Search
Asset 2

سالن‌های تئاتر دنیا تحت تأثیر فشار و دخالت چینی‌ها

اجرای نمایش شن‌یون در سالن تأتری واقع در شهر فلورانس ایتالیا در ماه آوریل ۲۰۱۸.  هدف حزب کمونیست چین از اعمال فشار بر سالن‌های تأتر دنیا، جلوگیری از اجرای این نمایش است. (Gabriele Bruno/The Epoch Times)
اجرای نمایش شن‌یون در سالن تأتری واقع در شهر فلورانس ایتالیا در ماه آوریل ۲۰۱۸. هدف حزب کمونیست چین از اعمال فشار بر سالن‌های تأتر دنیا، جلوگیری از اجرای این نمایش است. (Gabriele Bruno/The Epoch Times)
اجرای نمایش شن‌یون در سالن تأتری واقع در شهر فلورانس ایتالیا در ماه آوریل ۲۰۱۸. هدف حزب کمونیست چین از اعمال فشار بر سالن‌های تأتر دنیا، جلوگیری از اجرای این نمایش است. (Gabriele Bruno/The Epoch Times)

 

در ماه‌ها و سال‌های اخیر  بسیاری از سالن‌های مشهور تئاتر در کشورهای مختلف نامه‌های تهدیدآمیزی را از سوی مقامات حزب کمونیست چین، دریافت‌ کرده‌اند با این مضمون که میزبانی اجرای یک نمایش خاص را نپذیرند. حتی در مواردی دیپلمات‌های چینی این خواسته را حضوری مطرح کرده‌اند و تهدید کرده‌اند که در صورت برآورده نشدن این خواسته روابط آنها با چین به خطر خواهد افتاد!

نمایش مورد نظر که  حکومت چین نمی‌خواهد برگزار شود، «هنرهای نمایشی شن یون» نام دارد.

هنرهای نمایشی شن‌یون یک شرکت اجرای رقص، موسیقی و تئاتر سنتی چینی است. این شرکت هر ساله در کشورهای مختلف دنیا به اجرای نمایش می‌پردازد. اجراهای تراز اول و در سطح بین‌المللی شن‌یون باعث شده آنان طرفداران بسیاری در سراسر دنیا داشته باشند.

به گفته تحلیلگران دو دلیل عمده وجود دارد که باعث می‌شود حزب کمونیست چین برای اجرای شن‌یون مزاحمت ایجاد می‌کند. یکی به ماهیت تاریخی این حزب کمونیست برمی‌گردد که مبتنی بر تخریب گسترده فرهنگ سنتی پنج هزارساله چین است و  انقلاب فرهنگی مائو در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی در همین راستا اتفاق افتاد. از آنجا که هدف شن‌یون احیای فرهنگ سنتی چین از طریق هنر است، این هدف با خط‌ مشی حزب کمونیست در تضاد است.

از سویی دیگر شن‌یون در اجراهای خود به مسایل حقوق بشر در چین نظیر آزار و شکنجه گروه معنوی فالون‌گونگ (فالون‌دافا) توسط حزب کمونیست چین می‌پردازد. این دلیل دیگری است که دستگاه دیپلماسی چین سعی دارد تا آنجا که در توان دارد مانع این نمایش‌ها شود.

سیاستمداران و مقامات کشورهای مختلف، دخالت چین در فعالیت‌های سالن‌های تئاتر را بارها محکوم ‌کرده‌اند و آن را فاشیستی، ضد دموکراتیک و ناقض آزادی بیان می‌دانند.

اعتراض مقامات فرانسوی به رفتار حزب کمونیست چین

«هنری مالوس»، نماینده فعلی فرانسه در کمیته اقتصادی و اجتماعی اروپا و رئیس این کمیته بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ ، در گفتگو با روزنامه اپک تایمز و تلویزیون ان‌تی‌دی می‌گوید « آزادی بیان و فرهنگ اروپایی کجاست؟». او کشورهای اروپایی را متهم کرد که به طور فزاینده‌ای مطیع هژمونی چین می‌شود.

وی می‌افزاید: «چرا چین به یک نمایش و اجرای فرهنگی و هنری حمله می کند؟ براساس وب‌سایت شن یون، هدف این شرکت احیای فرهنگ و تمدن ۵ هزار ساله چین از طریق موسیقی، نمایش و رقص است. اجرای چنین شاهکاری در داخل سرزمین چین غیر ممکن است. جایی که ایدئولوژی حزب کمونیست از زمانی که قدرت را در دست گرفته، عناصر تاریخ و فرهنگ چین را نابود کرده است.»

«هنری مالوس»، تلاش‌های پکن برای سانسور شن‌یون در اروپا را شبیه عملکرد آلمان نازی می‌داند، زمانی که اجراهای آلمانی‌های یهودی تبار را ممنوع می‌کرد. مالوس معتقد است تلاش های چین برای تضعیف شن یون در امتداد رفتار تهاجمی و جاه‌طلبانه این کشور است که در دیگر جنبه‌ها نظیر اقتصادی،‌دیپلماتیک، مالی و… نیز دیده می‌شود.

این سیاستمدار فرانسوی گفت که چند سال پیش در پاریس نمایش شن یون را دیده است و آن را ترسیم و تجلی واقعی فرهنگ غنی و سنتی چین می‌داند. به اعتقاد وی شن‌یون بهترین سفیر واقعی چین است. رفتن به عمق سنت‌ها و تاریخ طولانی و غنی چین.

نمونه دانمارکی دخالت گستاخانه چین

رسانه‌ها موارد زیادی را از فشار چین بر سالن‌های تأتر را گزارش کرده‌اند. سال گذشته رسانه‌های دانمارک جزئیات تلاش‌های چین برای دخالت در هنرهای نمایشی شن یون در کپنهاگ را افشا کردند.

به گفته وب‌سایت مینگهویی، در مقاله‌ای که در Radio24syv روز ۱۹ فوریه منتشر شد ایمیلی را افشا کرده بود که نشان می‌داد «سفارت چین سالن تئاتر رویال را تحت فشار قرار داد و از آن خواست که سالنش را به گروه رقص شن یون اجاره ندهد.»

«رون لوند»، عضو پارلمان دانمارک، در مصاحبه‌ای با این رسانه گفت: «این بسیار جدی و نادرست است که دولت چین با کارهایی که در دانمارک کاملاً قانونی هستند، مداخله می‌کند.»

نمونه ژاپنی مداخله چین در امور فرهنگی دیگر کشورها

در ماه می ۲۰۱۳ کنسولگری چین در ژاپن نامه‌هایی به شرکت‌ها، روزنامه‌ها و مقامات دولتی در شهرها و حوزه‌های اداری سراسر کشور ارسال داشت و در این نامه‌‌‌‌‏ها خواستار این شده بود که آنان حمایت خود را از هنرهای نمایشی شن‌یون، متوقف کنند. در غیر اینصورت چنین گفته‌شد که روابط حسنه با چین دچار مشکل خواهد شد.

کویو نیشیمورا، منتقد و روزنامه‌نگار ژاپنی در تحلیل این رویداد گفت که «ما آزادی اندیشه، آزادی بیان و عقیده داریم و این آن چیزی است که حزب کمونیست از آن بیشترین وحشت را دارد. جهان هرچه بیشتر در حال آگاه شدن از ماهیت واقعی حزب کمونیست است.»

تجربه کره‌ای‌ها از دخالت حزب کمونیست چین در اجرای شن‌یون

به گزارش تلویزیون NTD  اوایل سال ۲۰۱۱ که قرار بود شرکت بین‌‌‏المللی هنرهای نمایشی شن یون در «مرکز فرهنگی بوسان» اجرا داشته باشد، کنسولگری حکومت کمونیستی چین، مقامات شهر بوسان را تحت فشار قرار داد تا قرارداد اجازه تئاتر را فسخ کنند.

در نتیجه برگزار‌کنندگان این اجرا و افراد محلی در یک کنفرانس مطبوعاتی، که در مقابل کنسولگری چین در بوسان برگزار شد، تلاش آنها برای ایجاد مزاحمت را محکوم کردند. در این کنفرانس آقای چوی‌‌‏وو- وون، استاد فلسفه، دانشگاه ملی بوسان گفت: «این بی احترامی به شهروندان بوسان، و تحقیر دولت کره است. کار شرورانه‌‌‏ای است که کاملاٌ برخلاف استانداردهای بین المللی است.»

با وجود این مزاحمت‌‌‏ها، شرکت بین‌‌‏المللی هنرهای نمایشی شن یون اجرای کاملاً موفقت‌آمیزی در بوسان داشت و با استقبال گرمی روبرو شد.

حزب کمونیست در اوکراین موفق به لغو شن یون شد

در ماه می سال‌۲۰۱۰ تلویزیون NTD در گزارشی از اوکراین، ذکر می‌کند که اجرای شن‌یون به واسطه مداخله کنسولگری چین در این کشور لغو شد. این اجرا قرار بود ۲۸ می‌۲۰۱۰ در سالن تئاتر آکادمیک کمدی موسیقی شهر اودسا به اجرای نمایش بپردازد، ولی یک هفته پیش از اجرا سالن تئاتر قراردادش با شن‌یون را به تعلیق درآورده و ویزاهای برخی از اجرا‌کنندگان برای سفر به اوکراین لغو شد.

تریلور شن یون

مطالب دیگر:

کاهش ۶۰ درصدی جمعیت حیوانات کره زمین

نکاتی مهم برای حفظ امنیت در فضای مجازی

فصل یک : استراتژی‌های شیطان برای نابودی بشریت

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی