Search
Asset 2

چرا بچه‌‏های من حسرت دیگران را می‌‏خورند؟

(Photo by Bekah Russom on Unsplash)
(Photo by Bekah Russom on Unsplash)

نوشته: دکتر م. خسروی (روانشناس تربیتی)

حسرت یا افسوس خوردن نوعی واکنش منفی و انفعالی است در مقابل چیزهایی که از دست رفته‌‏اند یا اینکه در دسترس ما نیستند. برای رفع این حس ناخوب که موجب ناراحتی، خشم و اضطراب در فرزند شما می‌‏شود، به نکات زیر توجه کنید و آنها را اصلاح کنید:

  • آیا شما او را با دیگران مقایسه می‌‏کنید؟ مقایسه می‌‏تواند شروع بررسی‌‏های نادرستی شود که منحصر بودن کودک شما را زیر سوال می‌‏برد، با مقایسه شما معمولا به کمبود‌‏های کودکتان توجه می‌‏کنید و به داشته‌‏ها، مهارت‌‏ها و توانمندی‌‏های دیگران تاکید بیشتر می‌‏نمایید. در مقایسه، فرد خودش را کمتر و پایین‌‏تر از دیگران می‌‏بیند و دیگر در فکر رشد توانمندی‌‏های منحصر به فرد خودش نیست و غمگین از اینکه چرا خودش آنها را ندارد و حتی ناراحت از اینکه چرا دیگران این توانایی‌‏ها و داشته‌‏ها را دارند. این خشم درونی نهایتا موجب خشم و نارضایتی از خود نیز می‌‏شود.
  • آیا توجه کافی و اختصاص وقت مشترک با او را دارید؟ وقتی که فقط برای کودک باشید و با توجه به علاقه‌‏مندی او، با او زمانی را بگذرانید؛ این اوقات می‌‏تواند با بازی یا حتی حرف زدن سپری شود.
  • آیا او را با تمام محدودیت‌‏ها، ناتوانی‌‏ها، و توانمندی‌‏هایش پذیرفته اید؟ آیا به کارها و فعالیت‌‏هایی که انجام می‌‏دهد با علاقه بازخورد می‌‏دهید و تحسین می‌‏کنید؟ آیا به خلاقیت‌‏ها یا کارهای دستی و هنری یا هر نوع موفقیت و دستاوردی هرچند کوچک که کار دستی خودش باشد، با تحسین نگاه می‌‏کنید؟
  • آیا برایش زیاد خرید می‌‏کنید؟ خریدن زیاد اسباب بازی نمی‌‏تواند کودک شما را شاد کند، چه بسا توقعات بیشتری را بطلبد و هیچ وقت راضی نباشد. آیا اگر نتوانید برایش خرید گرانی انجام دهید با برخی از خواسته‌‏هایش را پاسخ دهید افسوس می‌‏خورید و او آن را می‌‏بیند؟ یا آنکه با قدرت و اعتماد به نفس صرفا بیان می‌‏کنید که توانایی‌‏اش را ندارید و کودک نیازی هم ندارد؟ آیا تمرکزتان بر آنچه کودک ندارد هست و آن را مرتب با همسرتان مطرح می‌‏کنید یا بر آنچه که دارد و درحال استفاده است؟
  • آیا اعتماد به نفس او را تقویت می کنید؟ پذیرش مثبت خود و گوشزد توانمندی‌‏ها و موفقیت‌‏های هرچند کوچک کودک، هم از نظر جسمی زیبایی ظاهری و بدنی، هم شناختی و یادگیری، و حتی اجتماعی، می‌‏تواند کمک به رشد اعتماد به نفس او کند. بچه‌‏هایی که حس کنند منحصر به فرد بودنشان مورد پذیرش هست، خودشان را با دیگران کمتر مقایسه کرده و آرامش بیشتری را در رشد فردی خود کسب خواهند کرد.
  • آیا اجازه تصمیم گیری به کودک خود می دهید؛ تصمیماتی که متناسب با سن وی بوده و می‌‏تواند حتی انتخاب بین دو چیزی باشد که هر دو از منظر شما مناسب باشد.
  • آیا به تقویت هوش هیجانی کودک خود توجه دارید، به طوری که بتواند احساسات خود را شناسایی و کنترل و مدیریت کند؟ با تقویت هوش هیجانی بچه‌‏ها می‌‏توانند احساسات دیگران را نیز مد نظر قرار دهند.

 طبیعتا پذیرش خود و دیگران نه به شکل مقایسه، بلکه به شکل مثبت و منحصر به فرد بودن، می‌‏تواند تا حدود زیادی حسرت را کاهش داده و شادمانی درونی را افزایش دهد. چنین کودکانی کمتر احساس خشم و رنجش نموده و به جای نگرانی و اضطراب از نداشته‌‏ها، بین آنچه که واقعیت هست و آنچه می‌‏خواهند می‌‏توانند منطقی‌‏تر بیاندیشند و رفتار کنند.

مطالب دیگر:

پنج حقیقت درباره قتل عام دانشجویان در چهارم ژوئن

چرا می‌‌‏ترسیم و راه رهایی از ترس چیست؟

طرز تهیه تالیونی با لیمو و میگو

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی