Search
Asset 2

امسال هم با مگس‌های سفید

ضعف شهرداری در مبارزه با مگس‌های سفید
ضعف شهرداری در مبارزه با مگس‌های سفید (fa.wikipedia.org)
ضعف شهرداری در مبارزه با مگس‌های سفید
ضعف شهرداری در مبارزه با مگس‌های سفید
(fa.wikipedia.org)

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران از ضعف شهرداری در مبارزه با مگس‌های سفید و کافی نبودن اقدامات شهرداری تهران در مقابله با مگس‌های سفید و هجوم دوباره این حشرات مزاحم خبر داد.

بی‌توجهی شهرداری تهران نسبت به کنترل جمعیت مگس‌های سفید وخشکسالی و تغییرات اقلیمی موجب رشد رویت مجدد مگس‌های سفید در سطح شهرشده است. اگر مسئولان شهری سم‌پاشی زمستان درختان را به طور منظم و به موقع انجام می‌دادند امروز شاهد هجوم گسترده مگس‌های سفید به تهران نبودیم.

به گزارش ایسنا، محمدحسین بازگیر رئیس اداره محیط زیست شهر تهران فضا ومحیط تهران را فضای مناسب و بی‌خطر برای مگس‌های سفید می‌داند و معتقد است که جمعیت مگس‌های سفید رو به افزایش است. عواملی مانند دمای مناسب، میزبان گیاهی مناسب و نبود شکارگر طبیعی باعث شده است که جمعیت آن‌ها افزایش پیدا کند و باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای مردم شوند.

او می‌گوید: «براساس اعلام متولیان بهداشت و درمان استان تهران مانند دانشگاه‌های علوم پزشکی و نمایندگان وزارت بهداشت، عسلک‌ها عامل و ناقل هیچ‌گونه بیماری خاصی نیستند ولی اگر به عنوان یک جسم خارجی در مجاری تنفسی قرار گیرند،می‌توانند مانند گرده گل حساسیت‌هایی را ایجاد کنند.»

بازگیر همچنین کنترل جمعیت مگس های سفید را از وظایف شهرداری پایتخت دانسته و معتقد است که شهرداری در این راستا اقدامات مناسبی انجام داده اما کافی نبوده است. در حال حاضر تنها اقدامی که برای کاهش و از بین بردن این گونه حشرات می‌توان انجام داد، مقابله فیزیکی با آن‌هاست که البته در برخی نقاط به دلیل موقعیت مکانی خاص امکان انجام این کار وجود ندارد چراکه به علت تنگی برخی معابر امکان ورود خودروهای شست و شوی گیاهان به آن‌ها فراهم نیست. اقدامات دیگری مانند تغییر روش هرس درختان و جمع‌آوری برگ‌ها و سوزاندن آنها در زباله‌سوز مرکزی نیز انجام شده است.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران در ادامه می گوید: «زمانی می‌توانیم بگوییم که عسلک‌ها از بین رفته‌اند که جمعیت آنها توسط شکارگرهای طبیعی مانند زنبور پارازیتویید کنترل شود؛ البته این درحالی است که شرایط پرورش این گونه زنبورها در تهران فراهم شود.»

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی