را در این مورد انجام دادیم. در این تحقیق با ۲۴ فرد بالای ۷۵ سال که در خانه خود در شهرلندنِ کشور انگلیس زندگی می‌کردند، تک تک مصاحبه کردیم. همچنین با ۹ نفر از پرستاران آنها صحبت کردیم.

ما فهمیدیم که درک افراد راجع به موضوع کم آبی بدن بسیار با هم متفاوت است. با این‌که افراد مورد تحقیق در این مطالعه تا حدودی از پیغام‌های بهداشتی در مورد کم آبی اطلاع داشتند، اما تصورات غلط زیادی نیز در این مورد داشتند مانند این‌که: چقدر باید مایعات بنوشند و چه باید بنوشند.

یکی ازبزرگ‌ترین موانع برای نوشیدن مایعات، ترس زیاد از بی‌اختیاری ادرار و مشکل رسیدن به توالت بود. در این موارد، اتفاقا برای این‌که دچارمشکل نشویم باید مقدار فراوانی مایعات بنوشیم. انتخاب چای و قهوه بدون کافئین نیزمی‌تواند کمک کننده باشد.

نوشیدن مایعات به مقدار زیاد و مصرف فیبر کافی در رژیم غذایی، نه تنها در جلوگیری ازیبوست موثر است بلکه به مثانه ضعیف هم کمک می‌کند. در عین حال برای سفرهای خود از قبل برنامه‌ریزی کرده، نزدیک‌ترین صندلی به توالت را رزرو کنید و در زمان‌هایی که وقت آزاد دارید به توالت بروید.

این تحقیق مشخص کرد که یکی دیگر از مشکلاتی که افراد مسن در مصرف نوشیدنی دارند به علت سختی در استفاده از وسایل آشپزخانه و فنجان است، ازجمله این‌که کِتری برای آنها خیلی سنگین است. اگر می‌بینید استفاده از وسایل روزمره برای‌تان دشوار است، حتما در این مورد با دوستان، خانواده یا پرستاران صحبت کنید وجایگزینی برای آنها پیدا کنید. یک کتریِ سبک، استفاده از نی یا فنجان مناسب، می‌تواند به راحتی مشکل را حل کند.

تحقیق ما نشان داد که راه بهینه برای تشویق افراد مسن به نوشیدن بیشتر مایعات، عبارت است از شناخت و رفع موانع فردی در مورد نوشیدن و ایجاد عادات روزمره‌ای مانند نوشیدن مقدار فراوانی مایعات همراه با دارو وتشویق آنها به نوشیدن مایعات به صورت یک تجربه خوب و لذت‌بخش.

سینی بانو یک پزشک عمومی و همکار تحقیقات بالینی است.

مطالب دیگر:

شبح کمونیسم در حال حکمرانی بر جهان ما : فصل ۹ : تلۀ اقتصادی کمونیست (قسمت دوم)

آیا خوردن گوشت قرمز خطرناک است؟

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی