Search
Asset 2

حال و هوای مسیحیان ایران در آستانه سال نوی میلادی

(David McNew/Getty Images)
(David McNew/Getty Images)
(David McNew/Getty Images)

در این شب‌های زمستانی حال و هوای خیابان‌های محل سکونت مسیحیان در شهرهای بزرگی نظیر تهران، اصفهان و تبریز متفاوت است و ویترین بسیاری از فروشگاه‌ها مزین به درخت‌های کریسمس، و اقلامی نظیر عروسک‌های بابانوئل، گوی‌های رنگین، هدایای ویژه کریسمس، شمع‌های زیبا، برف مصنوعی و جعبه‌های کادویی رنگین است و چنین جلوه زیبایی هر عابر پیاده‌ای را برای لحظاتی متوقف و محو تماشا می‌کند.

در حالی که مسیحیان سراسر دنیا خود را برای جشن‌های کریسمس و سال نو میلادی آماده کرده‌اند، در ایران نیز مسیحیان که عمدتاً شامل ارامنه می‌شوند مشغول تدارک این جشن هستند.

همانطور که در زمان عید نوروز، حاجی فیروزها در خیابان مژده شادی و بهار را می‌دهند، در این روزها بابانوئل‎ها در این خیابان شادی را به مردم هدیه می‌کنند.

مسیحیان ایران به دو شاخه ارمنی و آشوری تقسیم می‌شوند. مسیحیان ارمنی که حضوشان در ایران صدها سال قدمت دارد، در سنتی منحصر به فرد، میلاد مسیح را در روز ششم ژانویه جشن می‌گیرند.

در ایران نیز پیروان مسیح همانند سایر نقاط دنیا سالروز تولد او را با خواندن دعا، روشن کردن شمع، خواندن سرودهای آئینی و اجرای مراسم مخصوص در کلیساها گرامی می‌دارند.

بیش از ۳۰۰ کلیسا در ایران وجود دارد که هر چه به سمت شمال و شمال غربی کشور پیش رویم تعداد کلیساها افزایش می‌یابد. بیشترین کلیساها در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، و سپس در تهران و اصفهان واقع هستند.

« قره کلیسا » واقع در چالدران یکی از مشهورترین کلیسای ایران است که در استان آذربایجان غربی قرار دارد. پیشینه بنای اولیه این کلیسا به حدود ۱۷۰۰ سال قبل برمی‌گردد و در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

معماری زیبا و حجم‌پردازی هنرمندانه در بنای قره کلیسا و همچنین دیوارهای دفاعی و برج‌های دیده‌بانی، این کلیسا را منحصر به فرد کرده است.

کلیسای سنت استپانوس، در غرب شهر جلفا نیز دیگر اثر فاخر معماری در این منطقه است. این کلیسا که در سده نهم میلادی ساخته شده است مطابق با اسناد تاریخی موجود این کلیسا دومین کلیسای مهم ارامنه در ایران محسوب می‌شود. این کلیسای زیبا در دامان طبیعت در قلب کوه‌های منطقه بین منطقه مرزی جلفا و جمهوری آذربایجان و در کناره رودخانه ارس قرار دارد.

کلیسای سنت استپانوس در جلفا، ، قره کلیسا در آذربایجان و کلیسای زور زور در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

در اصفهان، قدمت حضور ارمنیان به دوره صفویه بر‌می‌گردد. کلیسای بسیار زیبای « وانک »، در محله جلفا در میان دیگر کلیساهای این شهر خودنمایی می‌کند. این کلیسا در زمان شاه عباس دوم در اصفهان ساخته شده و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. عناصر معماری ایرانی دوره صفویه، نظیر نقاشی، خطاطی، تذهیب، کاش‌کاری و گنبد دوار در این بنا به چشم می‌خورد.

در تهران، بیش از ۳۰ کلیسای بزرگ و کوچک محلی برای گردهم‌آیی مسیحیان در شب کریسمس و آغاز سال نو است. یکی از مهمترین و زیباترین کلیساهای تهران، کلیسای « سرکیس مقدس » واقع در خیابان کریمخان زند است که در سال ۱۹۷۰ میلادی بنا شد و مقر خلیفه‌گری ارامنه تهران نیز در این مکان واقع است.

مسیحیان سراسر دنیا میلاد مسیح را فرصتی برای بخشایش و آشتی می‌دانند و در این روز برای برقراری صلح جهانی دعا می‌کنند.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی