Search
Asset 2

تأمل و امید در میان اپیدمی ویروس کرونا

گل نیلوفر آبی صورتی رنگ در تالاب انزلی (اِپُک تایمز)
گل نیلوفر آبی صورتی رنگ در تالاب انزلی (اِپُک تایمز)

نوشته مینگ هویی

سازمان بهداشت جهانی در تاریخ ۱۱ مارس ویروس جدید کرونا را به‌عنوان یک پاندمی (همه‌گیری جهانی) اعلام کرد، چراکه این بیماری در بیش از ۱۰۰ کشور جهان با دست‌کم ۱۲۱ هزار مورد ابتلا و بیش از ۴۰۰۰ مرگ گسترش یافته است.

اکثر این موارد در شهر ووهان، مرکز شیوع این بیماری، رخ داده است که بسیاری از آنها قبل از تشخیص در خانه یا در اورژانس، جان خود را از دست دادند و برخی حتی هنگام راه رفتن در خیابان، عمرشان به پایان رسید و به زمین افتادند.

برخی از کاربران اینترنت در ووهان در وبلاگ خود نوشتند که تا وقتی این ویروس شیوع نیافته بود، نمی‌دانستند که یک تخت بیمارستان، یک لوله اکسیژن یا یک دستگاه تنفس مصنوعی چقدر ارزشمند است، زیرا بیمارستان‌های محلی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا اشباع شده بودند. آنها اشاره کردند که این بیماری به‌طور یکسان فقرا و ثروتمندان را هدف قرار داد و اینکه مهم‌ترین چیز در مواجهه با این اپیدمی جان انسان بود، نه ثروت و شهرت.

از زمانی که نخستین مورد تأییدشده گزارش شد، چند ماه گذشته است و بسیاری از مردم به این فکر می‌کنند که ویروس کرونا چگونه به همه استان‌ها در چین گسترش یافت، شدت گرفت و به یک پاندمی تبدیل شد. آنها نمی‌دانند که در مواجهه با این اپیدمی باید چه کار کنند تا در امان بمانند.

مخفی‌کاریِ ح‌ک‌چ زیربنای شیوع سریع ویروس کرونا

همانطور که در نگاهی اجمالی به این سه ماه شیوع، شرح داده شد، حزب کمونیست چین (ح‌ک‌چ) در دسامبر سال ۲۰۱۹ از انتقال این ویروس از انسانی به انسان دیگر مطلع شد، اما خارج از ارتش چین دست به هیچ گونه اقدام پیشگیرانه نزد. چند پزشک و سایر افشاگران نیز به‌دلیل صحبت درباره شیوع احتمالی این ویروس مجازات شدند.

به گفته مدافعان حقوق بشر چین که یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در واشنگتن دی‌سی است، مسئولان چینی بین ۲۲ تا ۲۸ ژانویه دست‌کم ۳۲۵ نفر را دستگیر کردند. بیشتر آنها به «انتشار شایعات»، «ایجاد وحشت» یا «تلاش برای برهم زدن نظم اجتماعی» متهم شدند. آنها ازطریق بازداشت، پرداخت جریمه یا آموزش انضباطی مجازات شدند.

فانگ بین، ساکن ووهان، ویدئوهایی مربوط به اپیدمی ویروس کرونا را ضبط کرد و در ۲۵ ژانویه ۲۰۲۰، دو روز پس از قرنطینه شدن این شهر، آنها را در یوتیوب منتشر کرد. در اول فوریه، او در ۵ بیمارستان- از جمله یکی که در ۵ دقیقه ۸ جسد بیرون داد- فیلم گرفت و دوباره آنها را در یوتیوب منتشر کرد. فانگ بعداً دستگیر شد و محل حبسش از تاریخ ۱۰فوریه نامعلوم است.

حزب کمونیست چین یک کارگروه کنترل ویروس کرونا را در ۲۶ ژانویه ۲۰۲۰ تشکیل داد که اعضای آن از بخش مرکزی تبلیغات و وزارت امنیت داخلی انتخاب شدند. هیچ یک از کارشناسان پزشکیِ کمیسیون بهداشت ملی برای پیوستن به این کارگروه دعوت نشدند.

این کارگروه در نخستین روز تشکیل آن، خط‌مشی را صادر کرد و کارکنان پزشکی را از بحث درباره این اپیدمی در خانه یا سایر مکان‌ها، ازطریق گفتگوهای شخصی، تماس‌های تلفنی، پیامک، پست‌های وی‌چت، بلاگ‌های ویبو، یا ایمیل منع کرد. این دستورالعمل درخصوص کلیه اطلاعات مربوط به ویروس کرونا، از جمله موارد جدید، برنامه‌های درمانی، کنترل و پیشگیری، صدق می‌کند. هر کسی که این دستورات را نقض کند، ممکن است به ۳ تا ۷ سال زندان محکوم شود.

وقتی معاون نخست‌وزیر سان چونلان و سایر مسئولان در ۵مارس درحال بازرسی یک منطقه مسکونی در ووهان بودند، یکی از ساکنان محلی گفت هر آنچه که این مسئولان در طول این تور کوتاه بازرسی وانمود می‌کنند، «جعلی» است. مسئولان ترتیبی دادند تا نمایش دهند درحال تحویل دادن غذا به ساکنان آن منطقه هستند. خانمی با عصبانیت از ساختمانش فریاد زد: «این دروغ است، همه چیز جعلی است.» اندکی بعد بسیاری از افراد دیگر نیز به او پیوستند.

آلکساندر سولژنیتسین، نویسنده مجمع‌الجزایر گولاگ، یک بار نوشت: «ما می‌دانیم که آنها دروغ می‌گویند، آنها نیز می‌دانند که دروغ می‌گویند. آنها می‌دانند که ما می‌دانیم آنها دروغ می‌گویند، ما می‌دانیم که آنها می‌دانند که ما می‌دانیم که آنها دروغ می‌گویند. با این حال آنها همچنان دروغ می‌گویند.»

بسیاری از شهروندان چین دریافته‌اند که حزب کمونیست چین از زمان تأسیسش تاکنون همواره دروغ گفته است و سرپوش گذاشتن بر شیوع این ویروس، آن را از یک اپیدمی به یک پاندمی تبدیل کرده است.

یک مشکل مسری

ایتالیا و ایران به دو کانون در خارج از کشور چین تبدیل شده‌اند. بررسی دقیق همکاری این دو کشور با چین نشان می‌دهد که این جریان احتمالاً اتفاقی نیست.

طرح یک کمربند و یک جاده چین (بی‌آرآی)، که گاهی با عنوان راه ابریشم جدید از آن یاد می‌شود، در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد و هدف آن گسترش نفوذ اقتصادی و سیاسی چین از شرق آسیا به اروپا است. بسیاری از تحلیلگران از آرزوی چین برای تبدیل شدن به یک قدرت جهانی آگاه بودند و گمان می‌کنند بی‌آرآی می‌تواند یک اسب تروآ برای توسعه منطقه‌ای و گسترش ارتش چین باشد.

در ماه مارس ۲۰۱۹، ایتالیا نخستین کشور از گروه هفت بود که به طرح یک کمربند و جاده چین پیوست. همزمان با امضای توافق بزرگ رم و پکن درخصوص بی‌آرآی، چند رهبر اروپایی درباره توانایی این توافق برای جدا شدن اروپا هشدار دادند، اما ایتالیا و چین چنین نگرانی‌هایی را کم‌اهمیت جلوه دادند. معاون نخست‌وزیر ایتالیا به سی‌اِن‌بی‌سی گفت پس از امضای درمجموع ۲۹ قرارداد بین دو کشور، «هیچ چیزی برای نگرانی وجود ندارد.»

ایران کشوری دیگری است که روابط نزدیکی با چین دارد.

وب‌سایت اُیل‌پرایس در مقاله‌ای تحت عنوان «تبدیل شدن ایران به قطب اساسی در طرح یک کمربندی و یک جاده چین» گزارش داد: «علاقه استراتژیک چین به ایران درحال افزایش است. تولیدکنندگان چینی به دنبال تأسیس شرکت‌های جدید در ایران هستند، و تهران به‌عنوان یک قطب لجستیک و حمل‌ونقل حیاتی درنظر گرفته می‌شود.»

وال استریت ژورنال در ۱۱مارس۲۰۲۰ در مقاله‌ای تحت عنوان «مشارکت استراتژیک با چین ریشه شیوع ویروس کرونا در ایران» گزارش داد: «مسیر دقیق ویروس مشخص نیست. اما همکاری استراتژیک ایران با پکن ستارۀ اقبالی برای تماس‌‌های بالقوه را ایجاد کرده است که به انتشار این بیماری- کوید ۱۹- کمک کرد.»

مسیر پیش رو

حزب کمونیست چین به موارد نقض حقوق بشر و آزار و شکنجه اعتقادات مذهبی، به‌ویژه فالون گونگ (یا همان فالون دافا) – یک سیستم مدیتیشن مبتنی بر اصول حقیقت، نیک‌خواهی و بردباری- معروف است. از ژوئیه سال ۱۹۹۹ تعداد زیادی از تمرین‌کنندگان فالون گونگ بازداشت، زندانی و شکنجه شده‌اند. برخی نیز تحت سوءرفتار روانی قرار گرفته‌اند و حتی قربانی برداشت اجباری اعضای بدن شده‌اند.

به‌تازگی وب‌سایت مینگهویی گزارش‌های بسیاری را دریافت کرده است که در آنها مردم بعد از خروج از سازمان‌های حزب کمونیست چین و تکرار عبارات «فالون دافا خوب است» و «حقیقت، نیک‌خواهی و بردباری خوب است» تغییر شگرفی در وضعیت سلامتی خود پیدا کردند.

در ماجرایی که در تاریخ ۹فوریه۲۰۲۰ در مینگهویی منتشر شد، نویسنده مقاله در ۲فوریه با یکی از همکلاسی‌های سابقش در ووهان تماس گرفت و متوجه شد که او وقتی همسرش را به بیمارستان برد، به ویروس کرونا مبتلا شده است. نویسنده این گزارش نوشت: «او نشانه‌های ابتلا به این ویروس را داشت، اما بیمارستان هیچ تخت خالی نداشت، بیمارستان او را از نظر ابتلا به این ویروس آزمایش نکرد و فقط گفت که خودش را در خانه قرنطینه کند؛ جایی که کودک خردسال و پدر و مادر مسنش نیز در آنجا زندگی می‌کردند.»

پس از آنکه نویسنده درباره آزار و شکنجه فالون دافا به هم‌کلاسی‌اش گفت، او از حزب کمونیست چین (ح‌ک‌چ) خارج شد. «از او پرسیدم آیا او هنوز هم عباراتی را که به او یاد داده بودم تا در مواجهه با خطر تکرار کند، به یاد دارد. او گفت که به یاد ندارد. به او گفتم که عبارات «فالون دافا خوب است» و «حقیقت، نیک‌خواهی و بردباری خوب است” را تکرار کند و پیشنهاد دادم که خانواده‌اش نیز همین کار را بکنند.»

دو روز بعد که نویسنده با همکلاسی خود تماس گرفت، او بسیار هیجان‌زده بود و گفت: «صبح امروز که از خواب بیدار شدم، همه علائمم از بین رفته بود. تمام بدنم احساس طراوت داشت.»

لیو بوون، فرزانه‌ای در سلسله مینگ، یک بار پیش‌گویی‌ها و فرهنگ الهی چین را در کتیبه یادبود کوهستان تایبای شرح داد:

«آسمان چشمانی دارد،
زمین چشمانی دارد،
و هر کسی یک جفت چشم دارد؛
آسمان نظاره می‌کند،
زمین نظاره می‌کند،
به‌طور طبیعی زندگی شاد و رها از نگرانی است.»

او در بخش‌های دیگری از این کتیبه، یک اپیدمی را پیش‌بینی کرده است که ظاهراً از نظر زمان، مکان و جمعیت مستعد با اپیدمی ویروس کرونا مرتبط است. آن به‌طور مفصل در مقاله ارتباط اپیدمی ویروس کرونا در ووهان با پیشگویی‌های عهد باستان شرح داده شده است.

در همان کتیبه، لیو پادزهرى را نیز برای این اپیدمی تجویز کرد: «فقط آنهایی که صالح می‌مانند، می‌توانند زنده بمانند.»

برای جزئیات بیشتر، لطفاً به مقاله بلایی که لیو بووِن در سلسله مینگ پیش‌بینی‌‌اش کرد مراجعه کنید.

نوشته مینگ هویی

مطالب دیگر:

فالون دافا، تمرینی معجزه‌‏آسا برای سلامتی جسم و ذهن

سانسور کرونا توسط پیام‌رسان چینی وی‌چت

بلایی که لیو بووِن در سلسله مینگ پیش‌بینی‌‌اش کرد

یک دادگاه مستقل : چین هنوز در حال کشتن انسان‌ها برای برداشت اجباری اعضای بدن است

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی