Search
Asset 2

۱۱۰۰ دانشمند بیانیه داده‌اند که «هیچ وضعیت اضطراری آب‌وهوایی در کار نیست.»

مردی در روز دوم کنفرانس تغییرات آب و هوایی COP 26 سازمان ملل متحد در SECC در گلاسکو، اسکاتلند، در 1 نوامبر 2021 از پله‌ها بالا می‌رود. (Ian Forsyth/Getty Images)
مردی در روز دوم کنفرانس تغییرات آب و هوایی COP 26 سازمان ملل متحد در SECC در گلاسکو، اسکاتلند، در 1 نوامبر 2021 از پله‌ها بالا می‌رود. (Ian Forsyth/Getty Images)

بیش از ۱۱۰۰ دانشمند و کارشناس در سراسر جهان بیانیه جهانی آب‌وهوا را امضا کرده‌اند که هیچ وضعیت اضطراری آب‌وهوایی در کار نیست.

بنیاد مستقل اطلاعات اقلیمی (CLINTEL) خلاصه‌ای یک‌ صفحه‌ای را در ۲۷ ژوئن منتشر کرده است که ۱۱۵۲ امضا از ۱۵ کشور را در بر می‌گیرد.

در این بیانیه آمده است: «علم اقلیمی نباید آن‌قدر سیاسی باشد و برعکس سیاست‌های اقلیمی باید علمی‌تر شوند. دانشمندان باید به وضوح به عدم قطعیت‌ها و اغراق‌های پیش‌بینی‌های‌شان درباره گرمایش زمین اذعان کنند.»

در عین حال، این بیانیه ابراز می‌کند: «سیاستمداران باید هزینه‌های واقعی و هم‌چنین منافع موهوم اقدامات سیاسی خود را بی‌طرفانه برشمارند.»

بنیاد اطلاعات اقلیمی در سال ۲۰۱۹ توسط استاد ممتاز ژئوفیزیک، گاس بِرک‌هات، و روزنامه‌نگار علمی، مارسل کروک، به منظور ارتقای دانش و درک تغییرات آب‌وهوایی در شکل‌گیری سیاست‌های آب‌وهوایی تأسیس شد.

کروک می‌گوید که پروژه بیانیه تغییرات آب‌وهوایی، در سال ۲۰۱۹ آغاز شد و قدرتش در پیام، اختصار و دسترسی‌پذیری آن است.

او در ایمیلی به اپک‌تایمز به این نکته اشاره کرد: «پیام واضح و روشن است: هیچ وضعیت اضطراری آب‌وهوایی در کار نیست. حتی اگر بپذیریم که دی‌اکسیدکربن علت اصلی تغییرات آب‌وهوایی فعلی باشد نیز مهم این است که این موضوع حقیقت دارد.»

«حرف ما این است که همه شواهد فعلی نشان می‌دهند که افزایش کربن‌دی‌اکسید و افزایش دما برای ما یا طبیعت ضرری ندارد و اظهارات هراس‌انگیز آب‌وهوایی پیرامون این موضوع هیچ توجیهی ندارند و «راه حل» این مسئله که خلاصی از شر سوخت‌های فسیلی و جایگزینی آن‌ها با انرژی‌های تجدیدپذیر مطرح می‌شود، احتمالاً بدتر از خود «مشکل» [تغییر آب و هوا] خواهد بود.»

کروک می‌گوید که بیانیه این سازمان با مخالفت بسیاری از جانب فعالان آب‌وهوایی مواجه شده است.

او می‌گوید که این سازمان نامه‌های سرگشاده بسیاری را به سازمان‌هایی مانند هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی (IPCC)، سازمان ملل متحد و مجمع جهانی اقتصاد ارسال کرده و خواستار برگزاری نشستی سطح بالا با دانشمندان این بنیاد شده است.

کروک گفت: «معمولاً حتی یک پاسخ مودبانه هم دریافت نمی‌کنیم. فعالان این حوزه بیانیه آب‌وهوایی ما را دوست ندارند. دلیلش هم ساده است. چون همیشه ادعا می‌کنند ۹۷ درصد، ۹۹ درصد یا حتی ۹۹.۹۹ درصد اجماع وجود دارد.»

«بنابراین، دو راه برای حمله به این بیانیه دارند. می‌گویند که تنها تعداد کمی [از امضاکنندگان] دانشمندان فعال اقلیمی هستند و بسیاری از آن‌ها بازنشسته شده‌اند. هر دو درست و بسیار منطقی هستند.»

او می‌گوید اگر دانشمند شاغلی که وابسته به درآمد دولتی است، این بیانیه را امضا کند، با خطر اخراج مواجه خواهد شد.

کروک می‌گوید: «با وجود این، آن‌قدر شجاعت داشتیم که حرف بزنیم. اما این بدان معناست که باید با انتقادات و اقدامات بسیاری مواجه شوید که بی‌اعتبارتان می‌کنند.»

او می‌گوید به‌سختی می‌توان مستقیماً با فعالان این حوزه درگیر شد.

مسئله این است که رسانه در دستشان است و اگر احساس کنند که بیانیه آب‌وهوایی ما تأثیری دارد، آن را در رسانه‌ها و رسانه‌های اجتماعی بی اعتبار  می‌کنند.»

این بنیاد در هفته‌های اخیر توجه بیشتری را به خود جلب کرده و امضاکنندگان جدیدی به آن اضافه شده‌اند که بیشترشان دانشگاهی بوده‌اند.

این بیانیه آب‌وهوایی عنوان می‌کند که دانش تغییرات اقلیمی هنوز به ثبات نرسیده است و فاصله زیادی با آن دارد. بایگانی‌های  زمین‌شناسی نشان می‌دهند که آب‌وهوای زمین از همان ابتدا نیز دائم در نوسان بوده است.

«بنابراین، تعجبی ندارد که اکنون در حال تجربه یک دوره گرمایش هستیم. عوامل طبیعی و هم‌چنین انسانی باعث گرمایش زمین می‌شوند. میزان گرمایش جهان به طور قابل توجهی کمتر از پیش‌بینی‌های مدل‌های نقش انسانی بوده است. شکاف بین دنیای واقعی و دنیای مدل‌سازی‌شده نشان می‌دهد که هنوز راه زیادی تا درک تغییرات اقلیمی باقی مانده است.»

 این بیانیه آب‌وهوایی به این نکته نیز اشاره می‌کند که مدل‌های اقلیمی «کاستی‌های زیادی» دارند و ابزارهای سیاستی نامطلوبی هستند.

در این مقاله آمده است: «در رابطه با تأثیر گازهای گلخانه‌ای اغراق می‌کنند و این مسئله را نیز نادیده می‌گیرند که غنی‌سازی جو با دی‌اکسیدکربن مفید است. دی‌اکسیدکربن یک آلاینده نیست. بلکه برای حیات روی زمین ضروری است. طبیعت به دی‌اکسیدکربن بیشتر نیاز دارد که باعث سرسبزی سیاره ما می‌شود.»

«دی‌اکسیدکربن بیشتر در هوا باعث رشد زیست‌توده گیاهی جهانی می‌شود و برای کشاورزی نیز سودآور است و باعث افزایش بازده کشت محصولات در سراسر جهان می‌شود.»

در این بیانیه آمده است: «دی‌اکسیدکربن خوراک گیاهان و اساس حیات روی زمین است. هیچ شواهد آماری مبنی بر تشدید طوفان‌ها، سیل‌ها، خشکسالی‌ها و بلایای طبیعی در اثر گرمایش زمین وجود ندارد. با این حال، شواهد فراوانی وجود دارند که نشان می‌دهد اقدامات مربوط به کاهش دی‌اکسیدکربن هم مضر و هم پرهزینه هستند.»

«هیچ وضعیت اضطراری آب‌وهوایی در کار نیست. پس هیچ دلیلی برای وحشت و هشدار وجود ندارد. به شدت با سیاست مضر و غیرواقعی به صفر رساندن تولید دی‌اکسیدکربن تا سال ۲۰۵۰ مخالفیم.»

این بیانیه خطاب به رهبران اروپایی عنوان می‌کند که سیاست‌های اقلیمی باید «در برابر واقعیت‌های علمی و اقتصادی سر خم کنند.»

در بیانیه آب‌وهوایی آمده است: «باور نتایج یک مدل آب‌وهوایی به معنای باور چیزی است که سازندگان مدل در آن نهادینه کرده‌اند. دقیقاً مشکل بحث اقلیمی امروز این است که بر محور مدل‌های اقلیمی می‌چرخد.»

«علم آب‌وهوا به جای آن‌که مبتنی بر دانش خودانتقادی باشد، به بحث بر سر باورها تقلیل یافته است. آیا نباید خود را از باور ساده‌لوحانه مدل‌های آب‌وهوایی خام رها کنیم؟»

کروک می‌گوید هدف اصلی این سند این است که روشن کند حتی اگر غالب ادعاهای IPCC را بپذیریم، باز هم می‌توان به این نتیجه رسید که هیچ وضعیت اضطراری آب و هوایی وجود ندارد.

او می‌گوید: «بیانیه آب‌وهوایی ما از این جهت جای هیچ بحثی ندارد.»

مطالب دیگر:

گوردون چانگ معتقد است حزب کمونیست چین آماده جنگ می‌شود

دانشمندان آلمانی: ترکیبات سمی غیر‌معمول، بدون استثنا در تمام واکسن‌های کووید۱۹ یافت شده‌اند

ترامپ: انتخابات ۲۰۲۰ باید دوباره برگزار شود

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی