Search
Asset 2

با وجود سانسور رسانه‌های اجتماعی، چرا هنوز برخی از افراد در تزریق واکسن تردید دارند؟

واکسن‌های مقامات چینی اخیراً اعلام کردند که در اوایل فوریه ۲۰۲۱ بیش از ۸۰ نفر را به‌دلیل ساخت و فروش واکسن‌های جعلی کوید۱۹ دستگیر کرده‌اند.
(STR/AFP/Getty Images)
پرستار چینی یک دوز از واکسن ضد سرخک را دراستان آنهویی درسپتامبر ۲۰۱۰ آماده می‌کند. واکسن‌های چینی به علت کیفیت پایین وآسیبی که به کودکان می‌زنند، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. (STR/AFP/Getty Images)

در اوایل سال جاری، سازمان بهداشت جهانی لیستی با عنوان «۱۰ موردی که سلامتی جهانی را در سال ۲۰۱۹ تهدید می‌کند» منتشر کرد. تردید در مورد تزریق واکسن نیز جزو لیست عوامل تهدید کننده سلامتی قرار داشت.

شک و تردید در مورد مصرف واکسن، به معنای عدم تمایل یا امتناع از مصرف واکسن است که دلایل متعدد و پیچیده‌ای دارد.

آدام شیف عضوکنگره آمریکا دراوایل ماه مارس نامه‌ای به آمازون، فیس بوک و گوگل نوشت و ازآنها درخواست کرد که اطلاعات، نتایجِ تحقیقات، محصولات و نوشته‌هایی که ایده آنها برضد واکسیناسیون بود را از سایت‌های‌شان بردارند.

اپُک تایمز انگلیسی با سامربوگر دبیر فروم ایگل کالیفرنیا، که یک سازمان محافظه‌کار در ایالات متحده است مصاحبه کرده است. این مصاحبه درباره موضوع واکسن‌ و نحوه کنترل دولت وسانسوررسانه‌های اجتماعی بر دسترسی عمومی به اطلاعات است.

بوگر معتقد است: «ما باید قادر به گفتگوهای سالم وانتقادی بوده و باید بتوانیم سوال بپرسیم. من احساس می‌کنم که در آمریکا این جزو حقوق مسلم ما است و مجاز به مناظره و گفتگو هستیم. اگراین گفتگو درمورد اطلاعات ضد واکسن باشد، آنها این را اطلاعات غلط می‌نامند!».

طبق قوانین انجمن پزشکی آمریکا درمورد اخلاق پزشکی، باید بین پزشک و بیمار یک رضایت آگاهانه وجود داشته باشد. به این صورت که: « بیماران حق دارند از پزشک درخواست اطلاعات کنند و درمورد توصیه‌های درمانی سوال بپرسند تا بتوانند تصمیمات درستی در مراقبت از خودشان بگیرند».

بنا بر نظر بگر، بسیاری ازافراد دلایل معتبری دارند که در مورد مصرف واکسن نگران باشند، یا ممکن است بدن‌شان واکنش شدیدی به واکسن داده باشد که باعث شده این افراد در مورد ایمنی خود نگران شوند.

بوگر گفت:« من فکر می‌کنم بزرگترین دلیل برای تردید در مورد واکسن، به طورعمومی به افرادی برمی‌گردد که هنگامی که  خودشان و بچه‌های‌شان واکسینه شدند، بدن‌شان واکنش‌های شدیدی نشان داده، بنابراین آنها تصمیم گرفتند که از این به بعد دیگر واکسینه نشوند».

دلایل دیگر عبارتند از: آلرژی‌ها، اعتقادات مذهبی، دلایل اخلاقی و غیره. همه اینها در تصمیم شخص برای واکسینه شدن یا نشدن اثر می‌گذارد.

بوگر گفت بسیاری ازافراد درمورد مواد تشکیل دهنده واکسن و فرآیند تولید آن آگاهی دارند. از آنجا که واکسن از سلول‌های رشد کرده از بافت جنینی نوزاد یا بافت بدن انواع حیوانات تولید می‌شود، بعضی ازافراد ممکن است مخالف این باشند که موادی که در تولید واکسن استفاده شده، به بدن‌شان تزریق شود.

افرادی که اعتقادات مذهبی آنها اجازه استفاده از گوشت خوک یا گوشت گاو را نمی‌دهد، ممکن است تصمیم بگیرند واکسن‌هایی که با استفاده از گوشت خوک یا گاو تولید شده را استفاده نکنند.

اخیرا افزایش سرخک در مناطق مختلف آمریکا گزارش شده است و مقرارت واکسیناسیون در واشنگتن و کالیفرنیا تغییر کرده است. در هر دو مورد حق امتناع از واکسیناسیون محدود شده وحضور دانش‌آموزانی که واکسن نمی‌زنند، در مدارس ممنوع شده است.

بسیاری از مردم نگران این هستند که صنعت واکسن  بیش از حد با دولت درگیر شده است.

 بوگر گفت:« بزرگ‌ترین لابی، صنعت داروسازی است. این صنعت پول زیادی درمی‌آورد و آن زمانی شروع شد که آنها توانستند داروها را ثبت کرده و آنها را به بازار عرضه کنند».

طبق گفته بوگر، برخی از مردم درباره نحوه مطالعه و بررسی واکسن‌ها نگرانند.

بوگر گفت:« چیزی به نام استاندارد طلایی وجود دارد که همه مواد دارویی و داروها باید از این استاندارد پیروی کنند. یعنی ازمواد شبه دارویی یا دارونما به جای داروی واقعی استفاده کرده واثرات درمانی آنرا «که پلاسیبو می‌نامند» بررسی می‌کنند».

البته این روش برای تست همه واکسن‌ها استفاده نمی‌شود. برطبق نظر اداره بهداشت جهانی: «آزمایش‌های کنترل پلاسیبو، اغلب باعث افزایش نگرانی‌های اخلاقی می‌شود، چرا که شرکت کنندگانی که به بازوی‌شان دارونما به جای واکسن تزریق می‌شود، ازدریافت واکسن واقعی محروم می‌مانند».

به عبارت دیگر، محققان نگرانند که افرادی که واکسن توصیه شده را دریافت نکرده‌اند بیشتر درمعرض خطر بیماری‌ها هستند، بنابراین به جای این که از پلاسیبو استفاده کنند، ترجیحا ازواکسن‌های جدید به جای واکسن‌های قدیمی استفاده می‌کنند.

سازمان جهانی بهداشت بیان کرد که با اینکه تردید در واکسیناسیون، یکی از ۱۰عامل تهدید کننده سلامتی است، با این حال آن، عامل شیوع همه بیماری‌ها «مثل افزایش فعلی سرخک» نیست.

وب سایت سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد:« دلایل افزایش سرخک پیچیده است و تردید درواکسیناسیون تنها دلیل افزایش شیوع این بیماری نیست».

اثر بخشی واکسن‌ها نیز مقداری به شانس بستگی دارد! طبق نظر مراکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، اثربخشی واکسن‌ها توسط ۲ عامل اصلی تعیین می‌شود: ۱) سن و سلامت فردی که واکسن می‌زند ۲) شباهت و مطابقت بین واکسن آنفولانزا با ویروس آنفولانزایی که در جامعه شیوع پیدا کرده است.

درحالی‌که تحقیقات نشان داده‌اند که واکسن‌ها در کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها موثرند، اما هنوز هم تضمینی نیست که از انتشار بیماری‌ها در جامعه جلوگیری کنند.

مطالب دیگر:

افشای اطلاعات جدید از جاسوسی چینی‌ها از ایمیل هیلاری کلینتون

راه‌هایی برای زدودن سموم از بدن

برای پیوند عضو به چین سفر نکنید !

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی