Search
Asset 2

از نظر علمی، دعا کردن چه فایده‌‏ای دارد؟

دعا سلامت بدن
(Shutterstock*)

دانشمندان در پی آن هستند تا با انجام پژوهش‌‌‏ها و مطالعات مختلف، تاثیرات دعا کردن بر ذهن و بدن انسان را بررسی کنند. دکتر «کلی روتلیج» در این زمینه مقاله‌‌‏ای نوشته و معتقد است دعا کردن چیزی فراتر ار صرفا یک مساله اخلاقی است و تاثیرات زیادی بر سلامت روان افراد دارد. وی بر اساس تحقیقات مرتبط با این موضوع می‌‌‏گوید از جمله فوائدی که تحقیقات علمی در رابطه با دعا کردن به دست آورده‌‌‏اند موارد زیر است:

  • خودکنترلی، اولین فایده دعا کردن است. قدرت اراده انسان‌‌‏ها با دعا کردن تقویت شده و کمک می‌‌‏کند تا بتوانند بر خودشان کنترل بیشتری داشته باشند.
  • دعا کردن موجب می‌‌‏شود تا مردم خلق و خوی بهتری پیدا کنند. چندین مطالعه و پژوهش علمی و آزمایشی اثبات نمود که افرادی که در برنامه پژوهشی دعا کردن شرکت کرده بودند نسبت به افرادی که دعا نمی‌‌‏کردند، پرخاشگری و خشم کمتری از خود نشان دادند.
  • دعا کردن کمک می‌‌‏کند تا افراد بهتر بتوانند ببخشند. افرادی که در برنامه دعا کردن یک پژوهش شرکت کرده بودند بهتر توانستند مشکلات همسر، یا دوست خود را ببخشند.
  • در روابط عاشقانه زوجین نیز دعا کردن فوائدی دارد. در پژوهشی زوجین با یکدیگر شروع به دعا کردن نمودند. ادامه این تمرین کمک کرد تا میزان اطمینان و احساس یکی شدن در بین آنان افزایش یابد. این تمرین تاثیر بیشتری نسبت به صرفا صحبت کردن در مورد داشتن تجارب مثبت زوجین با یکدیگر داشت. این مطالعه پیشنهاد نمود که دعا کردن چیزی بیش از صرفا یک تجربه مثبت احساسی و هیجانی است. آن کمک می کند تا زوجین به یکدیگر نزدیکتر شوند.

دعا کردن در کنترل استرس نیز موثر است. پژوهشی نشان داد که دعا کردنی که صرفا بر سپاسگزاری و تشکر کردن، و همین طور نزدیک شدن به خدا، متمرکز شده بود، بر سلامت روان تاثیر مثبتی داشت. اما دعا کردنی که در آن افراد بر دعا کردن برای خواستن چیزی از خدا متمرکز شده بودند، اثرات مثبتی روی سلامت روان نگذاشته بود و حتی احتمال داشتن تاثیر منفی نیز داشت.

ار این رو، دانشمندان معتقدند با آنکه نمی‌‌‏دانند دعا چگونه این تاثیرات را می‌‌‏تواند در خلق و ذهن افراد بگذارد، اما می‌‌‏تواند به آنان کمک کند تا اثرات مثبت و فوائد روانی و جسمی زیادی از آن دریافت نمایند.

* دکترمعصومه خسروی دارای دکترای تخصصی در روانشناسی تربیتی، استادیار دانشگاه، با ۱۵ سال سابقه تدریس، تحقیق، تالیف و مشاوره در زمینه‌‌‌‌‏های تربیتی و آموزشی

اخبار مرتبط

1 دیدگاه دربارهٔ «از نظر علمی، دعا کردن چه فایده‌‏ای دارد؟»

  1. سلام و وقت بخیر و خوش!
    مطلب جالبیه! اما مفهوم “دعا کردن” متاسفانه ایضاح نشده!؟ آیا هر به اصطلاح “دعا کردنی” دارای اون فواید هست یا نه!؟ دعا کردن خاصی مد نظر علمای علوم تجربی هستش؟
    ممنون می شم جواب بدید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی