Search
Asset 2

با نزدیک شدن زمان برگزاری اجلاس چین ـ اتحادیه اروپا، سوابق حقوق بشر چین تحت موشکافی قرار گرفته است

اتحادیه اروپا، سوابق حقوق بشر چین تحت موشکافی قرار گرفته است دولت چین، تایوان را استان خائن و بخشی از سرزمین خویش می‌داند
(Yves Herman/POOL/AFP via Getty Images)

بالغ بر ۶۰ عضو پارلمان اروپا و خبرنگاران بدون مرز (RSF) گروه‌های حقوق بشر از رهبران ارشد اروپایی خواسته‌اند در نشست آتی اتحادیه و اروپا چین که امروز ۱۴ سپتامبر برگزار می‌‌‏شود، به موضوعات مرتبط با حقوق بشر چین بپردازند.

شی جین‌‌‏پینگ، رهبر چین میزبان مشترک جلسه با چارلز میشل رییس شورای اروپا است که سیاست‌ها و اولویت‌های اتحادیه اروپا را تبیین می‌کند. اورسولا فان‌‌‏در‌‌‏لین، رییس کمیسیون اروپا که شاخه اجرایی اتحادیه اروپا است و آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در این جلسه شرکت خواهند کرد. هم‌اینک، آلمان رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا است.

در ابتدا، این نشست برای برگزاری در شهر لایپزیگ آلمان برنامه‌ریزی شده بود که اکنون به دلیل همه‌گیری کووید ۱۹ به صورت ویدئوکنفرانس برگزار خواهد شد.

بر اساس اعلام وب‌سایت شورای اروپا، این چهار نفر درباره تغییرات آب و هوایی، موضوعات اقتصادی و تجاری و هم‌چنین واکنش‌ها به پاندمی بیماری که تحت عنوان کرونا ویروس جدید شناخته می‌شود که به‌دلیل سوءمدیریت رژیم چین در مهار آن، «ویروس حزب کمونیست چین» نامگذاری شده است، بحث و گفتگو خواهند کرد.

این اجلاس آنلاین در روز دوشنبه، تحت موشکافی دقیق قرار گرفته زیرا به تازگی روابط میان چین و اتحادیه اروپا ارتقا یافته است. در ماه مارس سال گذشته، کمیسیون اروپا، چین را در گزارشی پیرامون روابط دوجانبه یک «رقیب سیستماتیک» نامید. ماه گذشته، جوزف بورل وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا، در گزارش منتشره در روزنامه فرانسوی لی ژورنال دی دیمانچ، چین را یک «امپراطوری جدید» نامید و از اعضای اتحادیه اروپا خواست عدم توازن اقتصادی خود را با چین «اصلاح کنند».

در عین حال، ۶۳ عضو پارلمان اروپا یک نامه مشترک خطاب به میشل، فان‌‌‏در‌‌‏لین و مرکل امضا کرده و از آنان خواستند «تضمین نمایند که اگر دولت چین به نقض تعهدات حقوق بشری خود ادامه دهد، این کار عواقبی برای آن به دنبال خواهد داشت. ما از اتحادیه اروپا می‌خواهیم حقوق بشر را در رأس دستور کار خود در مباحث آینده و هم‌چنین در اجلاس اتحادیه اروپا ـ چین قرار دهد.»

این نامه اشاره به موارد نقض حقوق بشر چین علیه فعالان و وکلای چینی، اهالی تبت، محرومیت از حقوق زبانی برای مردمان مغول در داخل مغولستان و بازداشت میلیون‌ها نفر از مسلمانان اویغور در اردگاه‌های موقت دارد. هم‌چنین این نامه خواهان توجه به منع آزادی‌ها در هنگ‌کنگ به دنبال تصویب قانون امنیت ملی چین شده است.

در اواخر ماه اوت، پس از آن که شورای آموزش محلی مقررات جدیدی وضع کرد که کلاس‌ها در مدارس ابتدایی و متوسطه را ملزم ساخته بود زبان چینی مندرین آموزش دهند و از کتاب درسی استاندارد شده به زبان چینی استفاده کنند، دانش‌آموزان در داخل مغولستان کلاس‌ها را تحریم کردند و همراه با بزرگسالان اقدام به تظاهرات نمودند. این منطقه زادگاه بسیاری از مردم قوم مغول است که زبان و فرهنگی مجزا از اکثریت نژادی هان چینی دارد که به زبان مندرین تکلم می‌کنند.

روز شنبه، رادیو آسیای آزاد گزارش کرد که مقامات چینی در استان شمالی کینگهای مدارس ابتدایی را تعطیل کرده و دانش‌‌آموزان را وادار به حضور در مدارس دولتی کرده‌اند که در آنها به جای زبان تبتی، زبان چینی تدریس می‌شود. به گفته مقامات رسمی، این استان زادگاه ۳۷/۱ میلیون تبتی است.

بر اساس این نامه، این تلاش‌ها برای پرداختن به سوءاستفاده از حقوق بشر در چین منجر به تغییر معناداری در رفتار دولت چین نشده است. «اجلاس آتی اتحادیه اروپا ـ چین نمایانگر یک فرصت ایده‌آل برای هماهنگ‌سازی مفهوم مد نظر اتحادیه اروپا در قبال موارد نقض حقوق بشر در چین همراه با اقدامی قاطعانه است».

نشست دوشنبه، پیگیری نشست آنلاین ۲۲ ژوئن است که در آن شی جینگ پینگ و لی چه‌‌‏کیانگ نخست وزیر چین، با فان‌‌‏در‌‌‏لین و میشل ملاقات کردند.

به دنبال نشست ماه ژوئن، دو نفر آخر یک بیانیه مطبوعاتی مشترک منتشر و نگرانی‌های خود را درباره اقدامات صورت گرفته توسط چین برای تحمیل قانون امنیت ملی بر هنگ‌کنگ و عدم انطابق آن با قانون اساسی هنگ‌کنگ و تعهدات بین‌المللی چین ابراز داشتند.

علیرغم نگرانی‌های گسترده بین‌المللی، پکن به اجرای قانون امنیت ملی در هنگ‌کنگ در ۳۰ ژوئن ادامه داد و جرایمی با تعاریف مبهم هم‌چون تجزیه‌طلبی و خرابکاری را با حداکثر مجازات یعنی حبس ابد مجازات کرد.

قانونگزاران اتحادیه اروپا با ذکر این نکته که از تحریم‌های هدفمند و بلوکه کردن دارایی‌های مقامات چینی مسئول سیاست‌های نقض حقوق بشر حمایت می‌کنند، نامه خود را به پایان رسانده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز، در بیانیه صادر شده در تاریخ ۱۲ سپتامبر از سه رهبر اروپایی خواست به موضوع نقض آزادی مطبوعات توسط رژیم چین بپردازند.

کریستوف دیلویر، دبیر کل این سازمان اظهار داشت: «حقوق بشر یک ارزش بنیادی اتحادیه اروپا است و عدم اصرار بر آن، تنها دولت چین را ترغیب کرده تا به سیاست کنترل اطلاعات و سرکوب صداهای مستقل ادامه دهد.»

او افزود: «هر گونه ضعف، به دولت چین آزادی عمل می‌دهد تا یک نظم اطلاعاتی نوین در جهان ایجاد کند که بیشتر از امروز برای شهروندان اتحادیه اروپا مخرب خواهد بود.»

سازمان گزارشگران بدون مرز به این نکته اشاره کرده که چین بزرگ‌ترین اسیرکننده خبرنگاران با حداقل ۱۱۶ خبرنگار در بازداشت است.

نشست آنلاین روز دوشنبه پس از سفر اخیر اروپایی وانگ یی، وزیر امور خارجه چین برگزار می‌شود که در فرانسه و آلمان توقف خواهد داشت. هیکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در انظار عمومی وانگ را مورد نکوهش قرار داد پس از این که او میلوس ویسترسیل رییس سنای جمهوری چک را تهدید کرد به دلیل بازدید از تایوان «بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد».

ماس در کنفرانس مشترک مطبوعتی با وانگ در تاریخ اول سپتامبر اظهار داشت: «ما اروپاییان بر اساس همکاری مشترک عمل میکنیم ـ ما برای شرکای بین‌المللی خود احترام قائل هستیم و همین را نیز از جانب آنها انتظار داریم.»

ما افزود: «تهدیدها جایی در این جا ندارند.»

دولت چین، تایوان را استان خائن و بخشی از سرزمین خویش می‌داند علیرغم این که این جزیره با یک دولت منتخب دموکراتیک، نیروی نظامی و واحد پول مستقل، خودمختار است. پکن با هر گونه گفته یا اقدام مقامات دول خارجی که حق حاکمیت این جزیره را به رسمیت بشناسند ـ مانند بازدید ویسترسیل از تایوان ـ مخالف است.

روابط میان چین و اتحادیه اروپا به دنبال پاندمی بیماری که منشأ آن چین بود، وخیم‌تر شده است. در نظرسنجی اخیر توسط اتاق فکر شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا، ۴۸ درصد اروپاییان بررسی شده اعلام کردند که در طول این بحران بهداشتی جهانی، نگرش آنها نسبت به چین بدتر شده است.

مطالب دیگر:

ترامپ و بایدِن چه مواضعی درقبال چین دارند؟

چرا وکیل حقوق بشر چین، رژیم چین را دشمن بشریت خواند

جنگ چین علیه آمریکا، هند و تایوان چگونه خواهد بود؟

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی