Search
Asset 2

قرارداد چاپ کتاب جاستین ترودو با ناشر چینی: آیا ترودو اعلام کرده بود؟

(Screenshot via Youtube)
(Screenshot via Youtube)

حزب محافظه‌کار کانادا در پی تایید این موضوع از سوی رئیس کمیسیون اخلاق است که آیا درباره قرارداد تجدید چاپ کتاب خاطرات ترودو با یک انتشارات دولتی چین، از آن‌ها کسب اجازه شده‌است یا خیر.

مایکل بارت، نامزد جمهوری‌خواه در ۱۴ سپتامبر به ماریو دایان، رئیس کمیسیون اخلاق مجلس کانادا نوشت: «می‌خواهم با شما درباره نگرانی‌های ناشی از مقاله‌ای صحبت کنم که امروز در روزنامه گلوب اند میل با این عنوان منتشر شد: کتاب جاستین ترودو پس از نخست وزیر شدن او توسط یک شرکت دولتی چینی تجدید چاپ شد. طبق این مقاله یک شرکت چینی، خاطرات ترودو را تحت عنوان «اسطوره ادامه می‌دهد» چاپ کرده‌است».

به گفته روزنامه گلوب‌‏اند‌‏میل، ناشر کتاب ترودو یعنی هارپر کالینز قراردادی را با یلین پرس چین امضا کرده‌است؛ ناشری که تحت مالکیت شرکت انتشاراتی و رسانه‌ای جیانگسو فونیکس است و این شرکت دولتی از دپارتمان پروپاگاندای کمیته استانی حزب کمونیست چین در جیانگسو دستور گرفته تا کتاب خاطرات ترودو با عنوان «وجه مشترک» را تجدید چاپ کند.

مایکل بارت افزود این قرارداد در روزهایی منعقد شد که ترودو مصرانه در پی ایجاد رابطه‌ای گرم با حزب کمونیست چین بود و درباره قرارداد تجارت آزاد و پیوستن به بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا با آن‌ها مذاکره می‌کرد. بارت نوشت: «از آن زمان جناب ترودو با تصمیمات مهمی درباره رابطه کانادا و چین روبرو بوده‌است؛ از جمله اجازه یا منع دسترسی شرکت هوآوی به شبکه ۵G کانادا، همکاری با یک شرکت دولتی چینی در توسعه نوعی از واکسن کرونا و نحوه پاسخ به نسل‌کشی اویغورها در چین و سرکوب‌‏ها توسط حزب کمونیست چین درهنگ‌کنگ».

همچنین طبق گزارش روزنامه گلوب اند میل، مشاوران ارشد سابق امنیت و سیاست خارجی ترودو از این قرارداد کتاب اطلاعی نداشتند و شاید اگر از آن آگاه بودند به او توصیه می‌کردند که این قرارداد را نپذیرد.

در ۱۴ سپتامبر، زمانی که خبرنگار گلوب‌‏اند‌‏میل در یک همایش انتخاباتی در شهر ریچموند از ترودو درباره این موضوع سوال کرد او گفت که هیچ نقشی در این قرارداد نداشته‌است.

ترودو گفته است: «گلوب‌‏اند‌‏میل به خوبی می‌داند که رسیدگی به امور چاپ کتاب من در جهان کاملا به عهده ناشر است. این را نیز می‌دانید که تمام سود حاصل از فروش این کتاب به صلیب سرخ کانادا تعلق می‌یابد. حتی یک پنی نیز به من نمی‌رسد و من کاری به این موضوع ندارم که این کتاب در کجا ترجمه می‌شود و به فروش می‌رسد».

زمانی که از ترودو درباره کسب اجازه از ماریو دایان سوال پرسیده شد، جواب روشنی نداد.

او گفت: «رئیس کمیسیون اخلاق بارها گفته که تمام منابع درآمد من بدون اشکال است».

اپک‌تایمز از حزب لیبرال در خواست اظهار نظر کرده اما تا این زمان پاسخی دریافت نکرده‌است.

بارت می‌گوید که انعقاد قرارداد چاپ کتاب با شرکتی که تحت اختیار حزب کمونیست چین است، طبق مقررات بخش هفتم قانون تضاد منافع کانادا پیامدهایی دارد. طبق این قانون: «هیچ کارمند دولتی نباید در جایگاه یک مقام، وظیفه یا عمل رسمی با یک شخص یا یک سازمان به دلیل هویت آن شخص یا سازمان رفتاری ترجیحی داشته باشد.»

او افزود که ممکن است مقررات بخش ۲۱ این قانون نیز در زمینه تصمیمات مرتبط با رژیم چین از ترودو سلب صلاحیت کند.

بارت در این نامه نوشت: «مهم است که مردم کانادا بتوانند به رهبر خود اطمینان داشته باشند که او با دولت‌های خارجی تضاد منافع پنهان ندارد».

بارت از دایان خواست تا مشخص کند که آیا ترودو «در هر زمانی پس از سال ۲۰۱۶»، این قرارداد را به اطلاع او رسانده‌است یا خیر.

او نوشت: «توجه شما به این موضوع و شفاف ساختن آن بیشترین اهمیت را دارد؛ زیرا اینگونه می‌توان تکلیف مردم کانادا را روشن کرد که آیا باید ترودو را به خاطر عمل نکردن به وعده خود و برگزاری انتخابات در میانه همه‌گیری کرونا مسئول بدانند یا خیر».

مطالب دیگر:

تجمع هزاران نفر در شهر نیویورک در مخالفت با گذرنامه واکسن

آخرین تلاش‌‏ها در انتخابات کانادا: رهبران احزاب در تبلیغات خود بر چه تمرکز کرده‌‌‏اند؟

منازعه رهبران احزاب کانادا بر سر دو مایکل در مناظره انتخاباتی کانادا

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی