Search
Asset 2

رسوایی شرکت چینی مدعی طراحی مرورگر وب ساخت چین

(Frederick J. Brown/AFP/Getty Images)
(Frederick J. Brown/AFP/Getty Images)
(Frederick J. Brown/AFP/Getty Images)

شرکت چینی «ردکور» که ادعا می‌‌‏کرد مرورگر وبی که در اختیار مردم گذاشته است را خودش طراحی کرده، پس از افشای استفاده از کدهای گوگل کروم، مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

کمتر از یک هفته گذشته، این شرکت اعلام کرد که حدود ۳۶.۵ میلیون دلار از دولت و شرکت‌‌‏های سرمایه گذاری وام گرفته است. ردکور همچنین بسیاری از سازمان و مراکز دولتی را به عنوان مشتری خود معرفی کرد.

این شرکت ادعا می‌‌‏کرد که مرورگری داخلی و مستقل ارائه داده است که «قدرت انحصاری محصولات آمریکایی را می‌‌‏شکند».

اما اوایل هفته گذشته شهروندان گزارش دادند که وقتی مرورگر ردکور را نصب و بسته‌‌‏هایش را باز کردند، به فایل‌‌‏های مرورگر گوگل کروم رسیدند. شهروندان می‌‌‏گویند که پس از دسترسی به فایل‌‌‏ها، فایل اولیه recrode.exe به صورت نام اولیه chrome.exe دیده می‌‌‏شود.

پس  از این رسوایی، سایت رسمی ردکور، لینک دانلود مرورگر را از روی وب سایتش برداشت.

«چن بنفنگ» و «گائو جینگ»، موسسان این شرکت ابتدا ادعا می‌‌‏کردند که این مرورگر را خودشان به اصطلاح «اختراع» کرده‌‌‏اند. اما روز بعد در شبکه اجتماعی چینی «وی چت» از کاربران عذر خواهی کردند.

رییس سازمان انفورماتیک هنگ کنگ در این باره گفت که برای شرکت‌‌‏های چینی دور از انتظار نیست که حقوق مالکیت معنوی را نادیده بگیرند و محصولی را با نام خودشان تبلیغ کنند.

او افزود: «بسیاری از شرکت‌‌‏های چینی درکی از قانون کپی رایت ندارند و از شرکت‌‌‏های بین‌‌‏المللی متفاوت هستند.»

پس از این رسوایی مشخص شد که صاحبان این شرکت در رزومه کاری و تحصیلات خود که بر روی وب سایت این شرکت منتشر شده بود، اغراق کرده‌‌‏اند. به طور مثال ادعای تحصیلات گائو در دانشگاه هاروارد آمریکا از روی وب سایت برداشته شد.

مطالب دیگر:

اعتراض کارمندان گوگل به مخفی کاری در ارائه نسخه سانسور شده گوگل به چین

کارل مارکس : انتقام از خدا و آغازی بر کشتار یکصد میلیون نفر

چگونه از سد ناتوانی و بیماری گذشتم و راهی برای امید و اعتماد به زندگی پیدا کردم

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی