Search
Asset 2

بچه ها چگونه همدلی با دیگران را یاد می‏گیرند؟

همدلی

همدلی

تصور کنید که فرزندتان زمین خورده و زانویش زخم شده و شما به او می‏گویید: “می‏فهمم تو داری درد می‏کشی و زمین خوردن درد داره.” درواقع، شما دارید با او همدلی می‏کنید. همدلی، یک مهارت بین فردی است؛ موجب موفقیت‏های اجتماعی شده و روابط بین افراد را تقویت می‏کند؛ مهارتی است که می‏توان در بچه‏ها آموزش داد و عامل مهمی در رشد هوش هیجانی کودک می‏باشد. همدلی، یعنی شما بتوانید احساسات و هیجانات فرد دیگری را درک کنید و بفهمید و پاسخی مناسبی به او بدهید.

آن دارای سه جنبه می‏باشد: همدلی شناختی، هیجانی و رفتاری. بعضی افرادی ممکن است هیجانات دیگران را درک کنند ولی نتوانند بخوبی احساساتشان را درک کرده و پاسخ مناسبی به آنها بدهند. سوال این است که چگونه می‏توانیم این جنبه مهم را آموزش دهیم؟

ما می‏بایست خودمان هم آن را بروز دهیم و هم دریافت کنیم و ارزش آن را درک کنیم، سپس می‏توانیم این کار را از طریق همدلی کردن با دیگران و دریافت پاسخ مثبت انجام دهیم؛ وقتی لبخندی یا تشویقی دریافت می‏کنیم، می‏تواند این رفتار را در ما تقویت کند.

بعضی از بچه‏ها خیلی موقعیت خوبی دارند چرا که در خانواده می‏توانند بخوبی همدلی را از دیگران دریافت کنند و همچنین آن را در دیگران هم مشاهده کنند و برای رفتارهای همدلانه خود نیز پاداش دریافت کنند.

نکته کلیدی این است که بچه ها باید در معرض رفتارهای همدلانه بزرگترها قرار بگیرند، آن را مشاهده کنند و خودشان نیز انجام دهند؛ مثلا شما حیوان خانگی خود را نوازش می‏کنید و به کودک هم می‏گویید آن کار را انجام دهد.

همچنین والدین می‏توانند هیجانات خود را در مواقع مختلف، متناسب با موقعیت نشان دهند و در مورد آن با کودک صحبت کنند و حتی روابط بین احساسات و آن وقایع را بازگو کنند. مثلا: «امشب ما قراره بریم مهمانی و من خیلی خوشحالم…من شنیدم بابا بزرگ مریض شده، خیلی ناراحت هستم.»

شما همچنین می‏توانید از کودکتان در مورد هیجاناتش سوال بپرسید. مثلا بپرسید: «فکر می کنی وقتی اسباب بازی برادرت را زمین انداختی و شکستی، برادرت چه احساسی داشت؟» همچنین می‏توانید هر وقت بچه‏ها رفتار همدلانه نشان دادند آنها را تشویق کنید یا از آنها بخواهید این رفتار را نشان دهند. مثلا: «اوه اون دختر کوچولو داره گریه می‏کنه! حتما اتفاقی براش افتاده و ناراحته که گریه می‏کنه! می تونی بری باهاش حرف بزنی…نوازشش کنی و بهش لبخند بزنی…»

منبع: www.theepochtimes.com

مطالب دیگر:

راه‌‏های شناسایی و کنترل احساسات

چگونه به همسر خود وفادار بمانید ؟ (فایل صوتی)

برای پیوند عضو هرگز به چین سفر نکنید !

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی