Search
Asset 2

نفوذ چین در سازمان ملل برای تبلیغ سیاست خارجی خود

یک افسر پلیس سازمان ملل در 22 سپتامبر 2020 در ورودی خالی سازمان ملل در نیویورک ایستاده است. (Timothy A. Clary/AFP via Getty Images)
یک افسر پلیس سازمان ملل در 22 سپتامبر 2020 در ورودی خالی سازمان ملل در نیویورک ایستاده است. (Timothy A. Clary/AFP via Getty Images)

یک اندیشکده هندی هشدار داده‌است که چین در حال گسترش نفوذ خود در سازمان ملل و نهادهای تخصصی آن است تا این سازمان در تبلیغ اقدامات سیاست خارجی پکن نقش بازی کند.

به گزارش اندیشکده گیت‌وی هاوس که مشاور روابط جهانی هند است: «چین در تقریبا همه جلسات مهم بین‌المللی، چه به صورت رئیس جلسه و چه به عنوان قائم مقام حضور دارد». این گزارش در ۲۷ می، سلطه‌جویی چین بر توسعه جهانی، قاعده‌گذاری بین‌المللی، استانداردهای علمی و دیجیتالی و چندجانبه‌گرایی را نشان می‌دهد.

بر اساس این پژوهش، ۴ اداره از ۱۵ اداره مهم سازمان ملل به صورت مستقیم توسط نمایندگان حزب کمونیست چین اداره می‌شود نظیر سازمان غذا و کشاورزی، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO)، اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) و سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO).

اتحادیه بین‌المللی مخابرات نقش مهمی را در تسهیل پیوند بین‌المللی در شبکه‌های ارتباطی بازی می‌کند. در این سازمان ۱۹۳ دولت و ۹۰۰ شرکت، دانشگاه و سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای عضویت دارند. طبق این گزارش ثابت شده که شرکت هواوی و استانداردهای آن از طریق فعالیت‌های توسعه‌ای این سازمان در قاره‌های آفریقا، اقیانوسیه و آسیای جنوب و جنوب شرقی عملی می‌شود.

سازمان توسعه صنعتی ملل متحد که در سال ۱۹۸۵ تبدیل به یک اداره تخصصی سازمان شد، کشورهای در حال توسعه را به صنعتی‌سازی تشویق می‌کند اما بر اساس یافته‌های این پژوهش، هم‌اکنون این سازمان در راستای منافع چین عمل می‌کند.

در این گزارش آمده‌است: «چین به سرعت سازمان توسعه صنعتی را به ابتکار کمربند و جاده خود [که با نام یک کمربند، یک جاده نیز شناخته می‌شود] پیوند زده‌است و این سازمان از آن برنامه حمایت می‌کند».

علاوه بر این، ایکائو که از مسیرهای هوایی و استانداردهای امنیتی مراقبت می‌کند، تایوان را از مذاکرات خود خارج کرده‌است. چنین اقدامی را سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز تحت «نفوذ بیش از حد» چین انجام داده‌است.

همچنین به گفته این گزارش، نمایندگان چین در سازمان بهداشت جهانی، بانک جهانی، صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی، صندوق بین‌المللی پول و سازمان جهانی گردشگری به عنوان قائم مقام برگزیده شده‌اند.

این پژوهش مواردی را نشان می‌دهد که در آن چین از موقعیت غالب و حمایت مالی خود در سازمان ملل استفاده می‌کند تا تعداد دست‌نشاندگان خود در ادارات این سازمان را افزایش دهد. مثلا در سال ۲۰۱۷ در انتخاب تدروس ادهانوم قبریسوس به عنوان دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، فردی که مورد حمایت چین است، این موضوع را می‌توان دید. قبریسوس وزیر سابق امور خارجه و بهداشت اتیوپی بوده و این کشور یکی از بزرگ‌ترین پذیرنده‌های سرمایه‌گذاری چین در آفریقا است.

این گزارش بیان می‌کند که هشدارها و محدودیت‌های اخیر مطرح‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی در جریان همه‌گیری ویروس چینی «یکی از نتایج زیان‌بار نفود چین است».

همچنین ریاست اندیشکده سازمان ملل یعنی دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی را لیو ژنمین، یک وکیل در وزارت خارجه چین به عهده دارد.

این پژوهش به عنوان نتیجه‌گیری می‌گوید که چین نفوذ خود را از طریق مشارکت‌های روزافزون مالی افزایش می‌دهد. با رشد ۳۴۶ درصدی حمایت داوطلبانه مالی چین از سازمان ملل در ۹ سال پس از ۲۰۱۰، این کشور به دومین حامی مالی بزرگ این سازمان تبدیل شده‌است.

به توصیه این گزارش، هند باید از یک کشور «قاعده‌پذیر» و دفاعی به یک کشور فعال و «قاعده‌ساز» تبدیل شود و باید خود را با بدنه چندگانه سازمان ملل عجین کند.

این اندیشکده پیشنهاد می‌دهد که هند همزمان با مشارکت رو به رشد خود در اقدامات بشردوستانه، مشارکت داوطلبانه خود در ادارات سازمان ملل را نیز افزایش دهد.

مطالب دیگر:

مقامات هنگ‌کنگ و ماکائو برگزاری مراسم یادبود برای قربانیان قتل‌عام در میدان تیان‌آن‌من را ممنوع کردند

قرنطینه شهرهای استان گوانگ‌دونگ چین به دلیل موج جدید شیوع کووید۱۹

ویدئو: قوت گرفتن نظریه نشت ویروس حزب کمونیست چین از آزمایشگاه ووهان

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی