Search
Asset 2

ممنوعیت رمان مزرعه حیوانات در چین

مزرعه حیوانات

مزرعه حیوانات

در آستانه مادام‌العمر شدن رهبری در چین، رمان مزرعه حیوانات در فهرست موارد ممنوعه حزب کمونیست چین قرار گرفته است و اطلاعات مربوط به آن در اینترنت سانسور می‌شود.

مزرعهٔ حیوانات رمانی نوشتهٔ جُرج اُروِل است که در سال ۱۹۴۵ میلادی در انگلستان منتشر شد. این داستان دربارهٔ گروهی از جانوران اهلی است که در اقدامی انقلابی، صاحب مزرعه را فراری می‌دهند تا خود ادارهٔ مزرعه را به‌دست گرفته و «برابری» و «رفاه» را برقرار سازند.

رهبری این جنبش را گروهی از خوک‌ها به‌دست دارند، ولی پس از مدتی این گروه جدید نیز به رهبری خوکی به نام ناپلئون همچون صاحب مزرعه به بهره‌کشی از دیگر حیوانات می‌پردازند و هرگونه مخالفتی را سرکوب می‌کنند. در این رمان، شورش حیوانات مزرعه، نماد انقلاب کارگری کمونیستی است و سرنوشت آن بر ضد نظام سرمایه داری است. انقلاب‌هایی که در نهایت منجر به استثمار بیشتر طبقه کارگران و قدرت گرفتن رهبران کمونیست می‌شود. معروف‌ترین جملهٔ این کتاب «همه حیوانات باهم برابرند، اما برخی برابرترند» است.

نامه‌ای موسوم به «اِن» نیز از دیگر مواردی است که به تازگی در فهرست فیلتر و سانسور در چین قرار گرفته است. جستجوی برخی کلمات نیز در وایبو (نسخه چینی تویتر) فیلتر شده است. کلماتی نظیر مخالفت، فرقه (مکتب) شخصی، مادام‌العمری، ابدیت، مهاجرت، و بی‌شرمانه.

پیش از این کلمات مربوط به روش معنوی «فالون گونگ» نیز در فهرست سانسور دولت چین قرار داشت. فالون گونگ (فالون دافا) یک تمرین معنوی و صلح آمیز با اصول حقیقت، نیکخواهی و بردباری است که رژیم کمونیستی چین آن را منع کرده است و از سال ۱۹۹۹ کسانی که به این روش گرایش داشته‌اند را به شدت مورد آزار و سرکوب قرار داده است.

در چین حتی شخصیت کارتونی «پو» که یک خرس تپل و بامزه است به علت شباهت ظاهری که با رئیس جمهور فعلی چین دارد در این کشور سانسور می‌شود!

اصلاح قانون اساسی حزب کمونیست چین مبنی بر مادام‌العمر شدن رهبری می‌تواند منجر به محکومیت گسترده در سطح جهان و واکنش‌های شدید در داخل چین شود. انتظار می‌رود پیشنهاد مطرح شده مبنی بر دائمی شدن رهبری در چین به زودی توسط کنگره ملی خلق تأیید شود.

از آنجا که مقامات حزب کمونیست چین، وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی را تهدیدی علیه امنیت ملی می‌دانند، سانسور و فیلترینگ رد چین بسیار قوی و وسیع است.

فیس‌بوک، توئیتر و یوتیوب مدت‌ها است که در چین فیلتر شده‌اند. چین عظیم‌ترین و پیچیده‌ترین سیستم سانسور آنلاین را دارد که «دیوار آتشین بزرگ» نامیده می‌شود که ترکیبی از فناوری‌های پیشرفته و قوانین حقوقی است.

مطالب دیگر:

چرا تمرین معنوی و آرامش بخش فالون دافا در چین تحت آزار و شکنجه قرار دارد (ویدئو)

زمینه دائمی شدن رهبری در چین فراهم شد

برای پیوند عضو هرگز به چین سفر نکنید

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی