logo_eet

شن‌‌‌‏یون: طنین آوای امپراتوری‌‌‌‌‏های آسمانی

ویولن‌سل «وقتی موسیقی می‌نوازم، این فرصت را پیدا می‌کنم که نقابم را بردارم، نقابی که در این جامعه انسانی به چهره می‌زنم. به این طریق می‌توانم
یوچین یوان، نوازنده ویولن سل شن یون (Larry Dye/Shen Yun Performing Arts)

وقتی «یوچین یوان» از موسیقی و ویولن‌سل صحبت می‌کند، حالتش مملو از آرامش و قدردانی است. موسیقی در تمام زندگی همراهیش کرده است.

یوان می‌‌‌‌‏گوید: «عاشق صدایش هستم – رسایی‌اش و ارتعاش صداهای زیرتر. به قدری زیباست که گاهی همکاران نوازنده‌ام به شوخی می‌گویند: «ای کاش به جای ساز خودم ویولن‌سل یاد می‌گرفتم.»

«در دنیای مدرن ما که پر از هیاهو و شلوغی است، صدای ویولن‌سل وادارت می‌کند بایستی و گوش دهی. وقتی می‌نوازم، واقعاً در آن غرق می‌شوم. راستش گاهی که غمگین بودم، سازم را که می‌نوازم، احساس می‌کنم حتی اگر هیچ چیزی در زندگی‌ام نداشته باشم، اگر فقط ویولن‌‌‌‌‏سل داشته باشم، حالم خوب است.»

یوان نه تنها استعداد موسیقایی‌اش، بلکه حضور موسیقی در زندگی‌اش را نیز هدیه بزرگی از سوی خداوند می‌داند.

او می‌گوید: «وقتی موسیقی می‌نوازم، این فرصت را پیدا می‌کنم که نقابم را بردارم، نقابی که در این جامعه انسانی به چهره می‌زنم. به این طریق می‌توانم نشان دهم که واقعا چه کسی هستم، خود واقعی‌ام. با نواختن ویولن سل می‌توانم حقیقت، مهربانی و سخاوت را به مردم نشان دهم. موسیقی فقط یک شغل یا حرفه نیست، بلکه موهبتی است که می‌خواهم آن را با تمام دنیا به اشتراک بگذارم.»

«از طریق موسیقی، این شانس را دارم که با مخاطبانی با پیشینه‌های مختلف از سراسر جهان ملاقات و ارتباط برقرار کنم و احساسات و بینشم درباره هنر و فرهنگ را با آنها به اشتراک بگذارم و همچنین قدری زیبایی به این جهان اضافه کنم.»

تا به امروز، این هنرمند برجسته سال‌ها در اجراهای بسیاری در برترین سالن‌های دنیا با شرکت هنرهای نمایشی شن یون، مستقر در نیویورک، حضور داشته است. او عضوی از ارکستری است که با این شرکت رقص سفر می‌کند و در سراسر جهان در بهترین سالن‌‌‌‌‏ها اجرا کرده است.

یوان می‌‌‌‌‏گوید: «انرژی هر اجرا فوق العاده است. هر کدام در میدانی از انرژی ناب احاطه شده‌اند و هیچ فکر آشفته و نادرستی وجود ندارد. شلوغی و هرج و مرج زندگی روزمره به طور کامل از ناپدید می‌شود … همه چیز محو می‌شود و چیزی جز موسیقی وجود ندارد. در واقع احساس می‌کنم بیشتر از تماشاگران لذت می‌برم.»

موسیقی چه می‌کند

یوان گفت: «هنر، در طلب زیبایی بودن است. به عقیده من هنر راه انتقالی بسیار قدرتمند است. مانند زبانی است که به واسطه آن، دیگران آنچه را که می‌خواهی بیان کنی را به وضوح درک می‌‌‌‌‏کنند، اما آنچه را که غیرقابل توصیف است را نیز بیان می‌کند.»

«چیزهایی هستند که نمی‌توان آنها را با کلمات توصیف یا تجربه کرد، اما هنر می‌تواند آن‌‌‌‌‏ها را ارائه دهد. به عنوان یک هنرمند، فرد باید به طور مداوم مهارت‌‌‌‌‏ها و توانایی‌‌‌‌‏های خود را بهبود بخشد و به کمال برساند. هدف نشان دادن چیزی است که با کلمات قابل بیان نیست.»

«چیزهایی زیبا که ورای امور روزمره هستند، چیزهای نامرئی و نامحسوس، در این دنیای پیچیده آنها را با دیگران به اشتراک می‌گذاری تا چیزی به زندگی آنها اضافه شود که کمی پاک‌تر و خالص‌تر است. فکر می‌کنم که افزودن زیبایی بیشتر، زیبایی ناب، در این دنیای پرهرج و مرج، باعث تعالی زندگی و روحمان خواهد شد. به نظرم این کار فوق العاده‌‌‌‌‏ای است که هنرمند می‌تواند برای جامعه انجام دهد.»

یوان که عضوی از گروه ارکستر شن یون، شرکت معتبر رقص و موسیقی است در بیش از ۱۴۰۰ نمایش در پنج قاره اجرا داشته است. شرکتی که ماموریتش احیای فرهنگ پنج هزار ساله چین است که از الهیات نشات گرفته و حزب کمونیست چین به یکباره تقریبا آن را نابود کرده است. چین باستان به امپراتوری آسمانی معروف بود، جایی که انسان و خدا در کنار هم بودند.

نقش یوان در ارکستر این است که با نواختن سازش، مناظر روی صحنه اجرای پشت رقصندگان را جان ببخشد: کاخ‌های آسمانی، قلمروهای بهشتی، دربارهای بزرگ امپراتوری از سلسله‌های مشهور چین و مناظر وسیع و متنوع حدود پنجاه گروه قومی در سراسر چین.

فرهنگ سنتی چین در ذات خود مضامینی مانند فضایل کنفوسیوسی نیکخواهی، درستکاری، شایستگی، خرد و وفاداری و اندیشه «هماهنگی میان آسمان، زمین و نوع بشر» را در بر دارد. فرهنگی مملو از فلسفه و ادبیات که عمیقاً ژرف است. موسیقی شن‌‌‌‌‏یون نیز به چنین عمقی نیاز دارد.

صدای امپراتوری آسمانی

ارکستر شن یون از این نظر که سازهایی همچون پیپا (عود چینی) و ارهو (ساز چینی آرشه‌‌‌‌‏ای و دو سیم) را  به عنوان اجزای اصلی گروه در خود دارد، شبیه هیچ ارکستر دیگری نیست. صداها و ملودی‌های چینی به گونه‌ای یکپارچه در ارکستری غربی ترکیب می‌شوند و نوازندگان به خوبی موسیقی شرق و غرب را هماهنگ می‌کنند.

یوان گفت: «این فقط تقلیدی از آوای سازهای چینی نیست، بلکه به‌کار گیری ماهیت سبک‌های قومی مختلف چینی از جمله مغولی، یی، تبتی، میائو، دای و سایر اقلیت‌های قومی در چین است. باید فرهنگ و ویژگی‌های موسیقی آنها را بشناسید و بدانید هر قطعه موسیقی می‌خواهد چه چیزی ارائه دهد. فقط شادی، خشم یا اندوهی سطحی نیست، بلکه سرچشمه آن حس‌ها است.»

برای مثال، یوان در سال ۲۰۱۹، موسیقی داستانی درباره امپراتور کانگ‌‌‌‌‏شی از سلسله چینگ را اجرا کرد. کانگ‌‌‌‌‏شی طولانی‌ترین امپراتور در تاریخ چین است که از او به سبب وجود صلح و امنیت در دوران سلطنتش یاد می‌کنند. او با شناخت این دوره و شناخت زندگی او، فهمید که چه دوره موفق و پر رونقی بوده و شخصیت‌های دربار چه احساسی داشته‌اند و به این طریق توانست این ویژگی‌ها را در اجرایش وارد کند.

یوان گفت: «پس از سال‌ها مهیا شدن به این شکل، درباره علوم انسانی هم دانشم را بسیار بسط دادم.» او خاطرنشان کرد که این جنبه دیگری بود که از طریق ویولن سل به زندگی او وارد شد و قدردان آن است.

او ضمن آشنایی با چهره‌های مشهور گذشته، درباره چگونگی زندگی مردمان دوران باستان نیز چیزهای زیادی تجربه کرده و احساس می‌کند که جامعه مدرن می‌تواند چیزهای زیادی از آن بیاموزد. چیزهایی مانند اخلاقیات، ارزش‌های معنوی و احترام متقابل رایج در این فرهنگ، و بسیاری چیزهای دیگر. میراث فرهنگی شایسته که ارزش کشف مجدد را دارد.

اپک تایمز، اسپانسر افتخاری هنرهای نمایشی شن‌‌‌‌‌‏یون است. برای دیدن اجراهای شن یون و خرید بلیط به وبسایت ShenYun.com مراجعه کنید.

مطالب دیگر:

سفر رقصنده شن یون: از ترس تا  نیکخواهی

چگونه شن یون هنرهای کلاسیک را احیا می‌‌‌‏کند؟

آنچه درباره شن یون باید بدانید

اخبار مرتبط