Search
Asset 2

به چه دلیل آنتی‌‏ژن مخصوص به پروستات شما ممکن است بالا برود؟

پروستات
Monkey Business Images/iStock
پروستات
Monkey Business Images/iStock

آیا PSA شما بالا رفته‌‏است؟ PSA مخفف Prostate-Specific Antigen « آنتی‌‏ژن اختصاصی پروستات » ، پروتئینی است که توسط غده پروستات تولید می‌‏شود. PSA در موارد تخریب سلول‌‏ها‌‏ی غده پروستات، می‌‏تواند در خون افزایش پیدا‌‏کند. از‌‏آنجایی‌‏که افزایش PSA مختص به یک وضعیت خاص در پروستات نیست، در شرایط متفاوتی شاهد افزایش آن خواهیم بود.

سطح طبیعی PSA در حد مابین ۱.۰ تا ۴.۰ نانوگرم بر میلی‌‏لیتر «ng/mL » می‌‏باشد. هر عددی بالای ۴.۰ نانوگرم بر میلی‌‏‎لیتر غیر‌‏طبیعی و بالا در‌‏نظر گرفته می‌‏شود. سطح PSA ممکن است متناسب با سن مردها متفاوت ‌‏باشد. با افزایش سن آقایان، غده پروستات نیز بزرگتر می‌‏گردد.

یک پروستات بزرگتر، تولید PSA بیشتر می‌‏کند. بنابراین مردان جوانتر در مقایسه با مردان مسن‌‏ترسطح PSA کمتری دارند. این تغییرات در سطح PSA همیشه با بزرگ شدن پروستات در اثر بیماری مرتبط نیست. سطح PSA در خون ممکن است بسته به نژاد و قومیت و یا سابقه ابتلا به سرطان پروستات در یک خانواده متفاوت باشد.

اگر سطح PSA خون شما افزایش یافته است باید توسط یک ارولوژیست معاینه شوید. دکتر ارولوژیست با انجام تعداد متعددی از آزمایشات تشخیص خواهد‌‏ داد که چه چیزی باعث افزایش PSA شده‌‏است.

آزمایشات تکمیلی دیگرمی‌‏توانند شامل: تست مجدد سنجش میزان PSA ، آنالیز کامل ادرار « U/A» ، تست باقیمانده ادرار درون مثانه پس از ادرار کردن، ارزیابی سوابق پزشکی شما و خانواده‌‏تان، در صورت امکان بیوپسی پروستات و یا بررسی وضعیت مثانه شما با ابزار‌‏های مخصوص باشند.

تحت نظر داشتن هرگونه تغییرات در میزان PSA بسیار حائز اهمیت است. اگر PSA به صورت متوالی در حال افزایش باشد، نشانه سرطان پروستات است. اگر PSA شما رو به افزایش اما بیوپسی منفی باشد، پزشک شما را به پیگیری PSA و انجام مجدد بیوپسی در ۶ ماه آینده توصیه خواهد کرد.

علل شایع افزایش PSA

التهاب غده پروستات « پروستاتیت »: واژه پروستاتیت به معنای عفونت غده پروستات است که منجر به التهاب این غده می‌‏گردد. التهاب پروستات یکی از شایع‌‏ترین علل در مردان جوانتر از ۵۰ سال است. این التهاب معمولا با درمان آنتی‌‏بیوتیکی بهبود می‌‏یابد.

سن: با افزایش سن در مردان به طور طبیعی غده پروستات آنها بزرگتر می‌‏شود. این بزرگ شدن به طور کاملا طبیعی اتفاق افتاده و نمایانگر هیچ‌‏گونه وضعیت پزشکی خاصی از این غده نیست.

بزرگ شدن خوش‌‏خیم غده پروستات « BPH »: به معنی بزرگی خوش‌‏خیم پروستات بوده و به ‌‏معنای سرطان نیست. بزرگی خوش ‌‏خیم پروستات شایع‌‏ترین وضعیت پروستات است که مردان بالای ۵۰ سال از آن رنج می‌‏برند. آن می‌‏تواند سبب ایجاد مشکلات ادراری زیادی نظیر تکرر ادرار یا اشکال در دفع ادرار گردد.

سرطان پروستات: یک PSA افزایش یافته می‌‏تواند نمایان‌‏گر سرطان پروستات باشد. اگر دارای سطح خونی بالای PSA باشید ممکن است دکتر با معاینه انگشتی پروستات از ناحیه مقعد نسبت به بررسی وجود هرگونه توده مشکوک در پروستات شما اقدام کند. اگر پزشک به‌‏وجود توده مشکوک شود، درخواست بیوپسی پروستات داده خواهد شد.

عفونت مجاری ادراری: عفونت مجاری ادراری باعث تحریک و التهاب پروستات و افزایش میزان PSA خواهد شد. اگر مبتلا به عفونت مجاری ادراری باشید پزشک با نسخه ای از آنتی‌‏بیوتیکها آن را درمان خواهد کرد.

بعد از درمان عفونت میزان PSA باید به مقدار طبیعی برگردد، بنابراین مطمئن شوید که حتما در پایان درمان یک تست PSA انجام بدهید. مردانی که پروستات بزرگتری دارند بیشتر در معرض خطر عفونت‌‏های مجاری ادراری قرار دارند.

روش‌‏های پزشکی خاص: بعد از استفاده از روش‌‏‎های خاصی جهت معاینه یا بیوپسی پروستات یا مثانه، پروستات می‌‏تواند تحت تاثیر قرار بگیرد. حتی بعد از معاینه با انگشتان از راه مقعد و یا قرار دادن سوند ادراری درون مثانه ممکن است پروستات تحت تاثیر قرار گرفته و به دلیل تخریب بافت غده پروستات میزان PSA افزایش یابد. ظرف چند روز آینده که پروستات ترمیم می‌‏شود، میزان PSA هم به مقدر طبیعی برمی‌‏گردد.

رابطه جنسی: بعد از ارتباط جنسی یا انزال PSA می‌‏تواند افزایش یابد. البته این مقدار بسیار جزئی بوده و ممکن است اختلاف فاحشی مشاهده نشود. PSA ظرف چند روز به مقدار اولیه برمی‌‏گردد.

اپک‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی