Search
Asset 2

دانشمندان فایزر در ویدیوهای فاش شده می‌گویند ایمنی طبیعی از واکسیناسیون کووید۱۹ بهتر است

ایمنی یکی از این دانشمندان به نام نیک کارل گفت: «وقتی کسی ایمنی طبیعی داشته باشد، مثلا به کووید مبتلا شده باشد، بدن او آنتی‌بادی‌های بهتر، ا
در این تصویر از ویدئو، نیک کارل، دانشمند فایزر، در یک ویدئوی مخفیانه ضبط شده بدون تاریخ دیده می‌شود. (Courtesy of Project Veritas)

گفتگوی ضبط‌شده سه دانشمند فایزر با چند خبرنگار مخفی نشان می‌دهد که آنان درباره وجود ایمنی طبیعی در برابر ویروس عامل کووید۱۹ صحبت کرده‌اند و همچنین یکی از این کارکنان گفته است که به آنان دستور داده‌اند نباید درباره این نوع ایمنی در ملا عام صحبت کنند.

ایمنی طبیعی به ایمنی افراد در برابر ویروس ح‌ک‌چ (حزب کمونیست چین) پس از بهبودی از کووید۱۹ گفته می‌شود.

یکی از این دانشمندان به نام نیک کارل گفت: «وقتی کسی ایمنی طبیعی داشته باشد، مثلا به کووید مبتلا شده باشد، بدن او آنتی‌بادی‌های بهتر، البته نه بهتر، ولی بیشتری در برابر این ویروس دارد».

او سپس افزود: «پس در چنین موقعیتی آنتی‌بادی‌های شما از واکسیناسیون بهترند».

یکی از دیگر از دانشمندان فایزر به نام کریس کراس به یکی از خبرنگاران مخفی گفت افراد دارای ایمنی طبیعی در مقایسه با واکسیناسیون «احتمالاً از ایمنی بیشتری» برخوردارند.

او افزود: «به احتمال قوی به مدت طولانی‌تری ایمن هستید چون این یک واکنش طبیعی بوده است».

دانشمند دیگری به نام راهول خاندکِه که ظاهراً برای فایزر کار می‌کند، گفت کارکنان مجبور بودند در سیمنارهای بسیاری شرکت کنند و در این سمینارها به آنان گفته‌اند دریافت واکسن این شرکت از ابتلا به کووید۱۹ ایمن‌تر است و آن‌ها نمی‌توانند درباره تفاوت‌های این دو در ملا عام صحبت کنند.

او گفت: «از نظر منطقی اگر بدن شما آنتی‌بادی ساخته است، باید بتوانید ثابت کنید که بدن خودتان آن را ساخته‌ است. نمی‌دانم، در نهایت این کار چندان دیوانه‌وار به نظر نمی‌رسد».

دانشمندان مذکور با خبرنگاران مخفی پروژه وریتاس، یک گروه خبرنگاری غیرانتفاعی، صحبت کرده‌‎اند.

فایزر در پی درخواست برای اظهار نظر هیچ ایمیل یا پیام صوتی منتشر نکرده است.

این شرکت پراستفاده‌ترین واکسن کووید۱۹ در ایالات متحده را تولید می‌کند. تا تاریخ ۵ اکتبر بیش از ۲۳۰ میلیون دوز از این واکسن توزیع شده است. دولت فدرال واکسن کووید۱۹ شرکت‌های فایزر، مدرنا و جانسون اند جانسون را خریداری می‌کند و آنان را به صورت رایگان در اختیار مردم آمریکا می‌گذارد. شرکت‌های یادشده تا پایان سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۰ میلیارد دلار درآمد را برای خود قطعی کرده‌اند و به قطع یقین از دوز تقویت‌کننده واکسن‌های یادشده نیز میلیاردها دلار دیگر کسب خواهند کرد.

رفته رفته پژوهش‌های بیشتری مبنی بر توانایی ایمنی طبیعی، به ویژه در گروه‌های خاص، منتشر شده است. برخی از متخصصان می‌گویند شواهد حاکی از آن است که ایمنی طبیعی مشابه یا بهتر از واکسیناسیون است. اما مقامات فدرال و برخی دیگر از متخصصان می‌گویند فارغ از سابقه ابتلا، همه باید واکسن بزنند. استدلال آن‌ها این است که واکسن ایمنی ناشی از بهبودی را تقویت می‌کند.

مدیران شرکت‌های تولیدکننده واکسن همچون فایزر به ندرت یا هرگز درباره ایمنی طبیعی صحبت نمی‌کنند.

طبق نسخه آرشیوشده حساب کاربری کراس که پس از انتشار ویدیوهای پروژه وریتاس حذف شد، کراس به عنوان دانشمند تحقیق و توسعه واکسن برای فایزر کار می‌کند.

او در یکی از پست‌های خود نوشته بود: «مایه افتخار #pfizerproud من است که بخشی از شرکتی باشم که درک می‌کند کمک به بیماران فراتر از داروهاست، این شرکت سواد درمانی مردم را افزایش می‌دهد تا مردم برای اتخاد تصمیمات درست درباره بهداشت نیازی به مدرک پزشکی یا دایره‌المعارف نداشته باشند».

طبق پروفایل لینکدین کارل که پس از انتشار ویدیوها حذف شد، او بیو‌شیمی‌دان شرکت فایزر در نیویورک است. طبق این پروفایل، او از ماه آگوست فعالیت خود در این شرکت را آغاز کرده بود. زمانی که جیمز اوکیف، رئیس پروژه وریتاس، در یک رستوران از کارل درباره حرف‌هایی که به طور خصوصی به خبرنگار مخفی زده بود سوال کرد، او از اظهار نظر خودداری کرد.

هیچ مدرکی دال بر تایید فعالیت خاندکه در شرکت فایزر موجود نیست.

سناتور رند پال (جمهوری‌خواه، کنتاکی) که خود یک پزشک است، گفت ویدیوهای مخفیانه مذکور «بمب حقیقت!» هستند.

پال در صفحه توییتر خود نوشت: «دانشمندان فایزر صادقانه اقرار کرده‌اند ایمنی که از راه طبیعی در برابر کووید به دست می‌آید، برابر یا بهتر از واکسن است».

مطالب دیگر:

«مخفیانه، فاسد و قلدرمآبانه»: گزارشی از جزئیات تلاش پکن برای برقرارسازی نظم نوین رسانه‌های جهان

بایدن و شی جین‌پینگ درباره مسئله تایوان گفتگو کردند

ایالت ورمونت آمریکا با بالاترین میزان واکسیناسیون تحت تأثیر موج جدید ویروس کرونا

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی