Search
Asset 2

جمهوری‌خواهان در صدد برآمده‌اند تا معاملات خارجی دولت بایدن با حزب کمونیست چین را زیر ذره‌بین قرار دهند

دولت بایدن این حزب سرکش و متخاصم متوجه وجود ضعف‌ در واشنگتن شده است. در غیر این صورت، چه توضیح دیگری برای فهرستی که همین اواخر از سوی چین به
(Paul J. Richards/AFP via Getty Images)

رئیس جدید کمیته روابط خارجی در مصاحبه‌ای گسترده به واشنگتن فری بیکن گفت، اکنون که جمهوری خواهان کنترل مجلس نمایندگان را در دست دارند، بازرسان کنگره آماده هستند تا تصمیمات سیاست خارجی دولت بایدن را زیر ذره‌بین قرار دهند. معاملات دولت با چین، روسیه و ایران به کانون توجه و هدف تحقیقات متعدد تبدیل خواهد شد.

نماینده مایکل مک کال (تگزاس)، رهبر جمهوری‌خواهان در کمیته قدرتمند روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت که جمهوری‌خواهان اکنون می‌توانند اطلاعاتی در مورد عقب نشینی ناموفق دولت بایدن از افغانستان، فروش فن آوری تسلیحات این کشور به چین کشف کنند و اینکه آیا جو بایدن، رئیس جمهور این کشور از معاملات تجاری پسرش در کنار مسائل دیگر بهره برده است یا نه.

مک کال به‌عنوان عضو رده‌بندی کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، تحقیقات درباره منشأ همه‌گیری ویروس کرونا، تخلیه مرگبار از افغانستان و تعاملات دولت با چین کمونیست را رهبری کرد. اما بدون قدرت احضاریه، دموکرات ها و دولت توانستند مانع از این تحقیقات شوند. اکنون که قدرت تغییر کرده است، مک کال گفت که آماده است تا با شروع مجدد تحقیقات گسترده در هر جنبه از معاملات خارجی دولت بایدن، صلاحیت این کمیته را به طور کامل اعمال کند.

مک کال، رئیس سابق مبارزه با تروریسم و ​​امنیت ملی در دفتر دادستانی تگزاس آمریکا که در این ماه برای دهمین دوره خود در کنگره انتخاب شد، گفت که چین جزو اولویت های اصلی کنگره خواهد بود. این قانونگذار به فری بیکن گفت که اسنادی را در اختیار دارد که نشان می‌دهد دولت بایدن مجوز صادرات ۶۰ میلیارد دلار کالاهای آمریکایی را برای فروش به هوآوی، یک شرکت فناوری برتر حزب کمونیست چین که در خط مقدم جاسوسی رژیم است، اعطا کرده است. مجوز ۴۰ میلیارد دلار صادرات بهSMIC ، یکی دیگر از غول های فناوری حزب کمونیست چین که تراشه‌های کامپیوتری تولید می‌کند، تایید شد.

این فروش‌ها توسط دفتر صنعت و امنیت، یک دفتر کمتر شناخته شده که در وزارت بازرگانی مستقر است، تأیید شد. مک کال گفت، در شش ماه گذشته، آن دفتر کمتر از یک درصد از مجوزهای صادراتی پیشنهادی برای چین را رد کرده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد چین برنامه موشکی مافوق صوت خود را با فناوری آمریکایی خریداری شده از شرکت‌های مورد حمایت دولت ایالات متحده تقویت کرده است.

مک کال گفت که نوری را بر دفتر صنعت و امنیت خواهد تاباند و «مثل لیزر» بر تاییدیه‌های این دفتر برای فروش به چین متمرکز خواهد شد.

مک کال گفت: «چرا ما فناوری‌هایی را به چین صادر می‌کنیم که آنها از آن برای ساخت سلاح‌های مافوق صوت خود استفاده می‌کنند؟ چرا ما این همه چیز را صادر می‌کنیم – فناوری هوافضا، فناوری ماهواره – که به آنها اجازه می‌دهد دستگاه نظامی خود را بسازند؟ آنها آن را می‌دزدند، اما ما مجبور نیستیم آن ]فناوری‌ها[ را به آنها بفروشیم.»

تمرکز دیگر، طرح کمربند و جاده چین خواهد بود، ابزار حزب کمونیست چین که برای تحت سلطه‌ قراردادن کشورهای در حال توسعه استفاده می‌شود. چین به کشورهای مختلف، از جمله بسیاری از کشورها در آفریقا، وام های کم بهره می‌دهد و در نهایت کشور مورد نظر زیر بار بدهی سنگین به چین فرومی‌رود در حالی که توان پرداخت آن را نخواهد داشت  و حزب کمونیست چین از این فرصت برای بهره‌برداری از منابع کشورها مانند فلزات گرانبها استفاده می‌کند.

مک کال گفت: «ما باید با چین رقابت کنیم. نمی توانیم فقط بگوییم آنها بد هستند…این یک رقابت قدرت بزرگ است.» برای این منظور، او به دنبال تقویت شرکت مالی توسعه بین‌المللی ایالات متحده است که کنگره برای تشویق سرمایه‌گذاری خصوصی در سراسر جهان ایجاد کرده است. مک کال گفت که از این شرکت «آنطور که کنگره در نظر داشت» استفاده نمی‌شود و او قصد دارد با نگاهی خاص به مقابله با ابتکار کمربند و جاده چین، آن را اصلاح کند.

مک کال با اشاره به رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، گفت: «اکنون اگر در اوکراین موفق باشیم، این یک عامل بازدارنده در برابر حمله رئیس جمهور شی به تایوان است.»

مطالب دیگر:

بایدن با پرداخت غرامت‌های اقلیمی موافقت کرد و چین، بزرگترین تولیدکننده کربن در جهان، می‌تواند از آن سود ببرد

سیاسی‌ترین جام جهانی ایرانیان

ترامپ می‌گوید پیروزی در مجلس نمایندگان فقط شروع نبرد برای نجات آمریکا است

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی