Search
Asset 2

آیا فرازمینی‌‌‌‏ها بر روی تیتان زندگی می‌‌‌‏کنند؟

تیتان ماه زحل
(NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute)
تیتان ماه زحل
(NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute)

تیتان، یکی از قمر‌‌‌‏های زحل مظنون به میزبانی فرازمینی‌‌‌‏ها است. زیر ابر‌‌‌‏های متراکمی که دور این ماه را گرفته‌‌‌‏اند، رودخانه‌‌‌‏های جاری و دریاچه‌‌‌‏های هیدرو کربن و احتمالا متان مایع و اتان وجود دارد.

این ویژگی های منحصر به فرد، ماه تیتان را غیر از زمین، به تنها شیئی در فضا تبدیل کرده که بر آن مایعات با حضور مداوم در سطح سیاره وجود دارد.

دمای تیتان صد‌‌‌‏ها درجه زیر صفر است. دانشمندان همچنان در پی آنند که دریابند آیا فرازمینی‌‌‌‏ها در دریای متان این قمر که اصطلاحا ماه فضایی‌‌‌‏ها لقب گرفته زندگی می‌‌‌‏کنند یا نه!

اخیرا ویدئویی از ناسا جی‌‌‌‏پی‌‌‌‏ال، با استفاده از عکس ها و داده‌‌‌‏های ارسالی تهیه شده است. این ویدئو لحظات پایین آمدن سفینه کاسینی-هویگنس ناسا و عبور از جو را تا نشستن بر زمین‌‌‌‏های خشک سرزمین فضایی‌‌‌‏ها را نشان می‌‌‌‏دهد.

تصاویر وجود مناطقی کوهستانی و دره‌‌‌‏های باریک را نشان می‌‌‌‏دهند و گودال‌‌‌‏هایی که در سرزمین عجیب و غریب تیتان گسترده شده‌‌‌‏اند.

سال گذشته بود که سفینه کاسینی-هویگنس ناسا داده‌‌‌‏هایی ارسال کرد که احتمال وجود حیات بر تیتان را نشان می‌‌‌‏داد.

تیتان بزرگ‌‌‌‏ترین قمر زحل با ویژگی‌‌‌‏هایی شبیه زمین از قبیل دریاچه‌‌‌‏ها، رودخانه‌‌‌‏ها و دریا‌‌‌‏ها است؛ اگرچه بجای آب با متان و اتان مایع پر شده است. اتمسفر ان متراکم است؛ با مه زرد رنگی که در حاشیه با نیتروژن و متان همراه است. هنگامی که نور خورشید با اتمسفر سمی برخورد می‌‌‌‏کند، باعث تولید سیانید هیدروژن می‌‌‌‏شود که این واکنش موجب ایجاد شرایط زیستن می‌‌‌‏گردد.

مارتین رام محقق فوق دکترای شیمی در دانشگاه کرنل پیشتر گفته بود: «برای فهمیدن طرح زندگی اولیه در سیاره‌‌‌‏های دیگر باید خارج از زمین براساس شرایط زیست شناسی فکر کنیم. تجربه علمی ما در دمای اتاق و شرایط محیط است. تیتان یک موجود کاملا متفاوتی است.اگر چه زمین و تیتان هر دو دارای مایعات روان هستند ولی دمای تیتان بسیار کم است و آب مایع وجود ندارد. بنابراین اگر ما به ایده‌‌‌‏های بیولوژکی فکر کنیم احتمالا به بن بست می‌رسیم.»

«سیانید هیدروژن ماده‌‌‌‏ای شیمیایی آلی است که می‌‌‌‏تواند با خود یا دیگر مولکول‌‌‌‏ها واکنش نشان دهد که متشکل از زنجیره‌‌‌‏های طولانی و یا  پلیمرهاست.یکی از انها پلی آمین است.این ماده انعطاف پذیر است،به تحرک و پویایی در شرایط بسیار  سرد کمک می کند و نیز می تواند انرژی خورشید را جذب و به یک کاتالیزور برای زندگی شود. پلی‌‌‌‏آمین می‌‌‌‏تواند  به عنوان ساختار‌‌‌‏های مختلف وجود داشته باشد.این ماده ممکن است توانایی انجام کارهای مهم و قابل توجه را در دمای پایین به ویژه در شرایط تیتان داشته باشد.»

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی