Search
Asset 2

علت تمامی تنفرها و جر و بحث‌‏ها چیست؟‌‏

علت تمامی تنفرها و جر و بحث‌‏ها چیست؟‌‏

علت تمامی تنفرها و جر و بحث‌‏ها چیست؟‌‏

آیا هنگام رانندگی، هر گاه راننده‌‏ی دیگری راه شما را سد کند، ناراحت می‌‏شوید؟ آیا هنگامی که کسی را که دوستش دارید، دست رد به سینه شما گذارد، یا شما را مورد بی‌‏اعتنایی قرار دهد، ناراحت می‌‏شوید؟ سوال این است که: چرا ناراحت می‌‏شوید؟ بیایید نگاهی به پشت صحنه نمایش بیندازیم و آن‌‏چه در درون ذهن آدمی می‌‏گذرد را ببینیم.

چگونگی ایجاد کشمکش‌‏ها

واژه‌‏هایی مانند عزت نفس، احترام و خشم، در زندگی روزانه، موجب شکل‌‏گیری تصور ما از خودمان می‌‏شوند و بر تعامل ما با دنیای‌‏مان تاثیر می‌‏گذارند. برای درک بهتر، به مطالب زیر توجه کنید:

– برای خوشبخت بودن، داشتن روابط خوب و متعادل بودن، شخص باید درک و احساس خوبی از خود داشته باشد، که به این خوددوستی، عزت نفس می‌‏گویند.

– اگر برای خودتان احترامی قائل نباشید، نمی‌‏توانید خودتان را دوست بدارید.

– همگی ما در جریان زندگی روزانه خویش، وقتی انجام کاری را بر می‌‏گزینیم که به صحت آن اعتقاد داریم، احساس خوبی در باره خودمان داریم، و وقتی کاری می‌‏کنیم که می‌‏دانیم نادرست است، اغلب دچار احساس گناه، خجالت و شرمندگی می‌‏شویم. چنین احساسی، خودباوری را در ما از بین می‌‏برد و باعث می‌‏شود خودمان را دست کم بگیریم.

– برای انتخاب آن‌‏چه درست است، باید مستقل و آزاد باشیم. بدین معنا که باید بتوانید اراده خود را آزادانه به کار گیرید نه آن‌‏که با اجبار، کار درست را انجام دهید. بنابراین در می‌‏یابیم که تار و پود احساس استقلال و عزت نفس ما در هم تنیده شده‌‏اند و کلید پاسخ در همین جاست. اگر عنان اختیار خود را در دست داشته و عزت نفس داشته باشید، در این صورت واکنشی خشم‌‏آگین ابراز نمی‌‏نمایید.

– کسی به شما می‌‏گوید ساکت شو یا به شما جسارت می‌‏کند، بسته به این که چه کسی باشد، عمل جسارت‌‏آمیز او ممکن است موجب شود که شما درباره خودتان احساس ناخوشایندی پیدا کنید. با توجه به وضع روحی خودتان، می‌‏ترسید که مبادا آن شخص شما را دوست نداشته باشد یا احترامی برای‌‏تان قائل نباشد و این امر سبب می‌‏شود که شما ارزش خود و تصوری که از خود دارید را زیر سوال ببرید. شما خشمگین می‌‏شوید زیرا انتظاری که از رفتار و ارتباط آن شخص با خودتان دارید، با آن‌‏چه که پیش آمده است، تفاوت دارد.

قواعد کلی برای درک طرف مقابل

– هر گاه شخصی، بی دلیل از شما متنفر باشد، بدان جهت نیست که شما را دوست ندارد، بلکه از آن روست که از خودش متنفر است.

– زمانی که یک شخص علاقه ای به خود ندارد، خوددوستی یا خودباوری در وجود وی، زوال یافته است و عزت نفس او پایین است.

– او فکر می‌‏کند شما او را دوست ندارید، شاید شما بدون قصد، توجه کافی به او نکردید. یا او از نگاه یا گفته یا کار شما، برداشتی نابجا کرده است. او برای توجیه احساس بی کفایتی خود، رفتار شما را ناپسند می‌‏داند و از شما متنفر می‌‏گردد.

– تعصب‌‏های معمول شما نیز ممکن است موجب شود که یک شخص از شما متنفر گردد.

– اگر شخص بخواهد به شما کمک کند و نتواند، احساس ناتوانی ممکن است تبدیل به احساس گناه شود. سپس آن شخص از شما رفته رفته متنفر می شود، زیرا شما را مقصر می‌‏داند.

– گاهی شخص برای این که اهرم قدرت و برتری روحی – روانی خود را حفظ کند، علاقمندی فراوان خود را ابراز نمی‌‏کند و شاید رفتاری ظالمانه را نسبت به محبوب خود روا می‌‏دارد.

راه حل تمامی جر و بحث ها

– برای بازگرداندن آرامش به هر وضعیتی، باید ابتدا احساس استقلال را به شخص بازگردانید.

– هر چه میزان خودباوری شخص بیشتر باشد، توان بیشتر و اراده‌‏ی قوی‌‏تری برای برقراری صلح و صفا دارد.

– شخص خودباور، نیازی به دستاویزهایی مانند خشم و تسلط ندارد، زیرا توان مایه‌‏گذاشتن از خود را داراست.

– شخص خودباور، چنان نیرومند و متکی به خویشتن است که می‌‏تواند ببخشد، امتیاز دهد و صلح و صفا را برقرار نماید.

نیاز به بخشایش دیگران را باید جایگزین نیاز به تسلط بر دیگران سازید.

– شما می‌‏توانید بی‌‏ثباتی اوضاع را به گونه‌‏ای سریع و منطقی از طریق تغییر شیوه‌‏ی برخوردتان، بهبود بخشید و حتی سخت‌‏ترین جر و بحث‌‏ها را برطرف نمایید.

ارتباطات سنگ زیربنای زندگی ما است. ما همیشه قادر به انتخاب افرادی که وارد زندگی ما می‌‏شوند یا از آن خارج می‌‏شوند، نیستیم. اما شاید اکنون بهتر بتوانید، روابط‌‏شان را به نحوی پرفایده و ویژه برگزینید. به خاطر داشته باشید که روابط بر اساس اعتماد، احترام و صداقت شکل می‌‏گیرد.

برگرفته از کتاب: باهمه آشتی کنیم؛ اثر: دکتر دیوید جی لیبرمن

مطالب دیکر:

چرا تمرین معنوی و آرامش بخش فالون دافا در چین تحت آزار و شکنجه قرار دارد (ویدئو)

چگونه اعتماد به نفس واقعی پیدا کنید؟

خواص درمانی قهوه

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی