نگاهی دقیقتر به تأثیرات جهانی شن یون همزمان با شروع اجرای ارکستر سمفونیک شن یون در تورنتو
نویسنده: مدلینا هوبرت
رسانه اپک تایمز شن یون را رویداد فرهنگی مهمی در عصر ما می داند. ارکستر سمفونیک شن یون قرار است در ششم اکتبر در تالار روی تامسون تورنتو اجرا شود و در آن هنگام تاثیر جهانی آن را مجددا بررسی خواهیم کرد.
طی قرنهای گذشته نوآوریهای شگفت انگیز و پیشرفتهای تکنولوژیکی و علمی بسیاری پدید آمدند که مردم در اوایل حضور تمدن هرگز نمیتوانستند تصور کنند.
با این وجود در هنرها شاهد روند انحطاط پی در پی بودهایم. بخش اعظم اجزای هنر کلاسیک از جمله محبوبترین آثار موسیقی سمفونیک، اپرا، باله و نقاشی تا قرن نوزدهم به نهایت تکامل خود رسید و تعداد کمی از شاهکار شناخته شده پس از آن به وجود آمد.
اغلب از این که چرا این هنرهای سنتی که به مثابه بزرگترین دستاورد بشریت مورد احترام و افتخار قرار داشتهاند، چنین افت شدیدی را تجربه کردهاند، متعجب بودهام.
این به آن معنا نیست که پس از آن هیچ آفرینش هنری صورت نگرفته است. در قرن بیستم آثار جدید و شرکتهای هنری و هنرمندان با استعدادی نیز دیده شدند، اما تعداد بسیار کمی از این قطعات از جذابیت ماندگار پیشینیان خود برخوردار بودند. آنان با گرایشهایی آمدند و رفتند؛ اما اغلب به وسیلهای برای تخلیه ناامیدیها و بخش تاریک طبیعت انسان تبدیل شدند.
تولد دوباره در صحنه
با این حال با ورود به قرن بیست و یکم با ظهور هنرهای نمایشی شن یون پدیده جدیدی در هنر به وجود آمد. این شرکت کوچک ناشناس در سال ۲۰۰۶ در نیویورک توسط هنرمندان چینی خارج از چین تأسیس و با اجراهای زیبا و عمیق که ریشه در هنرهای کلاسیک داشتند در صحنه جهانی ظاهر شد.
رسالت این شرکت احیای پنج هزار سال فرهنگ الهی چین بود. شن یون به سرعت رشد کرد و به صدها شهر و میلیونها مخاطب در سراسر جهان رسید. بسیاری از این مخاطبان گفتهاند که الهاماتی را از اجراهای شن یون و ارزشهایی که برروی صحنه به تصویر میکشد، دریافت کردهاند.
در مصاحبههای این مخاطبان از جمله هنرمندان مشهور واژههایی همچون «کمال»، «زیبایی» و «الهی» بارها تکرار شده است. برخی از موسیقی بینقص ارکستر غافلگیر شدهاند، برخی دیگر از هماهنگی رقصندگان شگفت زده شدهاند و بسیاری از آنها از زیباییهای دنیای پرده پشت محل اجرا که در هماهنگی کامل با هنرمندان روی صحنه است مبهوت ماندهاند.
همزمان با تماشای اجراهای هنرهای نمایشی شن یون و اجرای ارکستر سمفونیک شن یون، شکوه قطعات رقص و تبحر و ذوق هنری ارکستر را تجربه کردم. آن زمان دریافتم که قرن بیست و یکم در واقع احیای هنرهای کلاسیک را برایمان به ارمغان آورده است؛ احیایی است که نسلهای زیادی از افراد جامعه هنری در جستجوی آن بودند.
در تماشای ترکیب زیبایی و سنت با نوآوری فرهنگی و فناوری، تقریباً گویا جوهر دستاوردهای بشریت در اجراهای شن یون متجلی شده بود. این شرکت هنری رقص و تاریخ چین را ارائه می دهد ، اما زبان و معنای جهانی دارد.
با مشاهده حالت وهمآلودی که اغلب در برخی رقصها تجلی مییابد، الهامی الهی را دیدم که شن یون با خود روی صحنه دارد. در آن لحظه احساس کوچکی کردم و تحت تاثیر آن قرار گرفتم. اجراهای شن یون در بسیاری از جنبهها واقعا برجسته و نوآورانه است.
رقص
در غرب، باله از دیرباز به منزله زیباترین و فراگیرترین سیستم رقص که چندین سال است اجراهایی بی نظیر با دقت حرکات ورزشی و ظرافت و ملاحت آسمانی دارد، در نظر گرفته شده است.
با این حال، افراد کمی درباره رقص کلاسیک چینی که از پس هزاران سال گذشته به اکنون منتقل شده و در بطن خود فرهنگ واژگان غنی از حرکات، ریتمها و معانی درونی اندوخته، شناخت داشتهاند.
شن یون برنامههای خود را با اجرای رقص کلاسیک چینی در کنار رقصهای قومی و محلی چینی به پیش میبرد. دقت رقصندگان، ورزشکاران و همزمانی و هماهنگی آنان، بسیاری از مخاطبان را در بسیاری از کشورها تحت تأثیر قرار داده است. این موضوع به رقص کلاسیک چینی فرصت داده تا در کنار باله جایگاه شایسته خود را به مثابه یکی از جامعترین سیستمهای رقص در جهان بدست آورد.
اجراهای شن یون نه تنها سیستم رقصی که قبلا شناخته شده نبود را برایمان به ارمغان آورده، بلکه رقص را در خالصترین شکل آن ارائه کرده و ارزشهای معنوی جهانی همچون حقیقت، نیکخواهی و بردباری را از طریق شخصیتها و صحنههایی که رقصندگان به تصویر میکشند، مجسم میکنند.
موسیقی
ارکستر شن یون که با قطعات رقص همراهی میکند، ترکیبی از سنت، مهارت و نوآوری است. شن یون با ترکیب کردن احساس و مفاهیم متمایز موسیقی چینی با قدرت ارکستر غربی، به شاهکاری از هماهنگی موسیقی دست یافته است.
ارکستر شن یون نه تنها ملودیهای دربردارنده فرهنگ چین را که برای سازهای غربی تنظیم شده مینوازد، بلکه سازهای سنتی چینی مانند گونگ، پیپا و اِرهو را نیز پای ثابت آلات موسیقی ارکستر ساخته است.
با استماع این موسیقی میتوانیم نوای آلات موسیقی چینی را که با قدرت سازهای غربی تقویت شدهاند، بشنویم. نکته دیگر این که این نواها ضمن گوشنواز بودن از لحاظ معنا، تاریخ و ارزشها نیز غنی هستند.
شن یون با به کارگیری یک ارکستر سمفونیک غربی که پیشاپیش خود بدنهای کامل بوده و گسترش استعدادهای بالقوه خود از طریق گنجاندن سازهای چینی و سبک های موسیقی بدینسان رشد و ترقی پیشگامانهای باخود به همراه آورده که مطمئنا تأثیر شگرفی در پیشرفت موسیقی کلاسیک خواهد داشت.
یکی دیگر از ویژگیهای برجسته آن که احتمالا تأثیر قابل توجهی در هنرهای آوازی دارد، احیاگری شن یون در سبک معتبر بل کانتو برای آواز خواندن در دانگ صدای بالاتر است. این تکنیک که در ابتدا هنرمندان تئاتر چین باستان و نیز اپرای اولیه اروپا بر آن تسلط داشتند، از آن زمان به بعد در چین و غرب از بین رفت. با این حال شن یون دوباره آن را بازخلق کرده و اکنون روی صحنه میبرد.
اشعار ترانهها عمیقا معنوی بوده و بازتابهایی از معنای زندگی و جایگاه ما در جهان امروز هستند. این اشعار، سبک سنتی معنوی را که از دیرباز هم در موسیقی کلاسیک شرقی و هم در غرب وجود داشته ادامه میدهد، با سرشت قلبهایمان سخن میگوید و از همه عقاید معنوی فراتر میرود.
پس زمینه و لباس
شن یون ضمن ارائه فرهنگ سنتی، به طور تحسین برانگیزی از فناوری قرن بیست و یکم استفاده کرده و تکنیکی ویژه را که به اجراگران اجازه میدهد با پسزمینههای دیجیتال در زمان بندی مناسب تعامل داشته باشند، به ثبت رسانده است. این شاهکار هنری، فناوری و رقص و پرده دیجیتال پشت صحنه مخاطبان را به پادشاهیهای آسمانی، کاخهای امپراتوری و فضاهای رنگارنگ میبرد.
این پسزمینههای دیجیتال صحنه را بسط داده و مخاطبان را در تجربهای چند حسی غوطهور میکنند. حتی این طور به نظر میرسد که سفر در زمان ممکن میشود. تصاویری که به سبک کلاسیک و واقع گرایانه ارائه میشوند، زیبایی و شکوه رقصهای سنتی را تقویت میکنند.
علاوه بر این، رنگهای پس زمینهها، لباس رقصندگان را که خودشان آثار هنری مبتنی بر تحقیقات گسترده و الهام بخش هستند، تکمیل میکند. بنابر وب سایت شن یون، طراحان لباس با هدف ارائه هر دو تجلی درست و الهی الهام گرفته شده در لباسهای سنتی و ایجاد تاثیر به حد کمال در صحنه، برروی تعادل و تضاد هارمونیک متمرکز شدهاند. در نتیجه، این ترکیب رنگهای پرطراوت، به طور هیجان آوری اغلب مخاطبان را با شکوهی بینظیر مواجه میکند.
تداوم سنت
رشد سریع شن یون در کمتر از پانزده سال، گواهی بر میل ما به زیبایی، سنت و ارزشهای الهام بخش الهی و زیباییهای روی صحنه است. هنرمندان شن یون با همراهی سنت استادان کلاسیک غربی، دستیابی به تعالی هنری و الهام از کائنات را درحالی ادامه میدهند که هنرشان از قدرت و عمق تمدن پنج هزار ساله چین برخوردار است.
یقینا در آینده به این دوره زمانی به عنوان دورهای خاص در تاریخ هنریمان نگاه خواهیم کرد: دوران تولد دوباره آگاهی بیشتر از هدف هنرها به منظور تعالی بشریت و وارد کردن نیکی به زندگیمان.
تور ارکستر سمفونیک شن یون
ارکستر سمفونیک شن یونSYSO در سپتامبر و اکتبر برای اجرای تور پاییزه خود در تایوان، ایالات متحده و کانادا بازمیگردد و گزیدهای از آهنگهای شن یون و آهنگهای اصلی و پرمخاطب رقصها، به همراه قطعات کلاسیک مشهوری از چایکوفسکی، بدریچ سمتانا و چارلز گونود را مینوازد.
ارکستر سمفونی شن یون در سال ۲۰۱۲ در کارنگی هال نخستین اجرای خود را به درخواست مردم برگزار کرد. مردمی که موسیقی زیبای ارکستر شن یون را شنیده بودند و میخواستند که به نوازندگان آن توجه ویژهای معطوف شود. از آن زمان به بعد، تور ارکستر سمفونیک شن یون به سرعت در سراسر آمریکای شمالی و آسیا گسترش یافت.
ارکستر سمفونیک شن یون که از موسیقیدانان مستعدی از سراسر جهان تشکیل شده، سنتهای شرق و غرب را با ترکیب سازهای سنتی چینی مانند ارهو و پیپا هماهنگ میکند. این دو ساز که به دلیل صدای جالب و زیبا بسیار مشهور هستند، ملاحت و لطافت آسمانی خود را به ارکستر سمفونیک غربی اضافه میکنند.
قطعات زیر از جمله اجراهای امسال ارکستر سمفونیک شن یون هستند:
« Waltz-Scherzo, Op. 34» از چایکوفسکی که قطعهای پرشور با اجرای ویولن است
«Dance of the Comedians» از «The Bartered Bride» ساخته بدریخ اسمتانا یکی از بزرگترین اپراهای چک.
همچنین Wedding march چارلز گونو از اپرای «رمئو و ژولیت»، قطعهای باشکوه و سلطنتی که مطمئنا مخاطبان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
ارکستر سمفونی شن یون در تاریخ ۶ اکتبر در Roy Thomson Hall در تورنتو به اجرا خواهد پرداخت.
برای اطلاعات بیشتر و تاریخ اجراها در آمریکا به ShenYun.com مراجعه کنید.