Search
Asset 2

همزمان با افزایش انتقادها نسبت به روابط تهران و پکن؛  کنسولگری چین در بندرعباس افتتاح شد

(IRNA)
(IRNA)

در میان افزایش انتقادها به روابط اقتصادی و سیاسی پکن و تهران، چین کنسولگری خود را در بندرعباس افتتاح کرد.

اوایل دی‌ماه سال گذشته دولت ابراهیم رئیسی به پیشنهاد وزارت امور خارجه با صدور مجوز برای گشایش سرکنسولگری چین در ایران موافقت کرده بود.

دولت جمهوری اسلامی موافقت با گشایش کنسولگری چین در بندرعباس را منوط به عمل متقابل کرده بود؛ اما تا کنون مشخص نیست حزب کمونیست چین چنین اجازه‌ای به جمهوری اسلامی داده و محل کنسولگری جدید ایران در آن کشور در کدام شهر قرار دارد.

افتتاح کنسولگری چین در بندرعباس در حالی صورت می‌گیرد که طی روزهای اخیر انتقادها به روابط جمهوری اسلامی با چین و رویکرد حکومت کمونیستی پکن با ایران افزایش یافته است.

همراهی رئیس‌جمهور چین با امارات درباره ادعا نسبت به جزایر ایرانی خلیج‌فارس و افشای اعطای وام به با بهره ۱۸ درصد به جمهوری اسلامی از پول‌های بلوکه شده ایران در پکن انتقادهای فراوانی را به دنبال داشته است.

هرچند دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی تلاش می‌کند روابط خود با چین را برابر و مطلوب جلوه دهد؛ اما واقعیت‌های روابط اقتصادی ایران و چین را نه در تبلیغات رسانه‌های حکومتی بلکه در نوشته‌ها و گفته‌های فعالان اقتصادی و محافل کسب‌وکار ایران باید جستجو کرد.

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی ایران، پیش‌تر عنوان کرده بود چینی‌ها در هر کشوری که وارد شده‌اند قراردادی تنظیم کرده‌اند که نوعی استعمار اقتصادی در آن نهفته بوده و آنها به بهانه تهاتر هرچه کالای بنجل داشتند را به ما دادند.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی