Search
Asset 2

توصیه‌‌‏های یک دندانپزشک: با دندان‌‏های حساس چه باید کرد

چلوگیری از حساسیت دندان
توصیه‌‌‏های یک دندانپزشک: با دندان‌‏های حساس چه باید کرد
چلوگیری از حساسیت دندان
مایعات و مواد غذایی سرد، هوای سرد و شیرینی‌‌‌‏جات عوامل رایجی هستند که باعث می‌‌‌‏شوند حساسیت دندان خود را نشان دهد. (manaemedia/iStock)

 

حساسیت دندان می‌تواند بسیار ناراحت کننده و آزاردهنده‌‌‌‏تر از یک سوزش باشد. مایعات و مواد غذایی سرد، هوای سرد و شیرینی‌‌‌‏جات عوامل رایجی هستند که باعث می‌‌‌‏شوند حساسیت دندان خود را نشان دهد.

این موضوع که در ابتدا حساسیت دندان شناخته شده و از مشکلات جدی دندان متمایز شود، بسیار مهم است. دردی که هنگام برخورد سرما یا شیرینی با دندان رخ می‌‌‌‏دهد حساسیت است که دردی کوتاه و زود گذر است(فقط برای چند ثانیه باقی می‌‌‌‏ماند). درد طولانی، احساس تپش و ضربان، درد خود به خود و یا دردی که در اثر لمس کردن دندان به وجود می آید از حساسیت نیست و باید توسط دندانپزشک معاینه شود.

بیرون دندان ها با پوشش سختی پوشیده شده است که مینا نامیده میشود و هیچ رشته ی عصبی در آن وجود ندارد. بیشتر دندان و ریشه آن ازعاج دندان ساخته شده است.

عاج دندان دارای لوله های بسیار کوچکی است که توسط مایعی پر شده است. زمانی که این مایع تحریک شود باعث واکنش عصب و ایجاد یک درد کوتاه و سریع می‌‌‌‏شود (تیر کشیدن) که این حالت به عنوان حساسیت دندان نیز شناخته می‌‌‌‏شود. در حالت ایده آل، عاج دندان توسط مینا یا سمان«سمنتوم- بافت نازک و نسبتا سخت استخوانی که ریشه ی دندان را می پوشاند» پوشیده شده است. زمانی که مینا فرسایش پیدا می‌‌‌‏کند یا لثه پایین می‌‌‌‏رود، عاج دندان در معرض تماس با محیط اطراف خود قرار می‌‌‌‏گیرد.

حساسیت دندان تشریح دندان آناتومی دندان
حساسیت دندان تشریح دندان آناتومی دندان

اگر دچار حساسیت دندان هستید، اولین روش برای رفع آن می تواند استفاده از خمیردندان ضد حساسیت باشد که حاوی نیترات پتاسیم است. انواع بسیاری از این محصول وجود دارد که نیازی به نسخه پزشک برای خریداری ندارند. تمام آن‌‌‌‏ها دارای ماده فعال نیترات هستند. در ۸۰٪ موارد این خمیردندان‌‌‌‏ها طی دوهفته موجب رفع و کاهش حساسیت ریشه ی دندان شدند. بعضی از افراد به طور مداوم از این خمیر دندان‌‌‌‏ها استفاده می‌‌‌‏کنند، این موضوع ایرادی ندارد چون این خمیردندان‌‌‌‏ها حاوی عناصری که خمیردندان‌‌‌‏های عادی در خود دارند نیز هستند.

خمیردندان ضد حساسیت باید توسط مسواک درجه نرم یا بسیار نرم بر روی دندان‌‌‌‏ها زده شود. استفاده از مسواک نرم یا بسیار نرم (دستی یا برقی) با کیفیت ساخت بالا الزامی است چرا که این مسواک ها به منظور ضد سایش بودن طراحی و تست می‌‌‌‏شوند. استفاده از مسواک سفت باعث می‌‌‌‏شود که مینای دندان دچار فرسایش شود و عاج دندان در معرض تماس با محیط اطراف قرار بگیرد.

به‌‌‌‏تدریج که لثه ها پایین می‌‌‌‏افتند، ریشه دندان که از مینا نرم‌‌‌‏تر و نسبت به فرسایش آسیب پذیرتر است در معرض محیط قرار می گیرد. نحوه استفاده اکثر مردم از نخ دندان و مسواک صحیح نیست، پس با دندانپزشک یا مشاوره بهداشت خود در مورد روش های صحیح مسواک زدن و نخ کشیدن دندان مشورت کنید.

به طور خلاصه برای جلوگیری از حساسیت دندان می‌‌‌‏توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • از خمیردندان ضد حساسیت استفاده کنید.
  • از مسواک های برقی یا دستی با درجه نرم یا بسیار نرم استفاده کنید.
  • به سلامت لثه های خود اهمیت بدهید تا ریشه ی دندان هایتان کمتر در معرض تماس با محیط قرار بگیرند.
  • سفید کردن دندان ها می تواند باعث حساسیت شود. پس از خمیر دندان‌‌‌‏های ضد حساسیت در دوره های زمانی سفید کردن استفاده کنید.
  • دندون قروچه یا فشار دادن دندان ها بر روی یکدیگر نیز باعث فرسایش مینا میشود که باعث می شود عاج دندان در معرض تماس با محیط قرار بگیرد و حساسیت ایجاد شود. دندانپزشک شما می‌‌‌‏تواند تشخیص دهد آیا استفاده از حفاظ دندان برای جلوگیری از فشاردادن دندان ها در شب برای شما مناسب است یا خیر.

اگر هنوز حساسیت دندان شما رفع نشده، شاید دندانپزشک شما بتواند با استفاده از ماده ضد حساسیت شما را درمان کند.

از آنجایی که این همیشه یک راه حل دائمی نیست می‌‌‌‏توانید در مواردی که حساسیت بسیار شدید است از مُسکن استفاده کنید. افرادی که مقدار زیادی از ریشه دندان آن‌‌‌‏ها در تماس با محیط قرار دارد می‌‌‌‏توانند طبق نسخه پزشک از ژل فلوراید که به صورت قالبی است استفاده کنند.

اپک‎‌‌‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌‌‌‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی