Search
Asset 2

نوشیدن روزانه آب به‌‏جای نوشیدنی‌‏های شیرین، به بهبود سلامت کمک می‌‏کند

(Shutterstock*)
(Shutterstock*)

در گرمای تابستان وقتی بر اثر تعریق زیاد آب بدنمان کاهش می‌‏یابد، نیاز بیشتری به نوشیدنی احساس می‌‏کنیم، اما بسیاری از ما ممکن است نوشیدنی‌‏های شیرین مانند انواع نوشابه‌‏ها، شربت‌‏ها و یا آب‌‏میوه‌‏ها را به یک لیوان آب ترجیح دهیم. انتخابی که به گفته متخصصان برای سلامت انسان مضر است.

به نوشته وبسایت تِک تایمز، محققان دانشگاه تکنولوژی ویرجینیا دریافته‌‏اند که جایگزینی نوشیدنی‌‏های شیرین با آب، روزانه به طور قابل توجهی مصرف کالری بدن را کاهش می‌‏دهد و خطر چاقی و بسیاری از عارضه‌‏ها را کم می‌‏کند.

مصرف بیش از حد از کالری

کارشناسان بهداشت و درمان مدت‌‏های طولانی است که درباره مخاطرات نوشیدنی‌‏های شیرین هشدار داد‌‏ه‌‏اند.

مصرف کالری‌‏های اضافی که اغلب در نوشیدنی‌‏های شیرینی همچون سودا، آب میوه، نوشابه‌‏های انرژی‌‏زا و قهوه شیرین شده وجود دارد، می‌‏تواند منجر به اضافه وزن بیش‎‌‏از حد و نیز ابتلا به بیماری‌‏های جدی نظیر دیابت نوع دوم و بیماری‌‏های قلبی عروقی شود.

برخی مطالعات نیز به رابطه میان نوشیدن مایعات شیرین و سلامت کلی ضعیف اشاره کرده‌‏اند.

این محققان دریافته اند که هرچه فرد بیشتر به نوشیدنی‌‏های شیرین تمایل داشته باشد، بیشتر احتمال دارد که به خوردن مقدار زیادی مواد غذایی ناسالم مانند غلات تصفیه شده و سوسیس و کالباس روی آورد.

از سوی دیگر، کسانی که نوشیدنی‌‏های کم کالری مصرف می‌‏کنند، سالم‌‏تر بوده و به احتمال زیاد انتخاب غذای بهتری دارند. این افراد به مصرف غلات کامل، مرغ، ماهی، سبزیجات و میوه‌‏جات بیشتر تمایل دارند.

جایگزینی نوشیدنی شیرین با آب

«کیا دوفی»، محقق دانشگاه فناوری ویرجینیا و همکارانش چگونگی تغییرات در الگوهای آشامیدنی اشخاص را مورد بررسی قرار دادند تا تأثیر آن بر سلامت کلی هر فرد را مشاهده کنند.

آنها داده‌‏های سلامتی ۱۹۷۱۸ نفر را که طی سال‌‏های ۲۰۰۷-۲۰۱۲ در سازمان ملی بهداشت ایالات متحده موجود بود، بررسی کردند.

این محققان دریافتند که جایگزینی حتی ۲۰۰ میلی لیتر شربت شیرین با ۲۰۰ میلی لیتر آب به طور قابل توجهی می‌‏تواند به بهبود سلامت کمک کند.

دوفی گفت، افرادی که نوشیدنی پرشکر روزانه خود را با آب جایگزین کردند، قادر بودند که مصرف کالری‌‏های حاصل از این نوشیدنی‌‏ها را از ۱۷ درصد به ۱۱ درصد کاهش دهند.

نتایج این پژوهش در مجله مواد مغذی، Nutrients منتشر شده است.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی