Search
Asset 2

نقش اوباما در تحقیقات مربوط به ترامپ چیست ؟

(SAUL LOEB/AFP/Getty Images)
(SAUL LOEB/AFP/Getty Images)
(SAUL LOEB/AFP/Getty Images)

نتیجه تحقیقات در خصوص تلاش ‌روسیه برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا و گزارش دادستان کل آمریکا مبنی بر اینکه هیچ مدرکی دال بر تبانی ترامپ با روسیه در این خصوص وجود ندارد، منتشر شده است.

با اینحال، سوالات زیادی در خصوص ریشه‌های شکل گیری این تحقیق وجود دارد. پرسش‌هایی نظیر اینکه چرا باید پلیس اف‌بی‌آی یک نامزد ریاست جمهوری را با استفاده از اطلاعات غلط ارائه شده توسط کمپین انتخاباتی رقیب خود، مورد تحقیق قرار دهد.

یا اینکه دلیل جاسوسی دولت بریتانیا از اعضای کمپین انتخاباتی ترامپ و ارائه اطلاعات کسب شده به « جان برنان » رئیس سیا، و استفاده وی از این اطلاعات برای تحت فشار قرار دادن رئیس اف‌بی‌آی در جهت آغاز تحقیقات در خصوص ترامپ چیست؟

اما شاید مهم‌ترین و در عین حال مبهم‌‏‌‌ترین سوال این باشد که در این میان نقش باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا چه بوده است؟

شواهد نشان داده است که چند عضو ارشد کابینه اوباما که در این تحقیقات نقش فعالی داشته‌اند، در کمپین انتخاباتی ترامپ جاسوسی یا اطلاعاتی غلط جمع‌آوری کردند مبنی بر اینکه ترامپ با روس‌ها تبانی کرده است.

برای مثال، جان‌ کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، از وجود اطلاعاتی غلط در پرونده کریستوفر استیل جاسوس و مأمور اطلاعاتی سابق انگلیس آگاه بود. در ماه مارس گذشته ، دونالد ترامپ با ارسال پیامی در صفحه توئیتر خود به نقش کریستوفر استیل در پرونده تحقیق در خصوص تبانی احتمالی با روسیه اشاره کرد.

از سویی دیگر گزارش منتشر شده توسط آقای جاناتان وینر، حقوق‌دان دولت اوباما، وجود دارد که طی آن گفته است که اطلاعاتی درباره کریستوفر استیل، جاسوس بریتانیایی دریافت کرده و آن اطلاعات را به معاون وزارت خارجه آمریکا داده است و در آن تأکید شده بود « وزیر امور خارجه می‌بایست از این اطلاعات آگاه شود. »

همچنین اوباما نیز در ژانویه ۲۰۱۷، خلاصه‌ای از پرونده این جاسوس بریتانیایی را دریافت کرده بود که ضمیمه یک گزارش اطلاعتی تهیه شده توسط جان برنان (رئیس سابق سیا)، جیمز کومی (رئیس سابق اف‌بی‌آی) و جیمز کلپر (رئیس سابق اطلاعات ملی آمریکا) بود. احتمال دارد اوباما این اطلاعات را در اوایل آگوست ۲۰۱۶ دریافت کرده باشد.

سوزان رایس، مشاور سابق امنیت ملی اوباما، همراه با سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل در آن زمان، صدها مورد تلاش برای مطلع شدن از هویت اعضای کمپین انتخاباتی ترامپ از طریق گزارش‌های امنیتی را داشته‌اند. هرچند که سامانتا پاور مدعی است که شخص دیگری هم نام وی، دست به این اقدامات زده است.

سپس، روز پنجم ژانویه ۲۰۱۷، اوباما، جلسه‌ای با سوزان رایس، جیمز کومی (رئیس سابق اف‌بی‌آی) و سالی ییتس (دادستان کل سابق آمریکا) در اتاق بیضی کاخ سفید تشکیل داد.

سوزان رایس ۱۵ روز بعد، یعنی ۲۰ ژانویه که روز شروع به کار ترامپ بود، در یک ایمیل غیرمعمول که گیرنده آن خودش بود، درباره این جلسه نوشته بود. این ایمیل با درجه امنیتی بالا نشان شده بود و بخشی از آن تاکنون محرمانه مانده است.

رایس در ایمیل خود نوشته بود که اوباما طی این جلسه و هم زمان با روی کار آمدن دولت ترامپ، به مقامات گفت « باید توجه کنید دلیلی وجود ندارد که ما نتوانیم اطلاعات مربوطه را به طور کامل با روسیه در میان نگذاریم.» این گفته آیا در دل خود این معنی را می‌دهد که از انتقال اطلاعات حساس امنیتی به ترامپ با هدف ایجاد شائبه تبانی، خودداری شد؟

رایس در این ایمیل افزوده بود که رئیس جمهور ( اوباما ) روی طی شدن قانونی روند مورد نیاز تأکید کرده است.

این سوال مطرح است که چرا اوباما احساس کرد که گفتن این موارد ضروری است، و چرا رایس احساس کرد که نوشتن این موارد در ایمیل خود برای یادآوری، ضروری است. آن هم درست در روزی که قرار بود کاخ سفید را ترک کند.

«چاک گراسلی» سناتور ارشد آمریکایی که رئیس کمیسیون قضایی سنای آمریکا نیز بود، و نیز سناتور « لیندسی گراهام »، در فوریه ۲۰۱۸، در مورد این ایمیل و برخی دیگر از مسائل از سوزان رایس طی نامه‌ای سؤال می‌کنند که آیا اوباما در آن جلسه خواسته بود گامی در جهت تحقیقات اف‌بی‌آی برداشته شود؟

کمی بعدتر، وکیل رایس در پاسخی به آن نامه می‌گوید که رایس ایمیل خود را به توصیه مشاور دفتر کاخ سفید فرستاده است.

این‌ها سوالاتی جدی هستند که باید بررسی شوند. بیش از دو سال است که یک روایت جعلی درباره تبانی ترامپ با روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و دخالت روسیه در این انتخابات ارائه شده است.

تا رسیدن به این واقعیات که نقطه آغاز تحقیقات درباره ماجرای ساختگی تبانی کجا بود است، و این که عملکرد برخی از مقامات، از جمله رئیس جمهور سابق آمریکا در این میان چه بوده، و با چه انگیزه‌ای بوده است، هنوز فاصله زیادی مانده است.

مطالب دیگر:

شبح کمونیسم در حال حکمرانی بر جهان ما : فصل ۶ : طغیان علیه خداوند

چین رئیس سابق پلیس بین‌الملل را رسماً بازداشت کرد

حملات تروریستی سریلانکا، « انتقام » حمله به مسلمانان نیوزلند

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی