Search
Asset 2

هشت راه درمانی طبیعی،‌ برای رفع خستگی غدد آدرنال «فوق کلیوی»

درمان طبیعی غدد آدرنال
(tiverylucky/shutterstock)
درمان طبیعی غدد آدرنال
(tiverylucky/shutterstock)

سبک زندگی امروزی ما باعث شده با حجم وسیعی از تنش‌‏ها و نیاز‌‏های مرتبط با خانه،‌ خانواده، همسر، محل کار و… روبرو شویم که منجر به فرسودگی غدد آدرنال می‌‏شوند. وظیفه این غدد ترشح هورمون‌‏هایی است که کمک می‌‏کنند با استرس مقابله کنیم؛ اما وقتی استرس شدید می‌‏شود، توان آنها نیزکاهش یافته و خستگی غدد آدرنال اتفاق می‌‏افتد. غده‌‏ها مثلثی‌‏شکل بوده، بالای کلیه‌‏ها و در محدوده اعصاب وراشکمی «چاکرای شبکه خورشیدی» قرار دارند.

ترشح مداوم هورمون‌‏های استرس، در پاسخ به تنش‌‏های زندگی، باعث خستگی غدد آدرنال می‌‏شوند. درنتیجه از آن‌‏به‌‏بعد این هورمون‌‏ها کمتر تولید شده، و به‌‏طور نامنظم یا به‌‏میزان نامعقولی ترشح می‌‏شوند. مثلا به جای این که کورتیزول بیشتر در ابتدای روز ترشح شود، شب‌‏ها بیش‌‏ازحد تولید می‌‏شود. کورتیزول، هورمو‌‏نی است که از غدد فوق‌‏کلیه یا آدرنال، و در واکنش بدن به استرس ترشح می‌‏شود و چون مسئول تغییراتی در این زمینه است به آن «هورمون استرس» نیز می‌‏گویند. برخی به‌‏اشتباه، ازکارافتادن غدد آدرنال را با خستگی آن یکی می‌‏گیرند. درحالی‌‏که ازکارافتادن این غدد، بیماری بسیار نادر و خطری جدی برای سلامتی است.

چگونه می‌‏توانید احساس خوشبختی کنید

هجده سال گذشت : آزار و شکنجه روش معنوی فالون گونگ در چین

بعضی از فشارهای عصبی که غدد آدرنال را ازپا درمی‌‏آورند عبارتنداز: ورزش‌‏های سنگین «که ممکن است ابتدا خوب به‌‏نظر بیایند اما به مرور زمان باعث تضعیف غدد آدرنال می‌‏شوند»، تلاش‌‏های تنش‌‏زا برای پیشرفت به هر قیمتی، سخت کار کردن و بیماری‌‏های مزمن. خستگی این غدد می‌‏تواند موجب بروز بعضی مشکلات جسمی شود، مانند: خستگی، سوهاضمه، اختلالات خواب، کاهش عملکرد سیستم ایمنی و افزایش سطح قندخون.

قطعا کنترل و مدیریت استرس لازم است، اما گیاهان دارویی و مواد مغذی مفیدی نیز وجود دارند که به بهبود عملکرد غدد آدرنال کمک می‌‏کنند. البته قبل از استفاده از هرگونه مکمل یا دارو در این زمینه، حتما با پزشک مشورت کنید.

ریشه گیاه شیرین‌‏بیان

ریشه شیرین‌‏بیان یکی از بهترین گیاهان برای بهبود عملکرد غدد آدرنال وتنظیم ارتباط آن با مغز است. در یک مصاحبه، خبرنگاری از من پرسید: اگر در جزیره‌‏ای بی‌‏آب و علف سرگردان بودم و فقط می‌‏توانستم یک گیاه را با خود ببرم چه گیاهی را می‌‏بردم؟ من بلافاصله پاسخ دادم: ریشه شیرین‌‏بیان! چون علاوه‌‏بر این‌‏که شفادهنده‌‏ای قدرتمند برای غدد آدرنال است، بسیار انطباق پذیر بوده و می‌‏تواند بدن را برای مواجهه با انواع تنش‌‏ها آماده کند. برخی خواص آن شامل این مواردند:‌ تنظیم سیستم ایمنی، ‌کاهش التهاب و حتی خواص ضد سرطان.

تهیه چای ضداسترس شیرین‌‏بیان: به‌‏ازای هر فنجان آب، یک قاشق چای‌‏خوری شیرین‌‏بیان خشک‌‏شده بریزید و چهل و پنج دقیقه بجوشانید. سپس دم‌‏نوش را صاف کرده و روزی سه تا چهار فنجان بنوشید. بهتر است پس از دو هفته، استفاده از آن را قطع کنید. از آن جایی که شیرین بیان داروی گیاهی بسیار قوی است، بهتر است که با احتیاط از آن استفاده کنید.

درصورت استفاده‌‏از داروهای قلبی، فشارخون بالا یا نارسایی کلیه، از مصرف آن خودداری کنید.

ویتامین سی

ویتامین سی، یکی از مهم‌‏ترین مواد مغذی موردنیازِ غدد آدرنال بوده و برای تولید هورمون‌‏هایی که توسط این غدد ترشح می‌‏شوند، لازم است. هرچه اضطراب بیشتری را تجربه کنید، به ویتامین سی بیشتری نیاز دارید. دوز معمول این ویتامین برای کمک به خستگی آدرنال، دوهزار میلی‌‏گرم یا بیشتر است؛ بااین‌‏حال، هنگام استفاده از دوزهای بالاتر باید با یک متخصص سلامت حرفه‌‏ای مشورت کنید.

اسید پانتوتنیک

اسید پانتوتنیک یکی از ویتامین‌‏های گروه ب، و برای سلامت غدد آدرنال ضروری است. این ویتامین به‌‏طور طبیعی و به‌‏مقدار زیاد در غدد آدرنال وجو دارد، اما تولید بالای هورمون‌‏ها در پاسخ به استرس باعث می‌‏شود که مقدارش را کاهش یابد. یک دوز معمول برای بهبود خستگی آدرنال هزار و پانصد میلی‌‏گرم است، اما باید همراه با سایر ویتامین‌‏های گروه ب مصرف شود، زیرا این ویتامین‌‏ها تاثیر فزاینده‌‏ای «سینرژیک» همراه هم دارند.

جنسینگ سیبری

 اثرات درمانی جنسینگ
(Chung Sung-Jun/Getty Images)

معمولا پزشکان طب سنتی برای درمان خستگی آدرنال، جنسینگ سیبری یا « Eleutherococcus senticosus» استفاده می‌‏کنند. در خستگی آدرنال، ممکن است ارتباط بین غده‌‏های هیپوفیز و فوق‌‏کلیه مختل شود؛ و این گیاه، عمدتا روی غده هیپوفیز مغز اثر می کند، هیپوفیز نیز غدد فوق‌‏کلیه را تحریک کرده تا هورمون‌‏های بیشتری تولید کند. یک دوز معمولی جینسنگ سیبری برای درمان خستگی آدرنال صد تا دویست میلی‌‏گرم در روز است.

گیاه رودیولا یا آلاسکا

گیاهی گل دار و زیباست که در یوکان، آلاسکا، سیبری و شمال چین یافت شده و به آن رودیولا یا ریشه رز می‌‏گویند. مانند جنسینگ سیبری، یکی از معدود گیاهانی است که به انطباق‌‏پذیری بدن کمک می‌‏کند. یعنی با افزایش مقاومت به خستگی، اثرات استرس را تعدیل می کند. رودیولا باعث تقویت غدد آدرنال، افزایش انرژی و بهبود خلق‌‏وخو می‌‏شود. ریشه خشک شده گیاه را در آب به مدت ده تا بیست دقیقه بجوشانید و مصرف روزانه آن را تا سه هفته ادامه دهید. چای سردشده این گیاه، همراه صبحانه برای افزایش انرژی بسیار مناسب است.

آشواگاندا

به تازگی گیاهی در تعالیم پزشکی آیورودا هندی یافت شده، که به انطباق‌‏پذیری بدن می‌‏کند. ریشه گیاه به‌‏طور خاص برای غدد آدرنال مفید است و طبق مطالعات، تاثیر چشمگیری در کاهش استرس دارد. آشواگاندا به صورت تنتور، کپسول، چای ‌و خشک شده موجود است.

اسانس کاج و رزماری

این روغن‌‏های فرار سال‌‏هاست که برای حفظ سلامت غدد آدرنال استفاده می‌‏شوند. خانم شِرلی پرایس، استاد و متخصص رایحه‌‏درمانی است. براساس تحقیقی که توسط او انجام شده و در کتاب رایحه‌‏درمانی برای متخصصین سلامت به چاپ رسیده است، اسانس کاج و رزماری به التیام قشرغده فوق‌‏کلیه کمک می‌‏کنند. این بخش نیز سوخت‌‏وساز چربی و قند و فشارخون را تنظیم می کند. برای استفاده از این روغن‌‏های فوق‌‏العاده، چند قطره از روغن کاج یا رزماری با کیفیت را، با یک قاشق چای‌‏خوری روغن نارگیل یا بادام شیرین رقیق کنید و روزانه روی شکم‌‏تان «ناحیه مربوط‌‏ به شبکه خورشیدی» بمالید. اسانس رقیق‌‏نشده آنها را نیز می‌‏توان روزانه، به‌‏صورت بخور و به مدت حداقل بیست دقیقه تنفس کرد.

راه‌‌‌‏کارهایی برای کاهش مصرف شکر و شیرینی‌‌‌‏جات در خانواده

برداشت غیر قانونی اعضای بدن چیست؟

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی