Search
Asset 2

هشدار اتحادیه آزادی‌‌‌‏های مدنی آمریکا درباره قدرت بدون کنترل شبکه‌‏های اجتماعی

(Tasos Katopodis/Getty Images)
(Tasos Katopodis/Getty Images)

اتحادیه آزادی‌‌‏های مدنی آمریکا (ACLU) روز جمعه هشدار داد که تعلیق حساب‌‌‏های رئیس جمهور دونالد ترامپ در شبکه‌‌‏های اجتماعی، استفاده از قدرتی کنترل نشده توسط شرکت‌‌‏های بزرگ فناوری است.

کیت روآن، مشاور ارشد قانونگذاری در اتحادیه آزادی‌‌‏های مدنی آمریکا، در بیانیه‌‌‏ای گفت که تصمیم توییتر در تعلیق حساب کاربری ترامپ از شبکه‌‌‏های اجتماعی، باعث شروع خاموش کردن صداها توسط شرکت‌‌‏های فناوری می‌‌‏شود.

این گروه ابتدا بحث استفاده ترامپ از رسانه‌‌‏های اجتماعی برای زیر سوال بردن نتایج انتخابات سوم نوامبر و ادعاهای وی در مورد تقلب آرا را مطرح کرد.

در بیانیهاین اتحادیه آمده است که «ما اکنون متوجه منظورشان برای تعلیق دایمی وی هستیم، این مسئله باید همه را نگران کند که شرکت‌‌‏هایی مانند فیس‌‌‏بوک و توییتر قدرت کنترل نشده‌‌‏ای دارند تا افراد را از پلتفرم‌‌‏هایی حذف کنند که برای ایجاد امکان ابراز بیان‌‌‏ میلیون‌‌‏ها نفر از مردم طراحی شده‌‌‏اند.»

روآن ضمن بیان اینکه شرکت‌‌‏های بیگ تک در این مورد باید شفاف عمل کنند، خاطرنشان کرد «فعالانی که راه‌‌‏های ارتباطی جایگزین ندارند آسیب خواهند دید … پرزیدنت ترامپ می‌‌‏تواند تیم مطبوعاتی خود یا فاکس نیوز را برای برقراری ارتباط با مردم مورد استفاده قرار دهد، اما دیگران – که توسط شرکت‌‌‏های رسانه‌‌‏های اجتماعی سانسور شده‌‌‏اند – از این امکان ویژه برخوردار نیستند. امید است که این شرکت‌‌‏ها قوانین خود را به طور شفاف در مورد همه اعمال کنند. »

توییتر، که حساب ترامپ را در روز جمعه به طور نامحدود تعلیق کرد، دسترسی او را به حالت تعلیق درآورد. اینستاگرام، توییچ، فیس بوک و برخی دیگر نیز همین کار را کرده‌‌‏اند.

نگرانی‌‌‏های دیگری نیز در مورد آزادی‌‌‏های مدنی پس از اقدام اپل و گوگل برای حذف برنامه رسانه اجتماعی پارلر از فروشگاه‌‌‏های دانلود این برنامه، ابراز شده است. پارلر یک وب سایت رسانه‌‌‏ اجتماعی است که از ابتدا محافظه کاران از آن استفاده می کنند. حذف آن با این دلیل صورت گرفته که پارلر سیاست‌‌‏های ملایم مناسبی را اعمال نکرده‌‌‏اند.

اپل در روز شنبه در بیانیه‌‌‏ای این چنین گفت «پارلر اقدامات کافی و لازم برای مقابله با گسترش تهدیدات علیه امنیت مردم انجام نداده است. ما پارلر را از فروشگاه اپ تا زمان حل مشکلاتشان خارج کردیم.»

آمازون به پارلر اعلام کرد که خدمات وب آمازون  خود را برای پارلر به حالت تعلیق درآورده است زیرا پارلر با سرعت عمل کافی علیه محتوای خشونت آمیز عمل نمی‌‌‏کند. در نامه آنان آمده است: «ما در وب‌‌‏سایت شما شاهد افزایش مداوم این محتوای خشونت بوده‌‌‏ایم که همه موارد خدماتی ما را نقض می‌‌‏کند.»

اما جان ماتز، مدیر عامل پارلر، در بیانیه‌‌‏ای گفت که شرکت‌‌‏های بزرگ فناوری در تلاشند تا رقیب خود را له کنند.

وی در پستی در پارلر گفت: «این احتمال وجود دارد که پارلر به مدت یک هفته در اینترنت در دسترس نباشد. این یک حمله هماهنگ شده توسط غول‌‌‏های فناوری برای از بین بردن رقابت در بازار بود … شما می‌‌‏توانید انتظار داشته باشید که جنگی رقابتی و علیه آزادی بیان ادامه یابد، اما ما جا نمی‌‌‏زنیم.»

مطالب دیگر:

درو همیل، سخنگوی نانسی پلوسی تأیید می‌کند که لپ تاپ به سرقت رفته است

حال و هوای آمریکا، تداعی‌کننده رمان‌های «۱۹۸۴» و «مزرعه حیوانات»

بیش از ۹۰۰ قانونگذار در ۳۵ کشور و منطقه بیانیه مشترکی را امضا کردند که خواستار توقف آزار و شکنجه فالون گونگ است

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی