Search
Asset 2

اپیدمی ایتالیا نتیجه روابط نزدیک با چین؛ اگرچه منشا آن همچنان ناشناخته باقی مانده است

پرسنل پزشکی در روز ۲۳ مارس ۲۰۲۰، بیماری را از آمبولانس صلیب ‌سرخ ایتالیا به بخش مراقبت‌های ویژه در یک مرکز ورزشی بیرون از بیمارستان سان رافائل شهر میلان منتقل می‌کنند. (Miguel Medina/AFP via Getty Images)
پرسنل پزشکی در روز ۲۳ مارس ۲۰۲۰، بیماری را از آمبولانس صلیب ‌سرخ ایتالیا به بخش مراقبت‌های ویژه در یک مرکز ورزشی بیرون از بیمارستان سان رافائل شهر میلان منتقل می‌کنند. (Miguel Medina/AFP via Getty Images)

حدود هر دو دقیقه یک ایتالیایی از ویروس حزب کمونیست چین (کرونا) می‌میرد، یک بیماری همه گیر مانند سارس که حزب کمونیست چین (CCP) با مخفی نگه داشتن آن اجازه داد به سراسر جهان گسترش یابد.

ایتالیا از جمله کشور‌‏هایی با بالاترین آمار ابتلا بوده است. هنوز دقیقاً مشخص نیست که چگونه شیوع بیماری در ایتالیا آغاز شد. این کشور به ویژه در مرکز خود روابط تجاری فروانی با چین دارد و به خاطر نزدیک شدن بیش از حد به « اژدهای سرخ » مورد انتقاد قرار گرفته ‌است.

شیوع و گسترش همه گیری

دو مورد اول ابتلا به ویروس در ایتالیا زوجی از ووهان چین بودند – کانون این همه گیری. آنها در ۲۴ ژانویه به میلان آمدند و هفته بعد از جنوب به رم سفر کردند و در آنجا علائم بیماری در آنها ظاهر شد.

مورد دیگر یک مرد ایتالیایی بود که پس از بازگشت از چین در اواخر ژانویه آزمایش وی مثبت اعلام شد.

اما به نظر می‌رسد هیچ یک از این موارد نمی توانسته منجر به شیوع بیماری در مقیاسی گسترده شده باشد.

نزدیک به دو هفته تعداد موارد تأیید شده ابتلا به بیماری در حد سه نفر باقی ماند. سپس، یک بیمار مشکوک گزارش شد.

در ۱۸ فوریه، مردی ۳۸ ساله به بیمارستان کودوگنو در یک شهر کوچک در حدود ۳۰ مایلی جنوب شرقی میلان مراجعه کرده بود. روزنامه ایتالیایی ریپابلیکا گزارش داده بود که دو روز قبل به وی در بیمارستان داروی آنفولانزا تجویز شده بود اما تب او پایین نیامده بود.

این شخص هرگونه ارتباط با چین و تحت قرنطینه قرار داشتن را رد کرد.

روز بعد، او دچار مشکلات تنفسی شد و همسرش به یاد آورد که او با یکی از دوستانش که چند هفته قبل از چین بازگشته بود ملاقات کرده بود. این اتفاق زنگ هشدار را به صدا درآورد.

از او آزمایش به عمل آمد و نتیجه مثبت اعلام شد. تلاش برای ردگیری فعالیت‌های آن مرد طی چند هفته قبل آغاز شد. جورجیو اسکانزی، پزشک ارشد بیمارستان گفت: « او طی بیش از شش ماه در حین کار و ورزش با افراد زیادی در تماس بود. »

همسر باردار و پزشک شخصی او و برخی از کارکنان بیمارستان نیز به این بیماری مبتلا شدند.

تعداد موارد ابتلا در آن منطقه شروع به افزایش کرد. ابتدا ده‌ها نفر، سپس صدها نفر و متعاقب آن هزاران نفر. از ۲۴ مارس، تقریبا نیمی از موارد تایید شده ابتلا به بیماری در ایتالیا در منطقه لُمباردی در اطراف میلان متمرکز بوده است. استان لودی که کودونو و شهرهای اطراف آن را در بر می‌گیرد، در هر هزار نفر نزدیک به هشت فرد مبتلا دارد- که حدود هشت برابر میانگین این کشور است.

اما چیزی در این ماجرا مبهم است.

این مرد بیمار به عنوان مدیر تحقیق و توسعه برای یونیلور، یک شرکت بزرگ صنایع غذایی و بهداشتی چند ملیتی کار می‌کرد. این شرکت حضور گسترده‌ای در چین دارد و دارای یک مرکز تحقیق و توسعه در شانگهای است، اما هنوز مشخص نیست که آیا این امکان وجود داشته که این مرد با ویروس حتی به طور غیرمستقیم از طریق عملیات و تحقیقات شرکت یونیلور در تماس بوده باشد. این شرکت به این نظریه پاسخی نداده است.

جواب آزمایش دوست او، کسی که از چین بازگشته بود، بعداً منفی اعلام شد.

پس این مرد از کجا به ویروس مبتلا شده است؟

پاسخ روشنی در این خصوص وجود ندارد. اکنون مقامات ایتالیایی به جای ردیابی کشور مبدا این بیماری، بر روی شیوع بیماری در کشورشان متمرکز شده‌‏اند.

با این وجود یک چیز واضح است- استان لودی مکانی بوده که دارای روابط نزدیکی با چین بوده است.

روابط با چین

یک اتاق بازرگانی محلی گزارش داد استان لودی تنها با وجود داشتن حدود ۲۳۰ هزارنفر جمعیت، در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲.۶ میلیارد دلار معاملات تجاری با چین داشته است. این رقم بیش از ۱۱ میلیون دلار، نرخی تقریبا چهار برابر همسایه‌‏اش میلان است.

سایر مناطق به شدت درگیر در لمباردی نیز با چین ارتباط قابل توجهی دارند. در بین استان‌های ایتالیا، میلان بیشترین تجارت را با چین به ارزش تقریبی ۹،۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ داشته است. این استان بیش از ۵۷۰۰ مورد آلوده به ویروس دارد.

برگامو، استانی با بیشترین موارد تأیید شده بیش از ۶۷۰۰ مورد، مدتهاست که با ایالت یانبیان، منطقه‌ای خودمختار در چین و هم مرز با کره شمالی، راوبط دو جانبه داشته است. این ایالت حتی دفتر خود را در کشور ایتالیا افتتاح کرده است. تجارت استان برگامو با چین در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۱.۶ میلیارد دلار رسید.

استان برشیا، محل ساخت اسلحه معروف (برتا) ، سالانه بیش از یک میلیارد دلار تجارت با چین دارد. این استان در حال حاضر نزدیک به ۳۳۰۰ مورد فرد آلوده به ویروس حزب کمونیست چین (کرونا) دارد.

در سطح کشوری، مناطقی که بیش‌ترین آسیب را از ویروس دیده اند مکان‌هایی هستند که بیش‌ترین حجم تجارت با چین را داشته اند. استان لمباردی – بیش از ۲۰ میلیارد دلار و بیش از ۳۰ هزار مورد؛ استان امیلیا رومانیا – بیش از ۶.۲ میلیارد دلار و بیش از ۹ هزارمورد؛ استان ونتو – بیش از ۶.۴ میلیارد دلار و تقریبا ۶ هزار مورد؛ و استان پیه مونته – بیش از ۴.۶ میلیارد دلار و بیش از  ۵ هزار مورد آلوده به ویروس را داشته اند.

اما این ارتباط مطلق نیست. کامپانیا، پرجمعیت‌ترین ناحیه در ایتالیا، تنها در حدود ۱۱۰۰ مورد مبتلا دارد. این ناحیه هنوز هم تقریباً ۲ میلیارد دلار در سال با چین تجارت دارد.

عقیده بر این است که ویروس کرونا در هوای سرد عملکرد شدیدتری دارد. این ممکن است بدین علت باشد که چرا مناطق گرمتر جنوبی از جمله کامپانیا، موارد کمتری از ابتلا را داشته‌‏اند.

در عین حال، حضور صرف مهاجران چینی لزوماً با مناطق حاد شیوع همخوانی ندارد.

استان مرکزی پراتو به دلیل اجتماع بزرگ چینی خود معروف است. در یکی دو دهه اخیرهزاران کارخانه نساجی چینی که غالباً با به کارگیری مهاجران غیرقانونی فعالیت می‌کنند برپا شده و با وارد کردن پارچه‌های ارزان قیمت چینی، شکستن قوانین سخت کار ایتالیا و گاهی اوقات فرار مالیاتی از کسب و کارهای محلی که مدتها پیش تأسیس شده‌‏اند پیشی گرفته‌‏اند. اما این استان تنها ۱۵۹ مورد آلوده به ویروس داشته است.

کمربند و جاده « راه ابریشم جدید »

دولت ایتالیا در سال‌‏های اخیر روابط خود با چین را تقویت کرده است. این در حالی است که تلاش سال گذشته اتحادیه اروپا  برای منصرف کردن ایتالیا برای پیوستن به قرارداد کمربند و جاده بی‌‏نتیجه ماند. این پروژه زیرساختی پکن، چین را به اروپا، جنوب و جنوب شرقی آسیا، خاورمیانه، اقیانوسیه، آمریکای لاتین و آفریقا از طریق شبکه‌ای از بنادر، جاده‌ها و راه آهن متصل می‌کند.

این پروژه به دلیل گرفتار کردن کشورهای در حال توسعه در دام بدهی و گسترش حوزه نظامی و نفوذ سیاسی حزب کمونیست چین (ح‌‏ک‌‏چ) مورد انتقاد قرار گرفته است.

ایتالیا در چین یک افق سرمایه‌گذاری برای اقتصاد در حال تقلای خود و نیز بازاری برای محصولات تجاری‌‏اش دید. اما این چشم اندازها در عمل آنچنان تحقق نیافته‌‏اند. در سال ۲۰۱۸، تنها کمتر از یک چهارم درصد از کل سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی در ایتالیا از طرف چین صورت گرفته است.

در حالی که حزب کمونیست چین از مزایای سیاسی و اقتصادی پیوستن یکی از کشورهای گروه G-7 به پروژه کمربند و جاده برخوردار شده است، اما ایتالیا از آن مزایای زیادی به دست نیاورده است. خبرنامه RWR که سرمایه‌گذاری‌های چین را براساس این طرح نشان می‌‏دهد، تنها یک معامله را تا کنون شناسایی کرده‌ است: شرکت انرژی خورشیدی جتیون چین و شرکت انی ایتالیا قرار است در حدود ۲.۲ میلیارد دلار در پروژه‌های جدید خورشیدی سرمایه‌گذاری کنند.

در همین حال، ایتالیا همچنان به دنبال جبران کسری تجاری گسترده با چین است .بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار فقط در سال ۲۰۱۸.

به گفته  آندریا دلماسترو دله ودو، عضو کمیته امور خارجه حزب محافظه کار (برادران ایتالیا) ، این ویروس اکنون چشم انداز دیگری از خطر همکاری با چین را نمایان می‌سازد.

ویروس کرونا پرده از یک سناریوی نگران کننده بر می‌دارد. وی در مصاحبه قبلی خود به اپک تایمز گفت: « این موضوع به ما گوشزد می‌کند اتکا متقابل به چین نه تنها از نقطه‌نظر اقتصادی و صنعتی بلکه از نظر امنیت ملی و پیش‌گیری از سلامت ملی نیز می‌تواند مشکلی بالقوه باشد. »

مطالب دیگر:

حجم سوزاندن اجساد و تحویل خاکستر مردگان، فراتر از آمار رسمی مرگ و میر ویروس در چین

شبح کمونیسم در حال حکمرانی بر جهان ما : فصل ۱۱ : هتک حرمت هنر

سه روش رایج درمانی برای معالجه بیماری‌ها و بهبود سلامتی

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی