Search
Asset 2

قطع ارتباط گوگل و غول‌های تراشه‌سازی دنیا با شرکت هوآوی

(JOHN MACDOUGALL/AFP/Getty Images)
(JOHN MACDOUGALL/AFP/Getty Images)
(JOHN MACDOUGALL/AFP/Getty Images)

شرکت گوگل با تعلیق همکاری خود با شرکت چینی هوآوی، نه تنها جلوی دسترسی گوشی‌های جدید این شرکت چینی به سیستم عامل اندروید را می‌گیرد بلکه مانع کاربری از خدمات محبوبی مانند گوگل پلی استور، جی‌میل، یوتیوب و گوگل مپس و نیز به‌روز رسانی‌های آنها می‌شود.

عمدۀ خدمات محدود شده توسط گوگل انحصاری هستند، به طوری که دیگران از نظر فنی نمی‌توانند آن‌ها را تکثیر و توزیع کنند و هوآوی صرفاً می‌تواند به نسخه عمومی اندروید (منبع باز یا اپن سورس) دسترسی داشته باشد.

گوشی‌های اندرویدی که فاقد دسترسی به « پلی استور »، سیستم کمک مجازی یا آپدیت‌های امنیتی گوگل باشند در میان مردم طرفدار ندارند و اینها از جمله خدماتی است که هوآوی از آنها محروم خواهد شد.

به گزارش رویترز این اقدام گوگل می‌تواند بر فروش و فعالیت‌های هوآوی تاثیر منفی گسترده‌ای بگذارد، چراکه گوشی‌ها دسترسی به سیستم عامل اندروید را از دست خواهند داد.

از سوی دیگر گاردین نیز می‌گوید، تراشه‌سازان مطرح جهان که همگی آمریکایی هستند، نظیر اینتل، کوالکام، برودکام، زایلینکس نیز رابطه خود را با هوآوی قطع کردند که معنای آن این است که مشارکت هوآوی با آن‌ها در ساخت تراشه‌های جدید متوقف می‌شود.

دونالد ترامپ، هفته قبل فرمانی صادر کرد که شرکت‌های آمریکایی را از خرید تجهیزات مخابراتی و فناوری از هر شرکتی که « تهدیدی برای امنیت ملی » باشد، منع می‌کند. این فرمان عملاً مسیر ممنوعیت استفاده از تجهیزات و خدمات هواوی را هموار کرد.

متعاقب آن دولت آمریکا هوآوی و هفتاد شرکت وابسته به آن را در لیست سیاه قرار داد. به این شکل تحریم‌های آمریکا نه تنها بازار آمریکا را از هوآوی می‌گیرد، بلکه شرکت‌های آمریکایی را نیز از فروش فناوری‌های پیشرفته به این شرکت منع خواهد کرد.

آمریکا معتقد است هوآوی، امنیت این کشور را به خطر انداخته و بنا به اظهار مقامات آمریکایی، هوآوی برای زیرساخت‌های مخابراتی آن‌ها تهدید فرض شده است.

رئیس جمهور آمریکا روز ۲۷ مارس در توئیتر خود، ضمن اعلام خبر دیدارش با مدیرعامل گوگل، گفت که مدیرعامل گوگل کاملاً متعهد به همکاری با آمریکا است، نه چین.

 در سال‌های اخیر شرکت چینی هوآوی به دلیل جرایم مختلفی که مرتکب شده است و نیز به اتهام فعالیت‌های جاسوسی‌اش در سراسر دنیا، همواره در سرخط رسانه‌ها مطرح بوده است.

سال گذشته مقامات قضایی آمریکا، مدیر مالی هوآوی و این شرکت را به ۱۳ فقره جرم در زمینه تقلب در امور بانکی و دور زدن تحریم‌هایی که آمریکا علیه دیگر کشورها وضع کرده است، متهم کرد.

تاکنون چندین کشور شرکت‌های مخابراتی خود را از به کار گیری تجهیزات هوآوی برای راه اندازی نسل جدید شبکه‌های تلفن همراه منع کرده‌اند. تصمیمی که به دلایل امنیتی گرفته شده است.

در همین راستا نیوزیلند پیشنهاد هوآوی مبنی بر ارائه نسل پنجم اینترنت را به دلیل خطرات امنیت ملی رد و استرالیا نیز تأمین تجهیزات ارائه نسل پنجم اینترنت توسط هوآوی را به دلایل امنیتی منع کرد. از سویی دیگر انگلستان نیز استفاده از تجهیزات چینی در زیرساخت‌های مخابراتی این کشور را به دلایل امنیتی منع کرده است.`

در فرانسه نیز مجلس تلاش می‌کند به نیروهای امنیتی اختیار دهند که تجهیزات اپراتورهای مخابراتی را با هدف پرهیز از احتمال استفاده از فناوری‌های هوآوی، تحت کنترل و نظارت قرار دهند تا به این شکل از خطر جاسوسی چینی‌ها در امان باشند.

کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نیز در گزارشی گفته است که فناوری‌های تجاری چینی ابزار حکومت کمونیست چین برای جاسوسی است.

مطالب دیگر:

تغییر و سنت

رژه زیبای ۱۰ هزار نفر در نیویورک / درخواست برای پایان دو دهه آزار و اذیت در چین

می‌خواهید گوشی چینی هوآوی بخرید؟ دست نگه دارید !

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی