Search
Asset 2

با انواع اختلال شخصیت آشنا شوید

با انواع اختلال شخصیت آشنا شوید

با انواع اختلال شخصیت آشنا شوید

افراد مشکوک،عجیب و نامتعادل

بدبین (پارانویید): این افراد دارای شک و بی‌‏اعتمادی غیرمنطقی هستند. حالت تدافعی  دارند و اطمینان دارند که دیگران می‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏خواهند آسیبی به آنها برسانند. از ویژگی‌‏‌‏های دیگر آنان، حساسیت نسبت به عدم پذیرش از سوی دیگران و تمایل به لجبازی است.

منزوی (اسکیزویید):  تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران ندارند و از نظر اجتماعی، منزوی و خجالتی، و از نظر هیجانی، سرد هستند. از ویژگی‌‏های دیگر آنان، داشتن یک دنیای غنی مجازی و درخود بودن است.

شگفت‌‏انگیز و خرافاتی (اسکیزوتایپال): احساسات غیرواقعی و رفتار عجیب و غریب دارند و خیال بافند. دچار ضعف در مهارت اجتماعی و تحریف‌‏های شناختی و افکار توهم‌‏آمیز هستند. از ویژگی‌‏های دیگر آنان، کمبود احساس یا واکنش احساسی نامناسب است، می‌‏توانند چیزهای عجیب ببینند یا بشنوند.

وجه مشترک این سه نوع شخصیت، دور از اجتماع بودن، سردی عاطفی و عجیب وغریب بودن است.

افراد نمایشی، احساساساتی و دمدمی

نمایشگر (هیستریونیک): دائم خواستار تشویق و توجه دیگران بوده، فاقد بلوغ فکری و خلق و خوی ناپایدار دارند. قرار گرفتن در مرکز توجه همگان، به هدف اصلی در زندگی  فرد تبدیل می‌‏شود. نشان دادن احساسات قوی که سریعا تغییر می‌‏کند و طولانی نیستند، از دیگر ویژگی‌‏های این شخصیت است.

خودشیفته (نارسیسک): شیفته قدرت هستند، متکبرند وخود را به صورت افرادی  که استعداد و زیبایی استثنایی دارند و به تعریف و تمجید مداوم دیگران نیاز دارند، در نظر می‌‏گیرند.

مرزی ( بوردرلاین):  آشفته، آشوبناک و دارای شخصیت ناپایدارند، تحریک پذیرند و احساسات خود از جمله خشم، ترس و احساس گناه را نابجا بروز می‌‏دهند. ممکن است اقدام به خودزنی یا خودکشی کنند.

ضد اجتماعی ( آنتی سوشیال): جامعه ستیز، بی‌‏پروا، بی نظم و قاعده هستند. از تجارب درس عبرت نمی‌‏گیرند و از تنبیه نمی‌‏هراسند. گویا وجدان ندارند و ازکارهای خود پشیمان نمی‌‏شوند.

وجه مشترک این چهار نوع شخصیت، رفتارهای نمایشی، تحریک‌‏پذیری و بی‌‏ثباتی، پرشوری هیجانی و ماجراجویی است.

 افراد مضطرب و هراسان

وسواسی اجباری: نیاز شدید به نظم و توجه به جزئیات دارند. نظام مند و چارچوب مدارند.  کمال‌‏گرا و نیاز به اعمال کنترل بر همه چیز دارند. انعطاف پذیر نیستند. شیوه بسیار خشک در ارتباط برقرارکردن با دیگران دارند.

دوری گزین (اجتنابی): پرهیز‌‏مدار و از نظر اجتماعی گوشه گیر و وابسته هستند. اعتماد به نفس پایین دارند. دوست دارند که با دیگران رابطه برقرار کنند، اما از ترس طرد شدن، از افراد دوری می‌‏کنند.

وابسته: ناتوان در تصمیم‌‏گیری، غیرفعال و پذیرای نظرات دیگرانند. همیشه کارها را به تعویق انداخته و ترس از صاحب اختیار بودن دارند و سهل‌‏انگارند.

وجه مشترک این سه شخصیت، همواره نگران، هراسان و مضطرب، دوراندیش، محتاط و محافظه کارند.

سایر اختلالات شخصیت

پرخاشگر منفعل: این شخصیت مانع تراش و کارشکن است. تعلل و مسامحه، لجبازی و ناکارآمدی به شکل پنهان دارد. این رفتار تظاهر یک پرخاشگری زیربنایی است که به طریق منفعلانه ابراز می‌‏شود.

افسرده: ممکن است ویژگی‌‏هایی مانند غمگینی، دلسردی، بدبینی و بی‌‏ارادگی داشته باشند. این افراد خود را به عنوان فردی آسیب پذیر، رها، ناتوان می‌‏شناسند که می‌‏تواند منجر به اعمال پرخاشگرانه، توهم و خودکشی شود.

در بسیاری از موارد اختلال شخصیت، احساسس تنش و تشویشی را برای فرد ایجاد نمی‌‏‌‏کند، بلکه بیشتر در روابط بین فردی او با دیگران (اطرافیان و اجتماع) مشکل پدید می‌‏آورد و نزدیکان فرد دارای اختلال شخصیت را دچار رنج، عذاب و دشواری می‌‏کند. بسیاری از این افراد می‌‏توانند در عمل از کارکرد و توانایی تحصیلی و حرفه‌‏ای بالا برخوردار باشند.

مطالب دیگر:

زمینه دائمی شدن رهبری در چین فراهم شد

راز شاد زیستن چیست؟ (ویدئو)

تحلیل رفتار به روش سه صندلی (به همراه داستانی واقعی)

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی