Search
Asset 2

رونمایی از دستگاهی برای استخراج پلاستیک از رودخانه‌ها

(ROBIN UTRECHT/ANP/AFP via Getty Images)
(ROBIN UTRECHT/ANP/AFP via Getty Images)
(ROBIN UTRECHT/ANP/AFP via Getty Images)

بویان اسلت، یک مخترع جوان هلندی، تلاش خود برای پاکسازی اقیانوس‌ها از زباله‌‌های پلاستیکی را به پاکسازی رودخانه‌‌‏ها نیز گسترش داده است. دستگاه شناور او زباله های پلاستیکی را پیش از این که به اقیانوس‌ها راه یابند از رودخانه‌‌‏ها جمع می‌‌‏کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این مخترع ۲۵ ساله که دانشگاه را رها کرده است، این سیستم پاکسازی را در ۱۸ سالگی اختراع کرد. ولی سازمان او به خاطر تنها توجه به پاکسازی اقیانوس‌‌‏ها مورد انتقادهای زیادی قرار گرفته بود.

اسلت روز ۲۶ اکتبر از دستگاه جدیدی که با انرژی خورشیدی کار می‌‌‏کند پرده برداری کرد. این دستگاه « اینترسپتر » یا «ره‌گیر» نام دارد و هرگونه زباله پلاستیکی مثل بطری، کیسه پلاستیکی، و یا اسباب بازی را از رودخانه ها جمع کرده و مانع ورود آنها به اقیانوس‌‌‏ها می‌‌‏شود.

سه دستگاه از این ماشین‌‌‏ها تا کنون به اندونزی، مالزی و ویتنام صادر شده است.

این مخترع با بیان اینکه رودخانه‌‌‏ها به عنوان شریانی که زباله‌‌‏ها را از زمین به دریا حمل می‌‌‏کنند، گفت: ما باید شیر آب را ببندیم و این به معنی جلوگیری از رسیدن بیشتر پلاستیک در اقیانوس در وهله اول است.

کارشناسان می‌‌‏گویند ۹ میلیون تن زباله‌های پلاستیکی از جمله بطری‌های پلاستیکی، کیسه‌ها، اسباب بازی‌ها و سایر مواد، سالانه از سواحل، رودخانه‌ها و نهرها به اقیانوس می‌ریزند و زندگی دریایی در اقیانوس‌ها از جمله نهنگ‌‌‏ها را تهدید می‌کنند.

ایزام هاشم از مالزی در این پرتاب حضور داشت و گفت که از این دستگاه خوشحال است.

او گفت که این دستگاه یک ماه و نیم در رودخانه مورد استفاده قرار گرفت و در شرایط بسیار خوبی است و بطری‌‌‏های پلاستیکی و تمام زباله‌‌‏ها را جمع می‌کند.

اسلات اظهار داشت که معتقد است ۱۰۰۰ رودخانه مسئول حدود ۸۰ درصد از پلاستیک‌هایی است که وارد اقیانوس‌های دنیا می‌شوند و می‌خواهد همه آنها را ظرف ۵ سال آینده پالایش کند.

وی به مخاطبان هواداران مشتاق گفت آسان نخواهد بود‌، اما تصور کنید اگر این کار را انجام دهیم. ما واقعاً می‌توانیم دوباره اقیانوس‌ها را تمیز کنیم.

در حال حاضر این ماشین آلات حدود ۷۰۰ هزار یورو هزینه دارند، اما اسلات گفت با افزایش تولید، احتمالاً هزینه‌‌‏های آن کاهش می‌‌‏یابد.

مطالب دیگر:

فرود فضاپیمای سرّی پنتاگون در فلوریدا بعد از ثبت رکورد طولانی‌‌ترین ماموریت در مدار زمین

فصلی تاریک در تاریخ مدرن : روزی که ۳۶ نفر غیر چینی در چین دستگیر شدند

مایک پومپئو : وضعیت منطقه مسلمان نشین چین، یادآور رمان ۱۹۸۴ اورول است

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی