Search
Asset 2

چرا غذای بیرون می‌تواند سمی باشد

خوردن غذای بیرون
(David Clarke/Unsplash)

مواد شیمیایی از ظروف و بسته بندی‌ها، به غذا وارد می‌‌‌‏شود و سلامت را به خطر می‌اندازند

خوردن غذای بیرون
(David Clarke/Unsplash)

یکی ازسرگرمی‌های مورد علاقه بسیاری ازافراد، صرف غذا در رستوران‌ها است، اما متاسفانه خطرات پیش‌بینی نشده‌ای درغذاهای بیرون وجود دارد.

بر اساس گزارش اخیر دانشگاه کالیفرنیا و دانشگاه جورج واشنگتن، بیرون غذا خوردن، خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

علت افزایش خطر ابتلا به سرطان، وجود موادی به نام فتالات است که در پلاستیک‌ها و محصولاتِ حاوی آنها،پ یافت می‌شود. این مواد شیمیایی سمی، از منابع مختلف می‌توانند به غذاهای شما وارد شوند. مانند: تجهیزات استفاده شده در تولید غذا، بسته‌بندی‌ها، جعبه‌های مورد استفاده برای بردن غذا، دستکش‌های کارگرانِ رستوران‌ها، پلاستیک‌های ذخیره‌سازی و ظروف گرم کننده غذا.

تحقیق: افزایش ریسک سرطان و غذای بیرون!

براساس تحقیقات، قرارگرفتن درمعرض فتالات‌ها، مانع ترشح هورمون‌ها شده و باعث افزایش ریسک سرطان سینه، مشکلات باروری و دیابت نوع دوم، سخت شدن کاهش وزن ونقایص مادرزادی در نوزادان می‌شود.

محققان اطلاعات مربوط به ۱۰۲۵۳ نفررا که دربرنامه بررسی ملی سلامت وتغذیه، بین سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ جمع‌آوری شده بود، ارزیابی کردند ومتوجه شدند که افرادی که به‌طور منظم دررستوران‌، کافی‌شاپ‌ و فست فودها غذا می‌خورند، مواد شیمیایی در بدنشان ۳۵ درصد بیشتر است.

مطلب دیگر: انگشتر ارزان قیمت دست دوم، سی سال بعد راز خود را آشکار کرد

این مقدار به‌خصوص دربین جوانان بالا است. جوانانی که اکثرغذای خود را از بیرون خریداری می‌کنند، بدنشان ۵۵ درصد بیشتر از همسالان خود که غذای خانگی می‌خورند، به مواد شیمیایی آلوده است!

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که خوردن غذاهای خانگی، باعث می‌شود که کمتر در معرض فتالات  قرار بگیرید.

دکتر جولیا ورشاوکی، از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه کالیفرنیا برکلی، گفت که « زنان باردار، کودکان و نوجوانان در برابر اثرات سمی مواد شیمیاییِ تخریب کننده هورمون‌‌‌‏ها « فتالات‌ها» آسیب‌پذیرتر هستند، بنابراین مهم است که روش‌‌‌‏هایی برای محدود کردن مواجهه با فتالات‌ها برای آنها پیدا کنیم».

آنچه می‌توانید انجام دهید

اینجا چند راه پیشنهاد می‌کنیم که اگر غذای غیرخانگی مصرف می‌کنید در معرض فتالات‌ها قرار نگیرید:

از ظروف پلی استیرن «فوم» استفاده نکنید. اگر می‌خواهید غذا را از رستوران بیرون ببرید، از آنها بخواهید که داخل ظرف پلاستیکی، کاغذ فر سفید نشده « کاغذ فر قهوه‌ای» بگذارند تا غذا با پلاستیک تماس نیابد و یا از ظروف پلاستیک مقاوم به نشت مواد شیمیایی با شماره ۲، ۴ یا ۵ استفاده کنند. همچنین به جای ظروف پلاستیکی، از آنها ظروف کاغذی بخواهید اما بپرسید که روی کاغذش عملیات شیمیایی انجام نشده باشد.

آیا می‌دانید عادت‌های نادرست غذایی از چه زمانی شکل می‌گیرند؟

البته ممکن است این جواب را بشنوید: من نمی‌دانم! راه حل این است که ظروف‌تان را با خود ببرید. از ظروف شیشه‌ای، استنلس استیل، سرامیک یا سیلیکون استفاده کنید.

سعی کنید جایگزین دیگری برای غذای بیرون پیدا کنید: با دوستان و فامیل‌تان یک سری میهمانی ترتیب دهید که در آن هرکسی باید یک غذای خانگی با خود بیاورد و از بیرون غذا تهیه کردن را ممنوع کنید.

اگر می‌خواهید بیرون غذا بخورید در مکان‌های محلی که از محصولات ارگانیک یا طبیعی استفاده می‌کنند و محصولات تولیدی کارخانجات و فرآیند شده را استفاده نمی‌کنند، غذا بخورید.

دبورا میشل نویسنده مقالات مربوط به سلامت است و بیشتر از ۵۰ کتاب و هزاران مقاله دارد. اصل این مقاله در  اینجا آمده است: NaturallySavvy.com

مطالب دیگر:

کتاب شگفت‌‌‌‌‏آوری که سبب شد بسیاری از مردم دخانیات را ترک کنند

آیا می‌‌‏دانید معنی X در این پیامک چیست؟

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی