logo_eet

در هالیوود جای «راکی» خالی است، دیگر کسی با کمونیسم نمی‌جنگد

هالیوود این بار در چنگال کمونیسم مارتین اسکورسیزی، فیلم‌ساز شهیر تاریخ سینما، که به دلیل ساخت فیلم «کوندان» درباره دالایی‌لاما، رهبر تبتی‌ها،
(Mario Tama/Getty Images)

با ورود به سال ۲۰۲۱، آمریکا بیش از هر زمانی خطر کمونیسم را احساس می‌کند و نبرد بین کمونیسم و آزادی، در جریان رویداد انتخابات ریاست جمهوری به اوج خود رسیده است. کمونیسم در آمریکا تحت نام‌هایی مانند سوسیالیسم، ترقی‌خواهی، لیبرالیسم، نئو مارکسیم، طی چند دهه ابتدا توسط شوروی و اکنون توسط حزب کمونیست چین نفوذ کرده است.

تاریخ تکرار می‌شود، حدود نیم‌قرن پیش نیز در دوران جنگ سرد، که زنگ خطر گسترش کمونیسم در تمام دنیا به گوش می‌رسید و زمانی که شوروی در اوج قدرت خود بود خطر تهدید سرخ آمریکا را نیز فرا گرفته بود.

در آن شرایط هالیوود مانند پیاده نظام آمریکا در جنگ سرد، در عرصه فرهنگ و هنر برای به زانو درآوردن کمونیسم جنگید. تصویر دل‌فریب آزادی، و نیز نمایش زندگی به سبک غربی در فیلم‌های هالیوود، زندگی سخت، ریاضت‌وار و تحمیل شده به مردم تحت کنترل کمونیستم را به چالش کشید و مردم شوروی را شیفته خود کرد.

اما اکنون هالیوود نه تنها دیگر آن نقش قهرمانانه را برای تاریخ آمریکا و مردم آمریکا ایفا نمی‌کند، بلکه به ابزاری در دست کمونیست‌ها تبدیل شده است. حتی در بسیاری از فیلم‌‌‌‌‌‌‏های هالیوود از جمله «جاذبه»، «مریخی» و «ورود»، چین نقش یک ناجی را برای دنیا دارد. آینی کوکاس، نویسنده کتاب «هالیوود ساخت چین» معتقد است که «هالیوودی که می‌‌‌‌‌‌‏بینیم بیش از پیش ساخت چین است.»

سال گذشته، هالیوود با پخش «مولان»، اعتراض فعالان حقوق‌بشر را برانگیخت. بخش‌هایی از این فیلم در استان سین‌کیانگ چین فیلم‌برداری شده و در آخر فیلم از نهادهای حزب کمونیست چین،‌ مستقر در این استان تشکر شده است. حال آنکه، این نهادهای چینی، مالکان اردوگاه‌های بازداشت و کار اجباری هستند که طبق اعلام سازمان ملل، بیش از یک میلیون نفر از اقلیت مسلمان اویغور در آنجا تحت آزار و اذیت هستند.

دوره نبرد هالیوود با موج سرخ کمونیست

در دوران جنگ سرد و پیش از فروپاشی شوروی، نبرد رسانه‌ای آمریکا و هالیوود معطوف به شوروی و اقمار آن بود. در کنارهالیوود، ابزارهای دیگری همچون موسیقی راک، ارائه سـبک جذاب زندگی آمریکایی، رادیو اروپای آزاد و… نیـز مورد استفاده قرار گرفتند. این ابزارها وضعیتی روانی را بـرای شهروندان شوروی کمونیسـتی فراهم می‌آورد که ناخودآگاه از استبداد و زندگی توده‌ای تحت کنترل و سلطه کمونیسم، مشتاق به پیوستن به غرب آزاد شوند.

هم‌زمان، خطر تهدید سرخ و نفوذ کمونیسم، جامعه آمریکا را فرا گرفته بود و برخی فـیلم‌ها با این تفکر کـه دشمن از خارج می‌آید، از هم گسیختگی خانواده‌های تحت سلطه نظام کمونیسم را نشان می‌داد. فیلم‌های «جیب‌بُر خیابان جنوب»، «یک، دو، سه»، «یک دقیقه به صفر» و «حکومت نظامی» نمونه‌هایی از رویکرد بازنمایی هیولای کمونیسم در هالیوود است.

انیمیشن «مزرعه حیوانات» از اواخر دهه پنجاه میلادی و بـا اختصاص بودجه خاص دولت آمریکا بـرای مبارزه با گسـترش فرهنگ کمونیسم ساخته شد. شرکت ساترلند نیز با تولید مجموعه‌ای انیمیشن‌ تبلیغاتی وارد کارزار شد. انیمیشن «در رفت و آمد» کـه سال ۱۹۴۸ ساخته شد نیز به کارتون جنگ سرد معروف شد.

«راکی ۲» نمایش نمادین جنگ سرد در میدان بوکس بود. «سیلوستر استالونه» (بازیگر نقش راکی)، نمادی از مردم آمریکا شد که می‌تواند با پشتکار به قله‌های پیشرفت برسد، و در میدان بوکس با حریف روس خـود به نبرد پرداخت و پیروز شد. در «راکی۴» پـس از اینکـه استالونه بـه شوروی می‌رود، دل تماشاگران روس اطراف رینگ را بـه دست می‌آورد و قهرمان روس را شکسـت می‌دهد. او طی نطقی خطاب به مردم شوروی می‌گوید «وقتی اینجا آمدم شما من را دوسـت نداشتید و من هم علاقه چندانی بـه شما نداشتم، بعـد دیدم کـه احساسات کم کم تغییر کردند. شاید همه ما بتوانیم تغییر کنیم».

استالونه همچنین در فیلم جنجالی «رمبو»، در جنگ ویتنام یک تنه زندانیان آمریکایی را از دست شـکنجه‌گران کمونیست ویتنامی و رئیس روس اردوگاه زندانیان نجات می‌دهد. در «رمبو۳» نیز قهرمان به افغانستان می‌رود تا افغـان‌ها را در جنگ با متجاوزین شـوروی یاری دهد.

سرانجام با متلاشی شدن کمونیسم در شوروی و بلوک شرق، «راکی۵» سقوط کمونیسم را جشن می‌گیرد. در سکانسی کـه راکی مشت‌زن روس را شکست می‌دهد، گویی نه تنها حریف خود کـه همه کمونیست‌ها و عقاید آنها را نابود می‌کند.

هالیوود این بار در چنگال کمونیسم

پول و سرمایه هنگفت کمونیست‌های چینی که به سینمای هالیوود وارد شده است، باعث شده است که هالیوود در مقابل اراده چینی‌ها موضعی ضعیف و منفعل داشته باشد. حکومت چین تحت رهبری حزب کمونیست، از آزادی بیان در غرب وحشت دارد و تولیدات سینمایی هالیوود را بر اساس ذائقه خود و از طریق ابزار پول و سیاست کنترل می‌کند.

هالیوود امروز تا جایی با کمونیسم کنار آمده است که دست به خاطر رضایت مقامات حزب کمونیست چین، دست به خود سانسوری می‌زند. به طوری که تهیه‌کنندگان فیلم «دکتر استرنج»، شخصیتی در فیلم که اهل تبت بود را از فیلمنامه حذف کردند تا به کمونیست‌های چینی بر نخورد.

چین تا جایی پیش رفته که اقدام به تحریم آن دسته از ستارگان هالیوود کرده است که مطابق میل چین رفتار نکرده‌اند. از جمله مارتین اسکورسیزی، فیلم‌ساز شهیر تاریخ سینما، که به دلیل ساخت فیلم «کوندان» درباره دالایی‌لاما، رهبر تبتی‌ها، مورد تحریم چین واقع شد، و همین‌طور سوپراستارهایی مانند «بِرد پیت» و یا «هریسون فورد» که به دلیل رفتارهایی که خوشایند چینی‌ها نبوده، نمایش تصویرشان روی پرده سینماهای چین منع شد.

امروزه در هالیوود، جای قهرمانانی مانند راکی، که به خاطر حفاظت از آزادی با کمونیسم نبرد کنند، بسیار خالی است. اکنون با گذشت ده‌ها سال از آن دوران، روح کمونیسم بار دیگر در غرب بیدار شده است، و این بار نه از سوی شوروی، بلکه از سوی چین کمونیسم به سمت آمریکا یورش برده است.

سینمای هالیوود حدود چهار دهه قبل، به فروپاشی شوروی کمونیسم کمک کرد. این فروپاشی ورشکستی کارخانه ساخت آدم‌های قالبی در این کشور بود. آدم‌هایی که مجبور بودند یکسان فکر کنند و مطیع محض اوامر حزب حاکم باشند. شورش مردم علیه دیوارها اجتناب‌ناپذیر بود و آرمان‌های پوشالی کمونیسم فروپاشید. آمریکا این بار برای شکستن دیوارهای جدید، هزینه‌های بیشتری را خواهد پرداخت و راه سخت‌تری را در پیش دارد.

مطالب دیگر:

نقش هالیوود در فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی

هالیوود ساخت چین / آینده نامشخص رابطه هالیوود و چین

سینمای هالیوود، تحت کنترل چین!

اخبار مرتبط