Search
Asset 2

راه‌‏کارهایی برای خواباندن بچه‌‏ها در اتاقشان

راه‌‏کارهایی برای خواباندن بچه‌‏ها در اتاقشان
راه‌‏کارهایی برای خواباندن بچه‌‏ها در اتاقشان (shutterstock)
راه‌‏کارهایی برای خواباندن بچه‌‏ها در اتاقشان
راه‌‏کارهایی برای خواباندن بچه‌‏ها در اتاقشان
(shutterstock)

بسیاری از کودکان، بویژه کودکانی که اضطراب جدایی دارند، تمایل دارند نزدیک پدر و مادرشان بخوابند، چرا که این کار به آنها احساس امنیت می‌‏دهد. اما والدین گاهی به ستوه آمده و نمی‌‏دانند چگونه بدون دغدغه و چالش، کودک را وادار کنند تا در اتاق خودش بخوابد. شما می‌‏توانید برای حل این مشکل، از راه‌‏کارهای زیر استفاده نمایید:

– نخستین قدم، ایجاد آمادگی ذهنی در کودک است. اگر شما از شش ماهگی کودک یا کمی بیشتر، جداسازی برای خواب را ایجاد کرده باشید، احتمالا این مشکل را نخواهید داشت، ولی برخی والدین این کار را بموقع انجام نداده‌‏اند و در سنین چهار سالگی یا بالاتر، تصمیم به این جداسازی گرفته‌‏اند. سعی کنید با ایجاد آمادگی این کار را انجام دهید. ابتدا با او صحبت کرده و دلیل این جدایی را با جملاتی کوتاه و با آرامش برایش شرح دهید؛ درست مثل غذاخوردن، یا مدرسه رفتن یا بسیاری از کارهای دیگر، این کار را برایش تشریح کنید. می توانید کتاب‌‏هایی که شامل داستان‌‏هایی در این مورد است نیز برای کودک بخوانید.

– سعی کنید این کار را بتدریج انجام دهید. مثلا می توانید ابتدا فقط برای خواب نیمروز، یا حتی یک یا چند شب در هفته، و سپس تمام شب های هفته، بتدریج کودک را در اتاقش بخوابانید.

– موقع جداسازی، این کار را آرام و طبیعی جلوه دهید و حالت هیجانی و دلتنگی از خودتان نشان ندهید.

– چنانچه کودک نیاز عاطفی از خودش نشان داد و مایل بود شما او را در آغوش بگیرید، نگویید تو دیگه بزرگ شدی… او را در آغوش بگیرید و نوازش کنید و برایش کتاب بخوانید، یا کمی صحبت کنید ولی بعد دوباره او را به اتاقش هدایت کنید.

– همچون سایر عادات، این عادت نیز نیاز به صبر و تحمل و ایستادگی شما دارد؛ چنانچه به درخواست‌‏های مکرر کودک پاسخ دهید و اجازه دهید او در اتاق شما بخوابد، این جریان ادامه پیدا خواهد کرد.

– به هنگام نیمه شب اگر به اتاق شما آمد، او را دعوا نکنید، وی را ببوسید ولی با گرمی به اتاقش دوباره برگردانید.

– در مواقعی، بچه ها بیمار، یا با مشکلی ویژه روبرو هستند که نیاز و حمایت عاطفی شما را بیشتر نیازمندند، در این مواقع زیاد سخت‌‏گیر نباشید.

– اتاق کودک را زیبا تزئین نمایید و در تزئین و سایر موارد اتاق، از نظر خود او نیز استفاده کنید.

– در طی روز، گاهی در اتاقش با او بازی کنید تا بیشتر با اتاقش آشنا شده و در زمان خواب احساس ایمنی بیشتری نماید.

– چنانچه کودک از تنها خوابیدن کمی ترس دارد، چراغی را برایش نیمه روشن بگذارید، یا در اتاقش را کمی باز نگه دارید، زیرا مهم است که احساس ایمنی کند.

– گاه وجود عروسک یا اسباب‌‏بازی مورد علاقه‌‏اش در تختخواب، می‌‏تواند به کودک احساس آرامش بیشتری دهد.

– سعی کنید در تخت کنارش نخوابید، بلکه در کنار تخت برایش کتاب بخوانید و برای خواب او را ببوسید.


دکتر مهناز خسروی، مشاور و روانشناس آموزشی و تربیتی

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی