Search
Asset 2

فنونی برای آسان کردن زندگی (قسمت دوم)

فنونی برای آسان کردن زندگی
فنونی برای آسان کردن زندگی

فنونی برای آسان کردن زندگی (قسمت اول)

هر روز صبح که از خواب برمی خیزید برای رسیدن به یک زندگی بهتر و دست یافتن به آرامش تلاش می کنید و شب هنگام با این امید که روزی این آرزو محقق خواهد شد به خواب می روید. اما افسوس برای بسیاری از افراد این موضوع برای همیشه به صورت یک رویا و آرزوی تحقق نیافته باقی می ماند. سخت گرفتن به خود و پیچیدگی های زندگی روزمره باعث شده که خود زندگی را از یاد برده اید. در واقع این خود شما هستید که زندگی را برای خود پیچیده و سخت می کنید در حالی که زندگی تان می تواند ساده و شاد باشد. نکات کاربردی زیر به شما کمک می کند که بتوانید از پیچیدگی های زندگی تان بکاهید و به سمت یک زندگی آرام و به دور از تنش و استرس گام بردارید.

بگذارید دیگران هم بدرخشند

نیاز بشر برای توجه بیشتر و مورد احترام قرار گرفتن باعث می شود که پس از مورد توجه قرار گرفتن به آرامش دست یابد و از این که فقط خودش مهم و خاص بوده نوعی رضایت جادویی احساس کند. ندای درونی شما می گوید به من توجه کنید، من مهم تر از بقیه هستم و بنابر این در یک جمع اجازه نمی دهید که دیگران هم بدرخشند، رشته سخن را به دست می گیرید و در حالیکه دیگران منتظر صحبت کردن و مورد توجه قرار گرفتن هستند، تمام نگاه ها و افکار را مستقیم به سمت خود می کشید. یا اگر کسی درحال بازگو کردن مطلبی به شماست، شما شیرجه می زنید و رشته کلام را به دست می گیرید و می گویید ” من هم همینطور” ، ” حدس بزن امروز من چه کردم .” بهتر است این عادات را کنار بگذارید و به جای پریدن در وسط حرف او بگویید: “چه عالی، تعریف کن ببینم.” این کار اعتماد به نفس می آورد و شخص از اینکه شما حضور دارید و گوش می دهید، لذت می برد و خودش را در رقابت با شما نمی بیند. روشن است که گفتگو عملی دو طرفه است. نیازتان را به جلب توجه محدود کنید و به جای آن توجه شما به سایرین، جایگزین اعتماد به نفسی می شود که اجازه داده اید دیگران هم داشته باشند.

انتظار عدالت را از زندگی نداشته باشید

وقتی می گوییم زندگی باید عادل باشد، یا یک روز خواهد شد اوقاتمان را به شکایت کردن می گذرانیم و با دیگران در مورد مشکلات و غیر عادلانه بودن زندگی صحبت می کنیم. مرتب برای خود و دیگران احساس تاسف می کنیم. احساس تاسف به نوعی احساس شکست است که هیچ سودی برای هیچ کسی ندارد، بلکه باعث تشدید احساس بد در شخص می شود. کار زندگی این نیست که هر کس در بهترین موقعیت باشد، بلکه ما برای انجام بهترین باید سعی کنیم. هرکس توانایی و روش خاصی دارد و این نگاه به ما کمک می کند تا با مشکلات روبرو شویم. وقتی می پذیریم که دنبال عدالت در زندگی نباشیم، نسبت به خودمان و دیگران احساس همدردی می کنیم. همدردی یک احساس قلبی است که در مسیر عشق و مهربانی حرکت می کند. و این نوع بینش، ما را از موقعیت تاسف خوردن، به موقعیت یاری دهندگی سوق می دهد.

هر روز زمانی هم به سکوت نیاز دارید

سکوت یک بخش اساسی و حیاتی زندگی است و تعادل فکری را برقرار می کند. از تنها بودن، لحظاتی تامل کردن، صرفا از آرامش لذت بردن، احساس جوانی و آسایش به انسان دست می دهد. وقتی مدتی در سکوت می نشینیم، بقیه روز برایمان قابل تحمل می شود .با سکوت، سرو صدا و درگیری های روزمره نظم می یابند. این زمان سکوت می تواند صبح زود برای ده دقیقه تمرین مراقبه، به سر بردن در طبیعت یا حتی قفل کردن در حمام و یک دوش طولانی باشد.

آن سوی رفتار دیگران را هم ببینید

با گسترش عشق و مهربانی دنیای بهتری خواهیم داشت. اگر عشق بر اساس رفتار طرف بیان می شد شاید هیچکدام از ما نمی توانستیم فرزندانمان را دوست داشته باشیم. اگر بچه دارید، اهمیت این عمل ساده ی بخشنده وار را خوب می دانید. این همان نگاه عاقلانه به آن سوی رفتار دیگران است. البته این به معنی پذیرش و تایید اعمال منفی نیست، حتی این روش معنای سواری دادن به دیگران را ندارد بلکه خیلی ساده، داشتن دید مثبت و فهم مشکلات اطرافیان است. نگریستن به ورای اعمال دیگران، آسان تر از آن است که شما فکرش را بکنید. وقتی همسرتان یا دوست نزدیکتان به شما کلک می زند، سعی کنید بفهمید، شاید روی دیگر این رفتار، می خواسته عشق اش را به شما بنماید. وقتی می بینید کارمند اداره ای کند کار می کند، شاید روز بدی داشته یا شاید همه روزهایش بد است.

تفاوت واقعیت ها را درک کنید

وقتی بفهمیم که دیگران کارها را به طور متفاوتی انجام می دهند و نسبت به محرک ها، واکنش و عکس العمل های مختلفی دارند، همدردی ما افزایش یافته و برخوردها و اصطکاک ها کاهش می یابند. این به معنای تحمل تفاوت ها نیست، بلکه به شما توصیه می کند که اختلاف ها را درک کنید و به نقطه نظرات مخالف احترام بگذارید. این نگرش، درگیری ها را کاهش می دهد. در هنگام سفر به کشورهای دیگر و یا در فیلم هایی که در باره ی سرزمین های دیگر ساخته شده، شاهد تفاوت گسترده میان جوامع و فرهنگ ها بوده ایم. این اختلاف ها توقع ما را از مردم فرهنگ های دیگر پایین می آورد و باعث می شود نا امید و سرخورده نشویم. این امر به ما یادآوری می کند افراد در روش زندگی و دیدگاه هایشان نسبت به مسائل متفاوت اند.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی