Search
Asset 2

آیا گیاهان مغز تصمیم گیرنده دارند؟

آیا گیاهان مغز تصمیم گیرنده دارند؟

آیا گیاهان مغز تصمیم گیرنده دارند؟

تحقیقات جدید دانشمندان انگلستان نشان می‌‌‌‌‏دهد که گیاهان می‌‌‌‌‏توانند تصمیمات مهمی برای زندگیشان بگیرند؛ درواقع گیاهان دارای سلول‌‌‌‌‏هایی هستند که همانند مغز عمل می‌‌‌‌‏کنند و به آن‌‌‌‌‏ها کمک می‌‌‌‌‏کنند تا درباره زمان جوانه زدن تصمیم بگیرند.

دانشمندان دریافته‌‌‌‏اند، سلول‌‌‌‌‏های خاصی در نوک ریشه یک دانه خفته وجود دارد که می‌‌‌‌‏توانند شرایط محیطی مانند دما را برای تعیین زمان مناسب برای شروع به رشد، ارزیابی کنند.

آیا گیاهان مغز تصمیم گیرنده دارند؟

اگر یک گیاه در حالی که هوا خیلی سرد است، خیلی زود جوانه بزند، زنده نخواهد ماند و اگر خیلی دیر جوانه بزند، گیاهان دیگری که زودتر از آن رشد کرده‌‌‌‌‏اند، ممکن است موجب محروم شدن این گیاه از نور و دیگر نیازهایش شوند و آن را از رقابت حیات به کناری برانند.

پروفسور جورج باسل، از دانشگاه بیرمنگام در گفتگو با لایو ساینس گفت: «گیاهان درست مثل انسان احساس دارند؛ یعنی فکر می‌‌‌‌‏کنند و همانند ما تصمیم می‌‌‌‌‏گیرند.»

مطالعاتی که بر روی گیاهی موسوم به «Arabidopsis» یا «thale cress» انجام شد، نشان داد که این گیاه دارای دو نوع سلول، به صورت «مرکز تصمیم گیری» است که یک نوع موجب خواب عمیق بذر و نوع دیگر سبب جوانه زدن آن می‌‌‌‌‏شود.

این دو نوع سلول از طریق هورمون‌‌‌‌‏ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌‌‌‌‏کنند که دارای مکانیزمی مشابه عملکرد مغز انسان در زمان تصمیم گیری هستند، مثلا اینکه تصمیم بگیریم که حرکت کنیم یا نه؟

آزمایش‌‌‌‌‏های بیشتر و مدل سازی ریاضی نشان داد که سلول‌‌‌‌‏ها با میزان حساسیت گیاه به محیط ارتباط دارند و با تغییرات در درجه حرارت گیاه جوانه می‌‌‌‌‏زند.

آیا گیاهان مغز تصمیم گیرنده دارند؟
بازسازی دیجیتالی سه بعدی از جنین گیاه که در آن موقعیت اجزا تصمیم‌‌‌‌‏گیری آن را نشان می‌‌‌‌‏دهد. (University of Birmingham)

 

باسل گفت: «آزمایش ما جدا بودن کارکرد اجزای مرکز تصمیم گیری گیاه را نشان می‌‌‌‌‏دهد. در مغز انسان، این تفکیک به صورت فکر و با تاخیر زمانی خود را نشان می‌‌‌‌‏دهد. سلول‌‌‌‌‏ها در گیاه سیگنال‌‌‌‌‏ها را از محیط گرفته و این مسئله باعث افزایش صحت تصمیم گیری می‌‌‌‌‏شود. جدا بودن این بخش‌‌‌‌‏ها در مغز دانه گیاه نیز برای عملکرد آن مهم است. نتایج این مطالعات می‌‌‌‌‏تواند منجر به تقویت و افزایش جوانه زدن گیاهان و در نهایت افزایش محصول و کاهش استفاده از علف‌‌‌‌‏کش‌‌‌‌‏ها منجر شود.»

مطالب دیگر:

نمایشگاه سیاه اجساد این بار در سیدنی

آیا ناسا موفق به انتقال خاک مریخ به زمین خواهد شد؟

غذای‌‌‌‏تان را با اسانس‌‏ها پرمایه کنید !

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی