Search
Asset 2

کارشناسان: ایران تحت بازی چین برای منحرف کردن تمرکز آمریکا

Joseph-Bosco-590x283

پس از آنکه ایالات متحده، دستور کشته شدن قاسم سلیمانی را صادر کرد، پاسخ چین که خود بازیگر مهمی در خاورمیانه است، سکوت بوده است. چین دعوت به «گفتگو و عدم تشدید وضعیت» کرد. اما کارشناسان معتقدند که جای پای چین در خاور میانه آنقدر هم معصومانه که به نظر می‌‌‌‏رسد نیست.

ژورف بوسکو، کارشناس امور چین در مصاحبه‌‌‌‏ای با تلویزیون ان‌‌‌‏تی‌‌‌‏دی گفت که چین می‌‌‌‏خواهد از ایران برای منحرف کردن آمریکا از تمرکز بر استراتژی‌‌‌‏های هند-آرام و مقابله با تهدید رژیم چین در منطقه استفاده کند.

او گفت که حمایت چین می‌‌‌‏تواندعامل مهمی در تصمیم گیری‌‌‌‏های اخیردر منطقه باشد.

مدیرسابق دفتر کشور چین در وزارت دفاع آمریکا به تلویزیون ان‌‌‌‏تی‌‌‌‏دی گفت که «هر چقدر بیشتر آمریکا با بحران ها درجاهای دیگر در دنیا درگیر باشد، بیشتر به نفع چین و استراتژی‌‌‌‏هایش است.»

رژیم چین روابط دیپلماتیک و تجاری نزدیکی با ایران دارد و در موارد متعددی تحریم‌‌‌‏های ایالات متحده در مورد ایران را نیز زیر پا می‌‌‌‏گذارد.

چند روز پیش از کشته شدن سردار قاسم سلیمانی، چین، روسیه و ایران تمرین نظامی مشترکی را اجرا کردند. این اولین بار پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ بود که ایران به تمرینی نظامی در چنین مقیاس بزرگی می‌‌‌‏پیوست.

در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از پکن دیدار کرد تا با «وانگ لی»، همتای چینی خود، برای چهارمین بار در سال ملاقات کند.

سپتامبر ۲۰۱۹، آمریکا تحریم‌‌‌‏هایی را بر چندین شخص حقیقی و حقوقی چینی به دلیل انتقال نفت از ایران اعمال کرد.

در سال ۲۰۱۸ نیز ایالات متحده، «منگ وانژو»، مدیرمالی شرکت غول تکنولوژی، هواوی را به اتهام معامله تجاری با ایران دستگیر کرد. واردات دفاعی ایران عمدتا از روسیه و چین می‌‌‌‏آید.

بوسکو گفت: «رژیم چین می‌‌‌‏خواهد از خود تصویری چون شریکی با احساس مسئولیت نشان دهد. کسی که در صحنه بین‌‌‌‏المللی اختلافات را می‌‌‌‏خواباند به جای آنکه آن ها را شعله‌‌‌‏ور کند. اما در واقع در خیلی جاها، پشت صحنه مشکلات را هم زده و بالا می‌‌‌‏آورد.»

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه در سخنرانی‌‌‌‏اش در دانشگاه استنفورد در مورد حضور چین در خاورمیانه گفت: «چین می‌‌‌‏خواهد نفوذ سیاسی در خاور میانه داشته باشد. اگر تلاش می‌‌‌‏کنند که حضور اقتصادی داشته باشند، ما کوچکترین مشکلی نداریم. ما می‌‌‌‏خواهیم که اقتصاد چین موفق باشد. اما به وضوح می‌‌‌‏دانم که عدم وجود پیمانی مشخص و سرراست با چینی‌‌‌‏ها خطرناک است.»

خاور میانه لازم است که از پیشینیان خود در باره گرفتن پول از چینی‌‌‌‏ها درس بگیرد.

پومپئو گفت که کشور‌‌‌‏هایی در جنوب شرقی آسیا و آفریقا هم اکنون درک کرده‌‌‌‏اند که برخی از معاملاتشان با رژیم چین، «حقه در قالب وام» بوده این کشور‌‌‌‏ها را برده سیاسی حزب کمونیست چین کرده است.

او افزود: «این کشور‌‌‌‏ها پیش بینی این قسمت را نکرده بودند و خواهان این وضعیت هم نبودند. حالا به ایالات متحده می‌‌‌‏آیند که راه کمکی برای مسیر برگشت پیدا کنند.»

پمپئو گفت که بیشتر کشور‌‌‌‏های خاور میانه در وضعیت دیگری هستند زیرا اکثرا کشور‌‌‌‏هایی ثروتمند هستند و نیازی به پول چین ندارند. اما ایالات متحده می‌‌‌‏خواهد مطمئن شود که آنها از خطراتی که پول چین برایشان می‌‌‌‏آورد مطلع هستند.

بعد از واقعه ۱۱ سپتامبر، ایالات متحده تمرکزش را از پکن به سمت تروریسم در خاور میانه تغییر داد. برخی کارشناسان می گویند که چین از تنها منتفعان این واقعه بود. از سال ۲۰۰۱، رژیم کمونیستی چین رشد و توسعه شدیدی را تجربه کرده است.

مطالب دیگر:

شبح کمونیسم در حال حکمرانی بر جهان ما : فصل ۹ : تلۀ اقتصادی کمونیست (قسمت دوم)

نگرانی پکن از افشای آزار و اذیت مسلمانان چین در اردوگاه‌های بازداشت

چین با هدف ریشه‌کنی هویت دینی مسلمانان، مساجدشان را هدف قرار داده است

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی