Search
Asset 2

سخت‌کوشی و سیستمی که به آن پاداش می‌‌‏دهد: اولین وزیر دادگستری سیاه‌پوست در کانادا

عضو مجمع قانون‌گذاری آلبرتا، کایسی مادو و خانواده‌اش پس از ادای سوگند در مقام وزیر دادگستری در ادمونتون، ۲۵ اوت ۲۰۲۰ (Handout)
عضو مجمع قانون‌گذاری آلبرتا، کایسی مادو و خانواده‌اش پس از ادای سوگند در مقام وزیر دادگستری در ادمونتون، ۲۵ اوت ۲۰۲۰ (Handout)

عضو مجمع قانون‌گذاری آلبرتا، کایسی مادو و خانواده‌اش پس از ادای سوگند در مقام وزیر دادگستری در ادمونتون، ۲۵ اوت ۲۰۲۰.

وقتی‌که کایسی مادو برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ از سرزمین مادری خود نیجریه به آلبرتا آمد و در تلاش بود تا از راه ظرف‌شویی بتواند خانواده‌اش را حمایت کند، هرگز تصور نمی‌‌‌‏کرد روزی به یکی از مهم‌ترین مقام‌های کابینه آن استان در محل زندگی‌اش و در کشوری که برای زندگی انتخاب کرده بود، منصوب شود.

این مرد ساکن ادمونتون پس از انتصابش به این نتیجه رسید که سیستم استان زندگی‌اش به‌گونه‌ای بناشده که «افراد سخت‌کوش و خطرپذیر را پاداش می‌‌‏دهد.»

مادو در مصاحبه‌ای می‌گوید: «در این استان مهم نیست که از کجا آمده‌اید. اگر سخت کارکنید، کسی نمی‌‌‏تواند شما را محدود کند.»

این عضو دور اول مجمع قانون‌گذاری حزب محافظه‌کار متحد، هفته‌‌‏ی پیش و هنگامی‌که به اولین کانادایی سیاه‌پوستی تبدیل شد که به مقام وزیر دادگستری استان آلبرتا و مشاور حقوقی دادستان منصوب می‌شد، نقطه عطفی را در تاریخ ایجاد کرد.

جیسون کنی نخست‌وزیر آلبرتا در مراسم انتصاب اشاره کرد که مادو در “فقر مطلق” بزرگ شد اما سخت کار کرد تا بتواند راه خود را از طریق مدرسه‌‌‏ی حقوق باز کند و بسیاری از چالش‌هایی که مهاجران با آنها مواجه می‌شوند را از میان بردارد، سرانجام نیز توانست همراه با همسرش در ادمونتون دفتر مشاوره¬ی حقوقی تأسیس کند.

مادو علاوه بر ایجاد اصلاحاتی در سیستم دادگستری آلبرتا، برخی از برجسته‌ترین چالش‌های حقوقی دولت جیسون کِنی در برابر اتاوا، که شامل مالیات بر کربن و منازعات دادرسی اساسی در ارتباط با لایحه C-69 می‌شود را نیز اداره خواهد کرد.

کنی همچنین گفت، مادو در برهه‌ای به این مقام می‌‌‏رسد که حساسیت بیشتری نسبت به «واقعیت تبعیض نژادی» وجود دارد. او به این نکته اشاره کرد که انتصاب مادو «حکمی نیرومند» است.

مادو اولین مقام کابینه‌ای خود را در آوریل ۲۰۱۹ به‌عنوان وزیر امور شهرداری و نیز پیش از آخرین دور اعتراض‌ها و تحقیق درباره موضوعات نژادی و در پی پیشرفت‌های ایالات‌متحده کسب کرد.

او گفت: «این انتصاب (اخیر) صرفاً به خاطر برهه‌ای نیست که در آن هستیم»

مادو می‌‌‏گوید چیزی که او را به آنجا رساند، اخلاق کاری و زندگی در جایی بود که بر پایه سیستم مبتنی بر شایستگی بناشده است.

او گفت: «اگر به مسیر زندگی‌ام و کارهایی که من در قبال تمامی آن به‌اصطلاح دشواری‌ها و موانع انجام داده‌ام، نگاهی بیندازید، می‌توانید ادعا کنید که اگر بر کارتان تمرکز کنید، اگر شهروند مسئولیت‌پذیری باشید و به نهادهایمان احترام بگذارید و سخت تلاش کنید، توانایی بالقوه خدادادی خود را شکوفا خواهید کرد.»

سیاست منصفانه

مادو می‌گوید یکی از نخستین مسائل موردتوجه او در مقام جدیدش، اطمینان حاصل کردن از امنیت عمومی خواهد بود و اینکه حاکمیت قانون پابرجا باشد. او بر همکاری با دولت فدرال نیز تمرکز خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود، «کنفدراسیون در برابر مردم آلبرتا سیاست منصفانه‌ای دارد.»

او می‌گوید: «ازنظر من مهم است که رهبران در سطح فدرال و در سطح استانی همکاری کنند تا اطمینان حاصل شود که همه ما، فارغ از این‌که در کجای این کشور زندگی می‌کنیم، احساس کنیم که از همگی‌مان محافظت می‌شود.»

به‌علاوه، مادو بر بازنگری مصوبه پلیس استان در بحبوحه دغدغه‌های مرتبط با نژادپرستی و سوءاستفاده از قدرت نیز نظارت خواهد کرد. کنی گفته است که مادو به‌عنوان کسی که «تبعیض نژادی را تجربه کرده است»، «حساسیت موردنظر» را به نقش جدید خود خواهد افزود.

وارسی انبوه کارهای ناتمام سیستم قضایی که اوضاع آنها تحت تأثیر همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ بدتر نیز شده است، اولویت دیگری به شمار می‌آید.

مادو می‌گوید: «گمان نمی‌کنم که پول بتواند تمامی مشکلاتمان را حل کند. اغلب اوقات، راه‌حل، به دنبال کارایی بودن و اطمینان داشتن از این بابت است که نهادهای کارآمدی را می‌سازیم، نهادهایی که به نحوه¬ی ارائه¬ی برنامه‌ها و خدماتمان توجه دارند.»

حاکمیت قانون

مادو که خود را یک «محافظه‌کار مبادی اصول» توصیف می‌کند، می‌گوید که حاکمیت قانون برای کامیابی هر ملتی اهمیت بسیار زیادی دارد.

او می‌گوید: «حاکمیت قانون، پشتوانه پیشرفتی است که داشته‌ایم.»

او می‌افزاید که نسل جدید باید فداکاری‌های «آن دسته از افرادی که پیش از ما آمده‌اند» را به خاطر بسپارد. آنها افرادی هستند که برای متوقف کردن جور و ستم در جنگ‌ها شرکت کردند و به ساخت نهادهای کانادا برای تضمین استیلای حاکمیت قانون، کمک کردند.

مادو گفت: «خصوصاً در این سال همراه با عدم قطعیت، یادآوری این مسئله به مردم مهم است که ما باید به ساخت نهادهای مبتنی بر حاکمیت قانون، مسئولیت‌پذیری فردی، و داشتن سیستم قضایی که در خدمت همه باشد، ادامه دهیم.»

مادو واژگون ساختن اخیر مجسمه‌ی سر جان ای. مک دونالد در مونترال را محکوم می‌کند و می‌گوید، «او تمام زندگی‌اش را صرف ایجاد همین کشور شگفت‌انگیزی کرد که ما داریم». نابود کردن این مجسمه «هیچ نفع مشخصی برای عاملیت عدالت یا برابری ندارد.»

او می‌گوید: «هیچ کشوری بی‌عیب و نقص نیست و من این را به‌واسطه‌ی جایی که در آن متولد و بزرگ‌شده‌ام، به‌خوبی می‌دانم.»

مادو می‌گوید که در کشور نیجریه بین سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰ جنگ داخلی جریان داشت اما تدریس تاریخچه جنگ در مدارس مجاز نبود. به همین دلیل است که او گمان می‌کند، «هنوز هم در آن بخش از دنیا نقص در تقسیم‌بندی وجود دارد.»

«اینکه ما با دانستن تمامی تاریخمان، بد یا خوب، فرصت ساخت جامعه‌های قوی‌تر را داریم، اهمیت بسیار زیادی دارد.»

مطالب دیگر:

چگونه پکن از گروه‌‏های دانشجویی چینی برای سرکوب آزادی بیان در دانشگاه‌های ایالات متحده استفاده می‌کند

کدام کشور «فعال‌ترین نقش» را در مداخله در انتخابات ایالات متحده دارد

نظرسنجی تازه اپک‌تایمز: حزب کمونیست چین در میان اکثر آمریکایی‌ها منفور است

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی