Search
Asset 2

تحریک مغز می‌‌‏تواند هوس‌‌‏های غذایی را کاهش دهد

نیاز مغز به مصرف شیرینی و قند
(grThirteen/iStock)

 

تحقیقات در کانادا نشان داده است که تحریک بخشی از مغز می‌‌‏تواند به کاهش میل شدید به غذا منجر شود. در واقع مصرف محصولات مواد غذایی نامناسب مانند نوشابه و شیرینی جاتی چون کلوچه و کیک، می‌‌‏تواند کاهش یابد.

محققان در دانشگاه واترلو دریافتند که تحریک بخش خاصی از مغز می‌‌‏تواند به کاهش میل به خوردن میان وعده‌‌‏ها کمک کند.

به گفته دانشمندان بخشی از مغز به نام خلاصه علمی DLPFC، نقش مهمی در «تنظیم آگاهانه مصرف مواد غذایی و غذاهای پرکالری» دارد.

محققان طی ۱۱ مطالعه آزمایشگاهی اثر تحریک این بخش از مغز را در هوس غذا و مصرف مواد غذایی بررسی کردند. این مقاله که در مجله طب روان تنی، منتشر شده که شامل شواهدی است که نشان می‌‌‏دهد که تحریک این بخش از مغز در فرد مصرف کربوهیدرات‌‌‏های ساده مانند شیرینی، کیک و نوشابه را کاهش می‌‌‏دهد.

با این وجود مطالعات نشان می‌‌‏دهد که تحریک مغز موجب کاهش مصرف کلی مواد غذایی در فرد نمی‌‌‏شود. نتایج نه مطالعه انجام شده با تمرکز بر مصرف کلیه مواد غذایی هنوز بی‌‌‏نتیجه مانده است.

محققان دریافتند که تحریک مغز ممکن است بر روی مرکز بخش پاداش دهی مغز و یا بهبود کنترل شناختی افکار و احساسات حاکم بر هوس فرد تأثیر بگذارد.

افراد با سطح فعالیت پایین‌‌‏تر در قشر جلویی این بخش، به احتمال زیاد تسلیم هوس غذایی خود شده و اضافه وزن می‌‌‏گیرند؛ چرا که این افراد کمتر قادر به کنترل هوس‌‌‏های غذایی خود هستند. بر همین اساس محققان نتیجه گیری کردند که تحریک مغز می‌‌‏تواند یک استراتژی مفید برای پیشگیری از بیماری‌‌‏هایی چون چاقی و دیابت نوع ۲ باشد.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی