Search
Asset 2

چرا رژیم چین از شن یون می‌ترسد؟

صحنه‌ای از اجراهای هنرهای نمایشی شن یون ( Courtesy of Shen Yun Performing Arts )
صحنه‌ای از اجراهای هنرهای نمایشی شن یون ( Courtesy of Shen Yun Performing Arts )

سال‌ها است که رژیم کمونیستی چین، تلاش می‌کند مانع اجراهای زیبای هنرهای نمایشی شن یون، در سراسر دنیا شود.

طی ۱۳ سالی که از تأسیس شرکت شن یون می‌گذرد، رژیم چین انواع روش‌ها را به کار برده تا تلاش‌های شن‌یون را متوقف کند. این روش‌ها شامل طیف وسیعی از تاکتیک ‌ها نظیر تحت فشار قرار دادن سالن‌های تأتر گرفته تا خرابکاری در اتوبوس‌های تورهای شن‌یون و یا حمله‌های آنلاین و سایبری است.

اما واقعاً دلیل این همه تلاش برای سرکوب یک مجموعه اجرای هنری که شامل رقص و آواز و نمایش‌های کلاسیک است، چیست؟

لیشای لمیش، یکی از اعضای شن یون، در مصاحبه با اپک تایمز می‌گوید « این مبارزه گسترده حزب کمونیست چین علیه شن یون، ناشی از ترسی است که حزب کمونیست از آنچه که شن یون به نمایش می‌گذارد است. »

شن یون یک شرکت رقص کلاسیک چینی است، که در سال ۲۰۰۶ توسط گروهی از هنرمندان بین‌المللی در نیویورک تأسیس شد. طبق گفته وب سایت این شرکت، مأموریت شن یون، احیای فرهنگ پنج هزار ساله و کهن چین از طریق موسیقی و رقص است.

به غیر از اجراهایی که داستان‌هایی از گذشته چین باستان را به تصویر می‌کشد، نمایش‌های شن‌یون صحنه‌هایی از وضعیت امروز چین را نیز به نمایش می‌گذارد که روایت‌گر آزار و اذیت روش معنوی فالون گونگ، توسط رژیم کمونیستی چین است.

فالون گونگ یک روش مدیتیشن، مراقبه و تزکیه چینی است که از سال ١٩٩٢ به دلیل فواید چشمگیر در بهبود سلامت روحی و جسمی، در چین محبوبیت زیادی پیدا کرد. اما حزب کمونیست چین نگران شد که گسترش این روش معنوی باعث حذف باورها و ایده‌های کمونیستی از جامعه شود، بنابراین از سال ١٩٩٩ راه آزار و سرکوب شدید آن را در پیش گرفت. برداشت اعضای حیاتی بدن آنان که منجر به قتل‌شان‌ می‌شود بخشی از این آزار و سرکوب است.

رژیم چین مایل نیست مردم دنیا از این حقایق آگاه شوند.

رژیم چین مایل نیست مردم دنیا از این حقایق آگاه شوند.

لیشای لمیش (از هنرمندان شن یون)

یک تهدید

لمیش می‌گوید از منظر رژیم چین، شرکت شن یون یک تهدید به حساب می‌آید، چرا که آزار و شکنجه روش معنوی فالون گونگ در چین را به نمایش می‌گذارد. چیزی که در داخل چین تابو و ممنوع است.

وی افزود « اینجا، در سالن لینکلون سنتر، گروهی که به اجرای نمایش می‌پردازند ( تمرین کنندگان فالون گونگ )، در مقابل چشم بسیاری از مردم، دوربین‌ها و رسانه‌ها، سیاست‌مداران و… در آرامش و صلح اجراهای خود را به پیش می‌برند و به نمایش می‌گذارند. »

لمیش خاطر نشان کرد که مأموریت شن یون، کاملاً در تضاد با اهداف رژیم کمونیستی چین است.

وی گفت «کاری که شن یون انجام می‌‏دهد کاملاً مخالف با آن کاری است که حزب کمونیست همیشه سعی در انجام آن داشته است. پس از تأسیس حزب کمونیست چین در اوایل دهه ۱۹۰۰، اولین کاری که آنها سعی کردند انجام دهند نابود کردن فرهنگ سنتی و جایگزین کردن آن با فرهنگ شوروی مارکسیسم و ​​الحاد و لنینیسم و ​​سرانجام مائوئیسم بود.»

لمیش گفت، از طریق مبارزات مختلف حزب کمونیست، که مهم‌‏ترین آنها انقلاب فرهنگی بود، حزب روند نابود کردن فرهنگ چین را آغاز کرد.

در جریان انقلاب فرهنگی مائو، مأمورین حزب کمونیست یک پلاکارد را بر گردن یک مرد چینی آویزان کرده‌اند، که بر روی آن با ذکر نام این مرد، او را به عضویت در “طبقه سیاه” متهم می‌کنند. ( Public Domain )

انقلاب فرهنگی که در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در چین روی داد، یک مبارزه سیاسی بود که توسط رهبر حزب کمونیست، مائو زدونگ برای از بین بردن « چهار عنصر کهنه » (ایده‌های قدیمی، فرهنگ قدیمی، آداب و رسوم قدیمی، عادات قدیمی) آغاز شد.

طی این اقدامات عناصر فرهنگ سنتی به عنوان « خرافات فئودالیستی » خوانده می‌شدند و ضد انقلاب تلقی می‌شدند. به این شکل اماکن تاریخی، متون باستانی و تندیس‌های چهره‌های فرهنگی از بین رفت و هزاران انسان بی‌گناه در جریان این انقلاب خشن به قتل رسیدند.

لمیش گفت « اکنون چندین نسل از میان این مبارزات ضد فرهنگ سنتی عبور کرده‌اند، و در نتیجه تصویری واقعاً مبهم از آن فرهنگ دارند. »

وی افزود هنرهای نمایشی شن یون، با ارائه فرهنگ سنتی صحیح و راستین، که بر پایه معنویت استوار است، به مردم چین اجازه داده است تا به فرهنگ خود دوباره متصل شوند. برخی مخاطبان ما، پس از تماشای شن یون، چیزهایی نظیر این می‌گویند « وقتی این را دیدم، واقعاً فهمیدم که این فرهنگ واقعی ماست ! » و « چیزی که دیدم، شبیه همان‌هایی بود که پدربزرگ و مادربزرگم به من گفته بودند، و من به خاطر می‌آورم. »… « برایم شگفت انگیز است که ریشه‌های واقعی خودم را یافتم. »

لشای لمیش، در انتها گفت « اینکه مردم چین از فرهنگی که توسط رژیم چین از بین رفته، آگاه شوند و آن را درک کنند، یک تهدید برای حکومت استبدادی چین است. این یک تهدید برای رژیم است اگر مردم این مسئله را کشف کنند و شروع به این پرسش کنند که «حزب کمونیست در اینجا چه می‌‏کند؟ و این فرهنگ کمونیستی وارداتی چیست؟» مشکلی است برای مشروعیت آنان! »

مطالب دیگر:

محققان می‌گویند رژیم چین آمار مربوط به پیوند عضو را دستکاری می‌کند

همه ویروس‌ها زیان بار نیستند – برخی از سلامتی ما محافظت می‌کنند

۳۰ سال پس از فروپاشی دیوار برلین، غرب نگران بیدار شدن روح کمونیسم است

اخبار بیشتر

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی