Search
Asset 2

با اثرات شگفت انگیز نوازش آشنا شوید (قسمت اول)

با اثرات شگفت انگیز نوازش آشنا شوید

با اثرات شگفت انگیز نوازش آشنا شوید

 

از دیدگاه تحلیل رفتار متقابل، هر نوع رفتاری که موجب ایجاد شوق زندگی در دیگری می شود، همچون توجه، عشق ورزیدن، و کمک را می توان نوازش نامید.

فقدان نوازش

فقدان نوازش باعث رکود فعالیت‌‏های بسیاری از افراد می‌‏شود. چنین افرادی دنیا را با دیدی منفی نگاه می‌‏کنند و در نتیجه بیشتر وقت خود را صرف جبران آن می‌‏کنند. اگر فردی کمبود نوازش داشته باشد، در بعضی مواقع نوازش منفی را ترجیح می‌‏دهد؛ چرا که بهتر از هیچ است. مانند کودکی که ترجیح می دهد تنبیه بشود تا آنکه اصلا دیده نشود و والدینش به او توجهی نداشته باشند.

اهمیت نوازش

اهمیت نوازش بر فرد به‌‏قدری است که اگر شخص از خانواده‌‏اش، توجه و عشق، حتی به مقدار یک دقیقه دریافت کند، ممکن است در نگرش خود به جهان تجدید‌‏نظر کند.

اکثر خانواده‌‏ها به هنگام بیماری و یا وقوع صدمه‌‏ای، شروع به محبت و رسیدگی می‌‏کنند، ولی متاسفانه در مورد صدمات روحی و روانی عزیزان‌‏ خود، اطلاعات بسیار کمی دارند.

اگر شخص رابطه خوبی با همسر و یا والدینش داشته باشد، می‌‏تواند به آن‌‏ها بگوید که واقعا از کمبود توجه رنج می‌‏برد. متاسفانه عادت کرده‌‏ایم که نیازهای خود را حتی اگر باعث آزار ما می‌‏شوند، پنهان کنیم و در بیان آن احساس، ناراحتی و خجالت بکنیم.

هرگز اهمیت نوازش را برای خود، دوستان و افرادی که دوست‌‏شان دارید، بی‌‏اهمیت و ناچیز ندانید زیرا نوازش، زندگی بخش است و ما به عنوان یک انسان، نیازمند شناخته‌‏شدن، توجه و حمایت هستیم. خوب است بدانیم که فقدان نوازش می‌‏تواند باعث افسردگی شود؛ گاهی افرادی که افسرده هستند با توجه و محبت دیدن، وضعیت روحی بهتری کسب می‌‏کنند.

گرچه نیازهای نوازشی یک انسان بزرگسال، پیچیده‌‏تر و گسترده‌‏تر از کودکان است، اما همه ما نیازمند شناخت، توجه، درک و حمایت هستیم تا در وضعیت، « من خوب هستم.» قرار بگیریم.

الگوهای نوازش

همه ما نیازمند نوازش هستیم ولی تفاوت ما در میزان و روشی است که می‌‏خواهیم آن را دریافت کنیم.

– کسانی که در کودکی نوازش کمی دریافت کرده‌‏اند، فقط با نوازش دائمی احساس آرامش می‌‏کنند.

– زن یا مردی که تمام روز کار کرده یا کودکی که از مدرسه بازگشته، مشتاق این هستند که دوباره به عنوان یک انسان دارای ارزش، مورد توجه و پذیرش باشند.

با اثرات شگفت انگیز نوازش آشنا شوید

عدم پذیرش نوازش

پذیرش نوازش، بنا به دلایلی ممکن است دچار اختلال شود، به‌‏طوری که برخی افراد در پذیرش نوازش و یا در ارائه آن به دیگران دچار مشکل هستند. به مواردی که در ادامه می آید توجه کنید:

– فردی با احساسات منفی، به سختی می‌‏تواند نوازش مثبت را قبول کند. او احساس می‌‏کند که خوب نیست، بنابراین تعجب می‌‏کند و نمی‌‏داند هدف شما از نوازش چیست و آن را رد می‌‏کند. اما در پذیرش نوازش منفی سریع عمل می‌‏کند و در جستجوی آن است و تا سال‌‏ها به یاد دارد.

– برخی مردم، نوازش‌‏ها را ارزشیابی می‌‏کنند که ببینند آیا به نفع آن‌‏ها است که آن را قبول کنند یا خیر. آنها نوازش‌‏های بزرگ از افراد مهم را قبول دارند و دست تکان دادن یا سلام کردن یک کودک را که از روی صمیمیت است، اصلا نمی‌‏بینند.

ناتوانی در نوازش دیگران

بعضی مردم یاد نگرفته‌‏اند که چگونه باید عشق و محبت خود را به دیگران ابراز کنند، چون در خانوده آن‌‏ها اصولا چنین چیزی وجود نداشته است و آموخته‌‏اند که احساسات خود را بروز ندهند. به طور مثال:

– افرادی که خجالتی هستند، حتی زمانی که به فکر نوازش کسی هستند، احساس خجالت می‌‏کنند.

– افرادی که نگران هستند که به نوازش آنها پاسخ داده نشود، از این که به مردم نوازش بدهند، خودداری می‌‏کنند.

– بعضی از افراد قبل از نوازش، بررسی می‌‏کنند که آیا آن شخص شایستگی نوازش را دارد یا نه، در نتیجه چون به اندازه کافی وقت تحقیق و بررسی ندارند، ترجیح می‌‏دهند که این کار را نکنند.

– افرادی که فقط در توهمات و خیال‌‏پردازی‌‏های آینده زندگی می‌‏کنند و بقیه افراد را نه می‌‏بینند و نه صدای آنها را می‌‏شنوند، از نوازش کردن خودداری می‌‏کنند.

با اثرات شگفت انگیز نوازش آشنا شوید (قسمت دوم)

برگرفته از کتاب روانشناسی« افراد موفق» نوشته نلسون بازول

مطالب دیگر:

چرا به آغوش نیاز داریم؟ (ویدئو)

بچه ها چگونه همدلی با دیگران را یاد می‏گیرند؟

شهروند کانادایی نگران وضعیت مادرش در زندان چین

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی