Search
Asset 2

مقایسه «بی‌ربط» حزب کمونیست چین بین ویروس کرونا و آنفولانزا

mexico-1200x800-1-590x393
(JULIO CESAR AGUILAR/AFP via Getty Images)

گزارش مینگ هویی

درباره پاندمیِ درحال وقوع ویروس کرونا در مقایسه با آنفلوآنزا، همچنان ناشناخته‌های زیاد دیگری وجود دارد. مقایسه نادرست این دو بیماری به ابزاری سیاسی برای دولت چین تبدیل شده است، همانطور که سخنگوی وزارت امور خارجه چین، هوآ چون‌یینگ، در یک نشست خبری روزانه در ۳فوریه این کار را انجام داد.

او گفت: «براساس گزارش اخیر سی‌دی‌سی، از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ در ایالات متحده، ۱۹میلیون نفر به آنفولانزا مبتلا شدند و دست‌کم ۱۰هزار نفر براثر ابتلا به آن جان خود را ازدست دادند. در مقابل، تا ۲فوریه، ۱۷۲۰۵ مورد از ابتلا به ذات‌الریه اِن‌کووی تأیید شده است و ۳۶۱ نفر براثر ابتلا به آن جان باختند.»

او افزود: «این تضاد تأمل‌برانگیز است.»

این اظهارنظر بخشی از پاسخ هوآ به نخستین سؤال آن روز بود؛ پس از آنکه از خروج بخشی از کارکنان سفارت آمریکا از خاک چین و محدودیت سفر اعمال‌شده از سوی آمریکا انتقاد کرد و آنها را اقداماتی خواند که «فقط می‌توانند ترس ایجاد کنند و آن را گسترش دهند.»

اما هوآ اشاره نکرد که براساس مطالعه مشترکی بین سی‌دی‌سی چین و دانشگاه فودان، (تحت عنوان «مرگ‌ومیر ناشی از مشکل تنفسی شدید مربوط به آنفولانزا در چین، ۱۵-۲۰۱۰: مطالعه‌ای مبتنی بر جمعیت» که در سپتامبر۲۰۱۹ در لنست منتشر شد)، میزان مرگ‌ومیر سالانه ناشی از آنفلوآنزا در چین طی فصول سال ۱۱-۲۰۱۰ تا ۱۵-۲۰۱۴، ۸۸۱۰۰ نفر بوده است.

با وجود این، اظهارنظرهای هوآ و مقالات مرتبط در همه رسانه‌های تحت کنترل دولت منتشر شدند و موج ضد آمریکایی دیگری را برانگیختند؛ اما این جریان نمونه دیگری از این است که چگونه حزب کمونیست چین درحین شیوع ویروس کرونا، افشای اطلاعات را به نفع خود دستکاری کرده است.

ویروس کرونا در مقابل آنفولانزا

یکی از شاخص‌های مورد استفاده دانشمندان برای ارزیابی چگونگی شیوع یک ویروس«عدد تکثیر پایه» یا RO که آرنات تلفظ می‌‏شود، خوانده می‌شود. آنفولانزای فصلی دارای مقدار آر نات ۱.۳ است، پاندمی آنفولانزای ۲۰۰۹ (که به آنفولانزای خوکی نیز معروف است و منجر به مرگ صدها هزار نفر شد) دارای آر نات ۱.۴۸ و آنفولانزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ (مسئول مرگ ۵۰ تا۱۰۰میلیون نفر) دارای آر نات ۱.۸۰ بود.

آر ناتِ ویروس کرونا کاملاً مورد توافق نیست. برخی آن را بین ۲ تا ۳ می‌دانند. اریک فیگل- دینگ، یک محقق بهداشت عمومی در دانشگاه هاروارد به‌مدت ۱۵ سال، گفت که آر نات کوید۱۹ می‌تواند ۳.۸ باشد، به این معنی که فرد مبتلا به ویروس، به‌طور متوسط آن را به دست‌کم ۳.۸ نفر دیگر منتقل می‌کند. او به همین دلیل، درباره این بیماری گفت: «این سطح اپیدمی به اندازۀ بمب هیدروژنی بد است.»

میزان مرگ‌ومیر ناشی از این دو بیماری نیز به‌‌طور چشمگیری متفاوت است. میزان مرگ‌ومیر آنفلوانزای فصلی به‌طور معمول در ایالات متحده حدود یک‌دهم درصد است، اما به‌نظر می‌رسد که میزان مرگ‌ومیر برای کوید۱۹ بیشتر باشد. طبق مطالعه‌ای که در ۱۸فوریه در هفته‌نامه چاینا سی‌دی‌سی منتشر شد، محققان دریافتند که میزان مرگ‌ومیر ناشی از کوید۱۹ در سرزمین اصلی چین حدود ۲.۳٪ است.

آنفولانزا الگوی فصلی مشخصی داشته و واکسن‌ها و درمان‌های معتبری برایش وجود دارد. اپیدمیولوژیست‌ها هنوز نمی‌دانند که ویروس کرونا که سازمان بهداشت جهانی در ۱۱مارس آن را پاندمی (همه‌گیری جهانی) اعلام کرد، چه الگویی را دنبال می‌کند و هنوز هیچ واکسنی برای آن وجود ندارد. همانطور که آنتونی فاوسی، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، توضیح داد: «ناشناخته‌های زیادی وجود دارد.»

آنفولانزا یک دوره نهفتگی ۱ الی ۴روزه، به‌طور متوسط ۲ روزه دارد، اما دوره نهفتگی ویروس کرونا می‌تواند تا ۲ هفته باشد و در این مدت افراد آلوده ممکن است به هیچ وجه علائمی از خود نشان ندهند که باعث می‌شود گسترشش آسان‌تر و کنترلش سخت‌تر شود.

پنهان کردن اطلاعات درباره ویروس کرونا از سوی حزب کمونیست چین

حزب کمونیست چین در طول شیوع ویروس کرونا، اطلاعات را به روش‌های مختلفی دستکاری کرده است. نقل قولی از مقاله «چگونه چین در تلاش است تا حقیقت درباره ویروس کرونا را پنهان کند» در وب‌سایت Defenseone.com می‌گوید: «اما رژیم نبرد دوم را نیز آغاز می‌کند: کمپینی برای کنترل موضوعات مهم جهان.»

سانسور اطلاعات امکان‌پذیر است، چراکه دولت چین رسانه‌های سراسر چین را کنترل می‌کند. در دسامبر۲۰۱۹ که این شیوع تازه آغاز شده بود، مسئولان ووهان افشاگران را مجازات کردند و به سایرین هشدار دادند که اطلاعات مربوط به ویروس کرونا را به هیچ شکلی افشا نکنند. رسانه‌های دولتی، کارفرمایان و پلیس همگی تهدید کردند که هر کسی که جرئت انتشار «شایعات» را داشته باشد، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

پس از اینکه لی ونلیانگ، یکی از ۸ پزشکی که خبر این اپیدمی را منتشر کردند، در ۷فوریه بر اثر ابتلا به این بیماری درگذشت، اطلاعات فراتر از آن بود که مخفی شود و عموم مردم خشمگین شدند. بنابراین حزب علاوه بر سانسور مداوم، سعی در کاهش شدت شیوع این ویروس داشت. این زمانی بود که هوآ چون‌یینگ در نشست مطبوعاتی خود در تاریخ ۳فوریه، ویروس کرونا را با آنفلوآنزا مقایسه کرد. اظهارات او بخشی از یک کمپین تبلیغاتی گسترده هم در داخل چین و هم در خارج از کشور بود.

علاوه بر رسانه‌های خبری، بستر رسانه‌های اجتماعی نیز نقش مهمی را ایفا کردند. برای مدتی طولانی، پست‌هایی با عبارات حیرت‌انگیز مانند «مهلک‌ترین آنفولانزا در ایالات متحده طی ۴۰ سال گذشته. بیش از ۱۳میلیون نفر آلوده و ۶،۶۰۰ کشته شدند»، همراه نقشه ایالات متحده که عمدتاً به رنگ قرمز یا زرد درآمده بود، اینترنت چین را پر کرد. تعداد افرادی که این پست‌ها را می‌دیدند، صدها میلیون نفر بود.

به گفته مقاله منتشرشده در وب‌سایت defenseone.com:«نتیجه طنز این ماجرا این بود که درست همانطور که ویروس کرونا در چین در حال افزایش بود، دوستان و بستگان بسیاری از اتباع چینی ساکن در ایالات متحده کم‌کم نگران وضعیت “مهلک” آنفلوآنزا که به اصطلاح بر آمریکای شمالی چنگ انداخته بود، شدند و از آنها خواستند به چین بازگردند.»

مخفی‌کاری حزب کمونیست چین یک اپیدمی را به یک پاندمی تبدیل می‌کند

در ۵ فوریه، نیل فرگوسن، مدیر مرکز اِم‌آر‌سی برای تجزیه و تحلیل بیماری‌های عفونی جهانی در کالج امپریال لندن، گفت که تعداد موارد «همواره درحال افزایش است.» او تخمین زد که در آن زمان فقط ۱۰٪ از کل آلودگی‌ها به این ویروس در چین تشخیص داده شده‌اند.

پس از اینکه کم‌کم تعداد بیشتر و بیشتری از مردم به داده‌های حزب کمونیست درباره ویروس کرونا شک کردند، حزب تاکتیک دیگری اتخاذ کرد. در مقاله «چگونه چین در تلاش است تا حقیقت درباره ویروس کرونا را پنهان کند» در وب‌سایت Defenseone.com آمده است: «مسیر نهایی که معمولاً برای شکل دادن به بحث‌های آنلاین و در نتیجه تغییر دادن باورها و اقداماتِ دنیای واقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این است که به‌زور روایت‌های دروغین را به خورد مردم دهند. رژیم برای مقابله با عصبانیت ناشی از واکنش کُند اولیه به شیوع این ویروس، اصرار داشته است که اطلاعات دروغین، واقعیت دارد که دولت به سرعت واکنش نشان داد، که امکانات بیمارستان بیش از حد کافی بودند. نمایش اقتدارگرایی- سانسور، سردرگمی، دروغ- درحال اجرای کامل است.»

مخفی‌کاری حزب کمونیست چین درباره اطلاعات مربوط به ویروس کرونا، گسترش سریع این بیماری به سایر نقاط جهان را به دنبال داشت. درحالی که سایر کشورها با این پاندمی مبارزه می‌کنند، رئیس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ، در ۱۰مارس، نخستین بار پس از زمان شیوع این ویروس در دسامبر گذشته، از ووهان دیدار کرد تا نشان دهد که چین در نبرد با این بیماری «پیروز» شده است. روز بعد، پکن قرنطینه ۱۴روزه را برای مسافران بین‌المللی اعلام کرد تا «از ورود افراد آلوده به این کشور جلوگیری کند.»

مطالب دیگر:

در هر منطقه‌‏ای که روابطش با چین کمونیست مستحکم‌تر است، شیوع کرونا ویروس بیشتر است

آیا درمانی طلایی و « نتیجه‌بخش » برای یک اپیدمی وجود دارد؟

سانسور کرونا توسط پیام‌رسان چینی وی‌چت

مطرح شدن جنایت برداشت اعضای بدن در چین، در شورای حقوق بشر سازمان ملل

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی