Search
Asset 2

ده علامت که نشان می‌‌‏دهد آب کافی نمی‌‌‏نوشید!

(Franck Fife/AFP/Getty Images)
(Franck Fife/AFP/Getty Images)

هیداراته نگه داشتن بدن برای سلامت بسیار مهم است. با این که بیش‌‌‏از ۷۰ درصد بدن انسان حاوی آب است، اما بدن همواره به آب نیاز دارد. این درحالی است که بسیاری از مردم عادت ندارند در طول روز آب کافی بنوشند.

به نوشته سایت هلس فلش، با مشاهده ده علامت می‌‌‏توانید به راحتی به کمبود آب در بدنتان پی ببرید:

۱) سردرد

یکی از بارزترین علائمی که کمبود آب بدن را نشان می‌‌‏دهد، سردرد است. بدن با بروز سردردی ملایم احتیاج خود به نوشیدنی را بیان می‌‌‏کند. سردرد از نرسیدن اکسیژن کافی به مغز حکایت دارد و در این مواقع بهتر است به‌‌‏جای استفاده از قرص‌‌‏های مسکن‌‌‏ فقط یک لیوان آب بنوشید.

۲) خشکی دهان، پوست و چشم

احساسی مانند زبر شدن زبان احساسی ناخوشایند است. این هم یکی از علائم کسری آب بدن است. اما به‌‌‏جای نوشیدن نوشابه یا قهوه فقط آب بنوشید، چراکه این نوشیدنی‌‌‏ها اثری برعکس داشته و موجب بیشتر دفع شدن آب بدن می‌‌‏شود. احساس خشکی در پوست و چشم هم به سبب کمبود آب بدن اتفاق می‌‌‏افتد.

۳) ادرار تیره رنگ

بهترین محک برای بررسی میزان آب بدن، توجه به رنگ ادرار است. اگر ادرار شما روشن است نشانه خوبی است؛ اما اگر رنگ آن تیره بوده و یا تعداد دفعاتی که نیاز به تخلیه مثانه پیدا می‌‌‏کنید کم است، نشان‌‌‏دهنده آن است که بدنتان کمبود آب دارد.

۴) گرسنگی

بدن انسان طوری طراحی شده که برای آگاه سازی از نیازهای خود ممکن است پیام‌‌‏های متفاوتی ارسال کند. احساس گرسنگی گاهی نشانه‌‌‏ای از نیاز بدن به نوشیدنی است، اما ممکن است اشتباه تعبیر شود. هنگامی که در معده‌‌‏تان احساس گرسنگی دارید، پیش‌‌‏از اینکه سراغ غذا خوردن بروید بهتر است یک لیوان آب را امتحان کنید. احتمالا متعجب خواهید شد!

Parvaneh Laser2

۵) تشنگی

بدیهی است که احساس تشنگی مستقیما به نیاز بدن به آب اشاره می‌‌‏کند. اما توصیه‌‌‏ای که در این بخش داریم این است که هنگام عطش به‌‌‏جای نوشابه یا چای حتما آب بنوشید. آب همیشه بهترین گزینه است؛ چراکه همانطور که گفته شد نوشابه و قهوه حاوی کافئین و موادی است که بیشتر منجر به ازدست رفتن آب بدن شده و ممکن است سردرد یا مشکلات دیگری را به همراه داشته باشد.

۶) مشکلات گوارشی  

اگر به هر دلیل دچار مشکلات گوارشی همچون اسهال یا تهوع شدید، بدن مقدار زیادی آب از دست داده که لازم است هرچه سریع‌‌‏تر نسبت به جبران آن اقدام کنید. برعکس این حالت یبوست است اما برای رفع یبوست هم آب مفید است. به طور کلی نوشیدن آب برای بهبود هرنوع ناراحتی در شکم سبک و خوب محسوب می‌‌‏شود و به تجدید مخازن تهی شده از آب بدن کمک می‌‌‏کند.

۷) خستگی

احساس خستگی هنگامی کمبود آب در بدن، پیام گیج کننده دیگری است. باز هم، اجتناب از نوشیدن نوشابه یا قهوه برای به دست آوردن انرژی توصیه می‌‌‏شود. نوشابه و قهوه نمی‌‌‏توانند اکسیژن لازم را به مغز برسانند، درحالی که یک لیوان آب مهمترین چیزی است که در این مواقع احتیاج دارید.

۸) سیستم ایمنی ضعیف

اگر طول مدت سرماخوردگی یا بیماری‌‌‏های دیگرتان به نظر می‌‌‏رسد زیاد است و خیلی دیر بهبود می‌‌‏یابید، ممکن است که این مشکل به کسری آب در بدنتان مربوط باشد. آب به دفع سموم بدن و پاک شدن هرچه سریع‌‌‏تر آن کمک می‌‌‏کند، درصورتی که کمبود آن موجب می‌‌‏شود بدن برای پاکسازی خود از ارگان‌‌‏های دیگر آب قرض بگیرد و این منجر به ضعف اندام‌‌‏ها و نقصان در عملکرد آنها می‌‌‏شود. نوشیدن آب فراوان هنگام بیماری‌‌‏هایی همچون سرماخوردگی به بهبود بیماری سرعت می‌‌‏بخشد.

۹) افزایش وزن

یکی از فواید نوشیدن آب زیاد تناسب اندام و حفظ وزن متناسب است. اگر بدن آب کافی نداشته باشد احتمال اینکه به اضافه وزن دچار شوید بالا می‌‌‏رود. پس مصرف آب آشامیدنی روزانه خود را بیشتر کنید. نگران نباشید، آب کالری ندارد.

۱۰) درد مفاصل

مفاصل بدن هم برای عملکرد درست احتیاج به آب دارند. آب همانند روغنکاری در مفصل عمل می‌‌‏کند و درصورت کمبود، مفصل با درد نیاز خود را نشان داده و مجبور می‌‌‏شود آن را از جای دیگری قرض بگیرد. این درمورد مهره‌‌‏های ستون فقرات هم صدق می‌‌‏کند. بالشتک‌‌‏های بین مهره‌‌‏های ستون فقرات برای اینکه بتوانند هنگام حرکت بدن و یا در برابر ضربه خوب عمل کنند، نیاز به آب دارند. نوشیدن آب شاید درمانی برای دردهای مزمن مفاصل نباشد اما می‌‌‏تواند تا حد زیادی به عملکرد آن کمک کند.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی