Search
Asset 2

توصیه دندان‌پزشکان: دندان‌های شیری کودکان را دور نیندازید!

(Illustration - Shutterstock)
(Illustration - Shutterstock)
(Illustration – Shutterstock)

آیا شما هم به کودکتان می‌‌‏گویید که با گذاشتن دندان‌ زیر بالش‌، اتفاق جالبی رخ خواهد داد؟ اینکه صبح روز بعد دندان‌ غیب شده و به جایش پولی جادویی ظاهر می‌‌‏شود!

همان‌طور که برای بچه‌ها غیب شدن دندان شیری زیر بالش توسط پری جادویی، هیجان انگیز است، برای شما والدین، نتیجه تحقیقات دندان‌پزشکی می‌‌‏تواند جالب باشد: دندان بچه‌ها را دور نیندازید و آنها را در جای امنی نگه‌داری کنید! این دندان‌های کوچک بعدا می‌توانند خیلی مفید باشند.

اکتشافات علمی و پزشکی  در مورد شگفتی‌های سلول‌های بنیادی، از سال ۲۰۰۰ در راس اخبار جنجالی قرار گرفت، چرا که عنوان شد که احتمالا این سلولها در درمان‌های مختلف مفیدند. سلول‌های بنیادی توانایی منحصر به فرد و بسیار ویژه‌ای دارند، یعنی می‌توانند به انواع سلول‌های دیگر تبدیل شده و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شوند. مهمتر این‌که، آنها قادرند دوباره و دوباره بدون هیچ محدودیتی تقسیم شوند!

طبق نظر کلینیک مایو، سلول‌های بنیادی برای درمان بیماران مبتلا به سرطان و بیماری‌های خونی استفاده می‌شوند. در حالی‌که به طور سنتی، جنین‌های استفاده نشدهِ حاصل از درمان آی وی اف را برای برای به دست آوردن سلول‌های بنیادی استفاده می‌کردند، امروزه  بیماران می‌توانند به جای آن، خون بند نافِ جمع آوری شده در هنگام زایمان را به عنوان منبع سلول بنیادی ذخیره کنند.

این خون در بانک‌های مخصوصی به صورت امنی، برای استفاده احتمالی درمانِ کودک درآینده ذخیره می‌شود. اما اگر والدین در هنگام به دنیا آمدن نوزادشان، از این گزینه باخبر نباشند چه؟ آیا خیلی دیر شده که بتوانیم از این قدرت شفابخشی سلول‌های بنیادی استفاده کنیم؟

خبر خوب این است که، تنها با جمع آوری دندان‌های شیری کودک‌تان، می‌توانید سلول‌های بنیادی را در اختیارداشته باشید. بسیاری از کودکان با دویدن به اطراف یا بازی‌ها و … ممکن است به دندان‌های دائم‌شان صدمه بزنند. طبق نظر ساینس دیلی، بسته به ماهیت آسیب، آن می‌تواند مانع خون رسانی و رشد ریشه شده و در نهایت باعث مرگ دندان شود.

یک تیم از محققان دندان‌پزشکی ایالات متحده آمریکا و چین برای حل این مشکل در یک تحقیق شرکت کردند تا بررسی کنند که، چگونه سلول‌های بنیادی دندان شیری می‌تواند در ترمیم آسیب وارد شده به دندان دائمی  موثر باشد. نتایج باور نکردنی بود!! پروفسور سانگتوشی از دانشگاه پنسیلوانیا به روزنامه ساینس دیلی گفت:« این درمان احساس درد را به دندان مرده بیماران باز گرداند… دندان آنها دوباره زنده شد».

دکتر شی برای اولین بار، وجود سلول‌های بنیادی را دردندان شیری دخترش کشف کرد. امروزه، نظر خوش‌بینانه او درباره قدرتِ سلول‌های بنیادیِ دندان شیری، به صورت یک «درمان عادی» درآمده که می‌تواند به مردم سراسر جهان کمک کند. او گفت: نتایج برای من بسیار هیجان انگیز است.

اما چگونه می‌توانید به طور موثری سلول‌‌‏های بنیادی دندان شیری کودک‌تان را به دست آورید؟ نکته مهم این است که قبل از این‌که دندان کاملا بیفتد و خون از دست بدهد و در حالی که هنوز سالم اما لق هستند ، آنها را جمع کنید. شرکت‌های زیادی « کیت‌های جمع‌آوری» عرضه کرده‌اند که به والدین کمک می‌کند سلول‌های بنیادی موجود در دندان شیری کودک‌شان هدر نرود.

مطالب دیگر:

صدای آمبولانس که بلند شد، برای قربانی دعا کردم؛ اما نمی دانستم که برای خودم دعا می کردم

شبح کمونیسم در حال حکمرانی بر جهان ما : فصل ۷ : نابودی خانواده (قسمت اول)

فالون گونگ، مدیتیشنی آرام و محبوب

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی