Search
Asset 2

مدرسه‌‌‌‏ای در مکزیک تمرین مدیتیشن را جزو برنامه هفتگی دانش آموزان گنجانده‌‌‏ است

Guasave-Montessori-School-peace-class3

مدیتیشن برای افراد مختلف از جمله دانش آموزان بسیار مفید است. معلمی در مدرسه مونتسوری مکزیک از این شیوه در کلاس خود استفاده کرده است. وی در کلاس، دانش آموزان را برای یادگیری نوع خاصی از مدیتیشن و اصول پشت آن همراهی می‌‌‏کند.

این تمرین توجه دانش آموزان در مدرسه مونتسوری در ایالت سینالوآ مکزی  را جلب کرده است. «مریام نووا سروانتس»، سرپرست، در این باره می‌‌‌‏گوید: «دانش آموزان واقعا این تمرین را دوست دارند.»

برای مدت سه سال، هر گروه سنی از دانش آموزان ۳ تا ۱۱ ساله (از مهد کودک تا ابتدایی) یک بار در هفته یاد می‌‌‌‏گیرند که چگونه تمرین فالون دافا را انجام دهند. این تمرین شامل انجام مدیتیشن برای پالایش ذهن و بدن است که هر هفته انجام می‌‌‌‏دهند.

هر جمعه که تمرین کنندگان فالون دافا برای حضور در کلاس «آرامش» در مدرسه برای انجام تمرین با دانش آموزان داوطلب می‌‌‌‏شوند، کودکان با هیجان می‌‌‌‏گویند: «فالون دافا اینجاست!»

«مریام نووا سروانتس»، در نظر داشت که این روش را در هفته صلح به دانش آموزان معرفی کند و حالا از پیشرفت آنها کاملا راضی است. وی در ایمیل خود به خبرنگار NTD نوشت: «من متوجه شدم که رفتار دانش آموزان پس از تمرین فالون دافا بهبود یافته است.»

فالون دافا، که با نام فالون گونگ نیز شناخته شده است، دارای ریشه‌‌‌‏های تاریخی است و در سال ۱۹۹۲ به عموم معرفی شد. این تمرین دارای پنج تمرین آرام و ازجمله یک مدیتیشن نشسته است.

در کنار این تمرینات آموزه‌‌‌‏های این روش که بر پایه اصول جهانی «حقیقت- مهربانی- بردباری» استوار است، نیز آموزش داده می‌‌‌‏شود. تمرین کنندگان فالون دافا به منظور تقویت درک کودکان از اصول، اقدام به طراحی فعالیت‌‌‌‏هایی کاملا خلاقانه کردند. در کلاس به دانش آموزان در مورد «تقوا» و «کارما» نیز یاد داده می‌‌‌‏شود. مثلا هنگامی که شخصی عملی خوب انجام می‌‌‌‏دهد، مانند کمک کردن به دیگران، فرد «تقوا» جمع می کند که تبدیل به نعمت می‌‌‌‏شود.

در مقابل با انجام اعمال بد، فرد کارما جمع می‌‌‌‏کند که به همراه آن سختی و ناراحتی می‌‌‌‏آید. زمانی که شخصی به دیگری ناسزا می‌‌‌‏گوید، تقوا از دست می‌‌‌‏دهد. زمانی که دانش آموزان در نقش‌‌‌‏های مختلف به گروه‌‌‌‏های مختلف تقسیم شدند، هیچکدام از آنها از ترس از دست دادن تقوا ناسزا نگفتند.

در کلاس‌‌‌‏های دیگر، ویژگی‌‌‌‏های شخصیتی منفی مانند «حسادت» و «نمایش» روی سنگ ریزه‌‌‌‏های کوچک نوشته شد و در یک بطری آب انداخته شد. سپس درب بطری را بستند و بطری داخل وان آب انداخته شد و غرق شد. همانطور که سنگریزه‌‌‌‏ها به تدریج برداشته شدند، کودکان مشاهده کردند که بطری بالا آمد. بعد از اینکه سنگریزه‌‌‌‏ها کاملا برداشته شدند، بطری به سمت سطح آب آمد.

از طریق این تمرین، دانش آموزان اهمیت حفظ ذهن خالی از افکار و احساسات منفی را درک کردند. دانش آموزان متوجه شدند که داشتن افکار منفی همانند سنگریزه‌‌‌‏های داخل بطری هستند که باعث غرق شدن در آب می‌‌‌‏شود. به همین دلیل آن‌‌‌‏ها نیز باید تلاش کنند مانند بطری خالی (خالی از افکار منفی) باشند تا بتوانند در سطح آب شناور بمانند!

سروانتس در این باره گفت: «کودکان بیشتر از نیازهای دیگران آگاه هستند و اغلب سعی می‌‌‌‏کنند مشکلات را بدون مبارزه حل کنند. فکر می‌‌‌‏کنم که ایده ماریا مونتسوری درست است. وی گفته است که ایده‌‌‌‏های خوب را باید در کودکان کاشت حتی اگر آنها آن را درک نکنند. پس از سال‌‌‌‏ها آنها معنی واقعی آن را در ذهنشان خواهند فهمید و ایده‌‌‌‏ها در قلبشان شکوفا خواهد شد.

مطالب دیگر:

چگونه مدیتیشنی ساده برای زن مسن هنگام مواجهه با مشکلات، آرامش درونی به ارمغان آورده است

فالون دافا مدیتیشنی آرامش بخش

چرا باید مدیتیشن را به بچه ها آموزش دهیم ؟ (همراه با آموزش یک تکنیک ساده آرامش بخشی)

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی