Search
Asset 2

انرژی چی در بدن وجود دارد و فقط باوری معنوی نیست

انرژی چی در بدن وجود دارد و فقط باوری معنوی نیست
(Emmanuel Heredia)
انرژی چی در بدن وجود دارد و فقط باوری معنوی نیست
(Emmanuel Heredia)

ایده‌‏ای در فلسفه باستان می‌‏گوید بدن انسان دارای سیستمی پر از کانال‌‏ است که در آن انرژی جریان دارد. این انرژی بر سلامت تاثیر می‌‏گذارد و می‌‏تواند قدرت (فرد) را نشان دهد. برای مثال می‌‏توان از آن برای مقابله با ضربات در هنرهای رزمی استفاده کرد، به ویژه هنگامی که این انرژی از طریق مدیتیشن یا شیوه‌‏های مشابه تقویت شود.

در جزایر پولی نزی، این انرژی مانا نامیده می‌‏شود؛ در مصر، کا؛ در ژاپن، کی؛ در هند، پرانا؛ در چین، چی؛ و اخیرا در غرب، انرژی حیاتی ایلن و یا انژی نافذ نام دارد. نام‌‏های بسیاری وجود دارد و در زبان علمی مدرن بایو الکترومغناطیس نامیده می‌‏شود.

دانشمندان مدرن در حال تحقیق بایوالکترومغناطیس برای درک بیشتر این ایده باستانی هستند.

انرژی چی در بدن وجود دارد و فقط باوری معنوی نیست
(Antonika)

بدن انسان از برق استفاده می‌‏کند؛ برای مثال، حواس ما از جریان الکتریکی برای ارسال اطلاعات به مغز استفاده می‌‏کند. هنگامی که یک بار الکتریکی در حال حرکت است، یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌‏کند. بنابراین، بیو الکترومغناطیس اشاره به میدان الکترومغناطیسی ایجاد شده توسط جریان‌‏های الکتریکی در حال حرکت در بدن ما نیز دارد. شاید این چی باشد که برخی از دانشمندان به آن چنین نامی را داده‌‏اند.

«اریک لسکوویتز»، در یک مقاله در مجله نوشت: «نقطه طب سوزنی را می‌‏توان با یک گالوانومتر یا برق سنج ساده طراحی کرد: نقاطی بر روی پوست با مقاومت الکتریکیِ کاهش یافته، با نقاط طب سوزنی مهم در بدن مطابقت دارند.»

طب سوزنی زمانی به کار برده می‌‏شود که جریان انرژی در یک کانال مشخص در بدن مسدود شده باشد یا در یک کانال بیش از حد انرژی وجود داشته باشد، آنگاه سوزن طب سوزنی همانند یک هدایت کننده چی را هدایت می‌‏کند.

«کریستوفر داو»، نویسنده کتاب «تحقیقی درباره طبیعت چی» فرض کرده است که بیو الکترومغناطیس که کانال‌‏های عصبی را احاطه کرده، همان چی است. وی در این خصوص گفت: «چی خودش عصب نیست … بلکه جریان الکتریکی را با یک میدان ناملموس که می‌‏تواند تا حدودی دستکاری شود، احاطه کرده است.»

داو بسیاری از مسائلی را که علم در رابطه با جریان انرژی الکترومغناطیسی در بدن ارائه داده، تحلیل کرده است. او برخی از شباهت‌‏های کلیدی بین عملکرد سیستم عصبی و آنچه که در مورد کانال‌‏های چی آموزش داده شده را توضیح می‌‏دهد. برای مثال، یک مکان مهم برای چی در بدن، «dantian»، دَن‌‏تی‌‏ان در منطقه پایین شکم است. این مربوط به شبکه روده‌‏ای است که یک مرکز عصبی قوی در روده دارد.

علوم و شیوه‌‏های سنتی هر دو به دنبال حقیقت هستند، اما به روش‌‏های مختلف.

انرژی چی در بدن وجود دارد و فقط باوری معنوی نیست
تصویر مفهومی که یین و یانگ را نشان می‌دهد، فلسفه‌ای باستانی از انرژی مکمل در بدن. (Comfreak)

داو گفت: «علم و تمرینات معنوی هر دو به دنبال حقیقت هستند … فقط به روش‌‏های مختلفی آن را بررسی می‌‏کنند. روش های کهن همانند علم، شامل تکنیک‌‏های دقیق هستند و از معلم به شاگرد منتقل می‌‏شوند. یکی از تفاوت‌‏ها این است که علم می‌‏خواهد بگوید که دقیقا چطور عمل می‌‏کند و آن را به طور قطعیو عملی نشان دهد. در حالیکه تمرینات معنوی تمایل به صحبت ندارند. شما می‌‏توانید آن را در خودتان ببینید و می‌‏توانید به افراد دیگر کمک کنید که آن را پیدا کند، اما نمی‌‏توانید یک مقاله منتشر کنید و برای فهم دیگران آن را توضیح دهید، زیرا این چیزی است که شما خودتان در درونتان پیدا می‌‏کنید و می‌‏فهمید.»

از آنجا که داو یک تمرین کننده چی است، این انرژی را در بدن خود احساس کرده و می‌‏داند که وجود دارد. این مسئله به وی انگیزه کافی برای مشاهده مباحث علمی در مورد آن داده است. وی مطمئن نیست که علم غربی بتواند انرژی چی را با اطمینان پیدا کند. او گفت: «احتمال دارد که بدن انسان تنها وسیله اندازه گیری آن باشد.» با این وجود، برخی از دانشمندان تلاش خود را کرده‌‏اند.

بدن انسان دارای یک نیروی زیست انرژی در اطراف خود است که می‌‏تواند یک آونگ (پاندول) بسیار حساس را به حرکت درآورد.

دکتر «جان نورمن هانسن» در دانشگاه مریلند دریافت که بدن انسان دارای یک نیروی زیست انرژی در اطراف خود است که می‌‏تواند یک آونگ بسیار حساس به نام آونگ گردشی را به حرکت درآورد.

پس از انجام آزمایش‌‏های کنترل هدایت برای بیرون آوردن نقش اثرات جریان هوا و سایر المان‌‏ها، نتیجه گیری شد که جنبش و حرکت (آونگ) توسط برخی نیروهای میدانی تولید شده در زیر آونگ بوده است. وی در تحقیق ۲۰۱۳ خود با عنوان «استفاده از تعادل آونگ پیچشی برای شناسایی و مشخص کردن آنچه که می‌‏تواند یک میدان بیرونی انسان باشد.» این مسئله را توضیح داد.

او اشاره کرد که هیچ چیز در علم در حال حاضر حرکت آونگ را توضیح نمی‌‏دهد. درک سنتی این است که انرژی چی نه تنها از کانال‌‏های داخل بدن عبور می‌‏کند، بلکه یک میدان در اطراف بدن نیز ایجاد می‌‏کند.

دستگاه الکتروکاردیوگرام نشان می‌‏دهد که قلب انرژی تولید می‌‏کند که بر دیگران تاثیر می‌‏گذارد.

انرژی چی در بدن وجود دارد و فقط باوری معنوی نیست
(InspiredImages)

گروهی از محققان، از جمله استادان دانشگاه استنفورد، معاون دکتر ویلیام تیلر و دکتر رولین مک کریتی در موسسه «HeartMath»، گزارش داده‌‏اند که میدان الکترومغناطیسی قلب می‌‏تواند کامل‌‏تر و منسجم‌‏تر یک وضعیت درک عواطف و مراقب باشد. این میدان را با استفاده از یک الکتروکاردیوگرام و یک تست که فعالیت الکتریکی قلب را نظارت می‌‏کند، اندازه گیری کرده‌‏اند.

علاوه بر این، محققان نشان داده‌‏اند که میدان الکترومغناطیسی قلب یک فرد در هنگام تماس یا نزدیک شدن به فرد دیگر، بر انرژی بدن وی تاثیرگذار است. البته باز هم، این مطلب با درک سنتی از انرژی چی همخوانی دارد که معتقد است که وضعیت ذهن یک شخص می‌‏تواند بر چی وی تاثیر بگذارد و چی یک فرد بر دیگران تأثیر می‌‏گذارد.

در پدیده «لیم فانتوم»،(پدیده ای که در صورت از دست دادن عضو، فرد فکر می‌‏کند هنوز آن را دارد) این پرسش مطرح می‌‏شود که آیا بدن دارای انرژی نامتناهی مستقل از بدن فیزیکی است؟

برخی از افرادی که اندام خود را از دست داده‌‏اند، هنوز احساس می‌‏کنند که آن وجود دارد و حتی درد شدید در آن بخش وجود دارد.

دکتر اریک لسکویتز، روانپزشک مشاور در برنامه مدیریت درد در بیمارستان توانبخشی اسپولینگ در بوستون و متخصص انرژی ظریف گفته است که فانتوم لیم (یا عضو از دست رفته) می‌‏تواند فرم و شکل‌‏های پر انرژی از خود باقی گذاشته باشد.

وی در مقاله‌‏ای با عنوان «درد فانتوم لیم: دیدگاه‌‏های ظریف انرژی» عنوان می‌‏ کند که شواهدی از عکاسی کریلیان به دست آمده است. این روش عکاسی یک نور رنگی را در اطراف (عضو از دست رفته) نشان می‌‏دهد، که اغلب به عنوان «auras» یا میدان انرژی انسانی توصیف می‌‏شود.

لسکویتز در این باره گفت: «اگر چه بعضی به توضیح درباره این طیف یا میدان انرژی شک و تردید دارند و می‎گویند که این نور بر اثر گرما یا رطوبت ایجاد شده است. حداقل مطالعه اخیر نشان داده است که استفاده از درمان‌‏های انرژی بدون تماس، … می‌‏تواند طیف نوری را در عکاسی کریلیان بزرگ کند.»

حتی اگر هاله ایجاد شده بر اثر [گرما یا رطوبت] باشد، نه یک رویداد انرژی ظریف، باز هم می‌‏تواند به طور مجزا در یک فاصله تأثیر خود را داشته باشد؛ بنابراین یک فرایند غیر محلی یا میدانی باید برای توضیح این نتیجه آزمایش وجود داشته باشد.

بعضی از دانشمندان می‌‏گویند که بدن انسان یک سیستم میکروسکوپی فوق العاده از کانال (انرژی) دارد که با کانال‌‏های چی مطابقت دارد.

در چند سال گذشته، تحقیقات بیشتری بر روی یک سیستم پیش-عروقی انجام شده است. آن شبکه‌‏ای از کانال های بدن است که بسیار میکروسکوپی و عملا نامرئی هستند.

ویتالی استاد آناتومی و فیزیولوژی در کالج که این ساختار را در موش آزمایش کرده است، در انتشار مطبوعاتی گفت: «حتی با میکروسکوپ نمی‌‏توانید عروق را تا زمانی که لمس شوند، ببینید؛ زیرا شفاف است، اما وقتی لمس می‌‏شود، به رنگ زرد می‌‏شود. عرض این برآمدگی تنها یک میلی متر است و ساختار خوب آن تنها با استفاده از میکروسکوپ نوری با وضوح بالا قابل مشاهده است. ما مرزهای آناتومی و فیزیولوژی پذیرفته شده یا شناخته شده را تحت فشار قرار دادیم. بسیاری از افراد روی سیستم پیش-عروقی کار نمی‌‏کنند، زیرا بر خلاف مفاهیم علمی فعلی پیش می رود.»

یک تیم بین المللی محققان، از جمله برخی از دانشگاه ملی سئول در این باره نوشت: «برخی از دانشمندان می گویند این یک توهم است؛ دیگران می‌‏گویند این یک سیستم آناتومیک جدید است، در حالی که دیگران متقاعد شده‌‏اند که این کانال‌‏های بی نهایت کوچک ممکن است مانند فیبرهای نوری عمل کنند و اطلاعات مربوط به DNA دی‌‏ان‌‏ای را به طور مداوم در سراسر بدن با استفاده از بیوفتون‌‏ها انتقال دهند. به عنوان یک مقایسه، ما میلیون‌‏ها ترانزیستور را در CPU [واحد پردازش مرکزی کامپیوتر] نمی‌‏بینیم، اما آن‌‏ها بخشی از یک سیستم تولیدی هستند که ما از هر روز استفاده می‌‏کنیم. به طور مشابه، بسیاری از سیستم‌‏های بیولوژیکی واقعا کوچک هستند. ما به میکروسکوپ الکترونیک نیاز داریم تا برخی از ساختارهای آن را تجسم کنیم؛ در غیر این صورت، ما نمی‌‏دانیم آن‌‏ها وجود دارند. »

محققان کشف کردند که این سیستم با نقاط طب سوزنی مطابقت دارد.

چی مدتهاست که ارتباط قوی با سلامت بدن انسان دارد. براساس خلاصه‌‏ای از موسسه علوم نئوتیک، مطالعات انجام شده از چی، که با نام چی گونگ نیز شناخته می شود، باعث سلامتی بخصوص در مواردی چون افسردگی، کنترل درد، آسم، سرطان و فشار خون داشته است.

مطالعات بر روی مدیتیشن، نشان می‌‏دهد که تقویت چی، باعث می‌‏شود که تمرین کنندگان امواج گاما و مادون سرخ را بالاتر از سطح نرمال منتشر کنند.

همانطور که علم همچنان به مطالعه انرژی بدن، جریان و اثراتش در بدن ادامه می‌‏دهد، ممکن است تأیید کند اعتقادات جوامع باستان مبنی بر وجود کانال های انرژی در بدن و تاثیر آن بر سلامت فرد و جهان اطراف کاملا درست است.

مطالب دیگر:

برای پیوند عضو هرگز به چین سفر نکنید

انرژی‌های ما‌فوق‌طبیعی که از مدیتیشن به دست می‌‌‏آیند

فیزیکدانان نوع جدیدی از مواد را کشف کردند : اکسیتونیوم

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی