Search
Asset 2

مصرف غلات سبوس‌‏دار طول عمر را افزایش می‌‏دهد

سبوس دار غلات
(Shutterstock*)

 

متخصصان همواره استفاده از غلات سبوس‌‏دار را به‌‏جای غلات سفید و فاقد سبوس توصیه کرده‌‏اند. محققان در پژوهش‌‏های اخیر خود پی برده‌‏اند که مصرف غلات سبوس‌‏دار می‌‏تواند کمک شایانی به بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر کند.

به گزارش خبرگزاری سی‌‏بی‌‏اس، محققان دریافتند که افرادی که در روز سه وعده یا بیشتر غلات سبوس‌‏دار می‌‏خورند،۲۰ درصد کمتر از سایرین در معرض خطر مرگ زودرس هستند.

دکتر «چی سان»، استادیار تغذیه دانشگاه هاروارد و از اعضاء تیم تحقیق می‌‏گوید: «مصرف هرچه بیشتر غلات کامل مساوی با میزان کمتر مرگ و میر به‌‏ویژه مرگ ناشی از بیماری‌‏های قلبی عروقی است.»

غلات سبوس‌‏دار عموما به سبب دارا بودن سبوس (پوسته بیرونی)، جوانه (هسته غنی از مواد مغذی) و آندوسپرم (لایه میانی)، بسیار کامل و مغذی هستند.

آرد کامل گندم، جو دوسر، برنج قهوه‌‏ای و آرد کامل ذرت، از جمله غلات سبوس‌‏دار هستند.

Parvaneh Laser2

هنگامی که غلات در کارخانه آسیاب و تصفیه می‌‏شوند، سبوس و قسمت جوانه حذف و همچنین فیبر، آهن و بسیاری از ویتامین‌‏های گروه B را از دست می‌‏دهند. نان سفید، برنج سفید و آرد سفید از جمله این غلات بدون سبوس هستند.

دکتر سان و همکارانش اطلاعات موجود در سازمان ملی بهداشت و نیز ۱۲ تحقیق که از سال ۱۹۷۱ تا ۲۰۱۰ انجام شده را مورد بررسی قرار دادند. این تحقیقات از حدود ۸۰۰هزار مرد و زن از ایالات متحده، انگلستان و کشورهای اسکاندیناوی انجام گرفته که ۹۸هزار نفر از آنان درگذشته‌‏اند.

این پژوهش شامل رابطه علت و معلولی مستقیمی نیست، اما بررسی‌‏ها نشان داد که خطر مرگ زودرس ناشی از بیماری‌‏های قلبی و سکته مغزی در میان آن دسته از افراد که روزانه سه وعده غلات سبوس‌‏دار (حدود ۴۸ گرم) مصرف می‌‏کردند، حدود ۲۵ درصد کمتر بوده است. همچنین مرگ ناشی از ابتلا به سرطان نیز در این افراد نسبت به کسانی که کمتر از این میزان غلات سبوس‌‏دار استفاده کردند و یا در هیچ وعده غذایی این ماده را نگنجاندند، حدود ۱۵ درصد کاهش نشان می‌‏دهد.

سان افزوده، این قابل توضیح است که چرا مصرف غلات سبوس‌‏دار تا این حد در کاهش خطر مرگ زودرس مؤثر است. غلات سبوس‌‏دار سرشار از فیبر هستند، به طوری که می‌‏توانند به تنظیم قند خون و بهبود سطح کلسترول خون کمک کنند، که این موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌‏های قلبی و دیابت می‌‏شود.

فیبر همچنین ایجاد احساس سیری بیشتر می‌‏کند، بنابراین با مصرف کالری کمتر، فرد وزن مناسب خود را حفظ کرده و به دنبال آن بیماری‌‏های قلبی هم کاهش می‌‏یابد.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی