Search
Asset 2

واکنش‌­های بین­ المللی به موج اعدام معترضان در ایران؛ محکومیت شدید و افزایش فشار

(JEAN-PHILIPPE KSIAZEK/AFP via Getty Images)
(JEAN-PHILIPPE KSIAZEK/AFP via Getty Images)

در پی صدور ده‌­ها حکم اعدام علیه معترضانی که در جنبش انقلابی ایران علیه حکومت مشارکت داشته­‌اند و اجرای ۴ حکم اعدام معترضان در بیش از سه ماه گذشته؛ مقامات گوناگون بین­‌المللی از صدراعظم آلمان، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌­های جهان و وزرای خارجه دولت‌­های آلمان و بریتانیا به این موضوع واکنش‌­های تندی داشته­‌اند.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان روز دوشنبه ایران را به دلیل استفاده از مجازات اعدام علیه تظاهرکنندگان محکوم کرد. او در حساب رسمی‌ خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «رژیم ایران از مجازات اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب استفاده می‌کند.» «این وحشتناک است.» همچنین در همین ارتباط سخنگوی او نیز گفت که برلین می‌خواهد با اقدامات بین‌المللی جدید، فشار بر مقامات ایران را افزایش دهد.

از سوی دیگر وزیر خارجه آلمان نیز در این ارتباط، گفت: «رژیمی که جوانان خود را برای مرعوب کردن مردمش به قتل برساند آینده‌ای ندارد.»

آنالنا بائربوک در نشستی خبری به خبرنگاران گفت که از همین رو، سفیر حکومت ایران را به وزارت خارجه آلمان فراخوانده است تا برای مقام‌های ایرانی «به‌طور واضح روشن کند که سرکوب وحشیانه، ستم و ارعاب مردم و همچنین اعدام دو معترض دیگر بدون عواقب نخواهد بود».

او تاکید کرد نکته «کلیدی» این‌جاست که اتحادیه اروپا متحد بماند و «چشم‌ خود را روی نقض حقوق بشر در سایر کشورها نبندیم.» و افزود «ما نباید دست بکشیم، بلکه باید دوباره و دوباره روشن کنیم ما از مردمی که چیزی نمی‌خواهند جز زندگی در سایه آزادی و امنیت، حمایت می‌کنیم.»

همچنین پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک­‌های جهان نیز روز دوشنبه طی سخنانی در جمع دیپلمات‌های مقیم واتیکان، در رابطه با موج اعدام معترضان در ایران گفت: «حق زندگی در مکان‌هایی که مجازات اعدام همچنان اجرا می‌شود، در معرض تهدید است. این اتفاق را این روزها در ایران می‌بینیم که در پی تظاهرات‌ مردم این کشور برای کسب کرامت زنان به اعدام محکوم می‌شوند.»

او افزود: «دولت‌ها نمی‌توانند مجازات اعدام را برای عدالت ادعایی به کار ببرند، زیرا این مجازات نه تنها بازدارنده و عادلانه نیست، بلکه تشنگی برای انتقام را تقویت می‌کند.»

پاپ سپس درخواست خود را برای پایان دادن به مجازات اعدام در سراسر جهان تکرار کرد و گفت: «اعدام اقدامی غیرقابل قبول است زیرا به مصونیت و حیثیت افراد ضربه می‌زند.»

به گزارش رویترز، اظهارات پاپ شدیدترین واکنش او از زمان آغاز جنبش انقلابی مردم ایران پس از مرگ مهسا امینی در ماه سپتامبر محسوب می‌شود.

بریتانیا نیز از جمله واکنش دهندگان به این اعدام­ بوده است.  وزارت خارجه بریتانیا در روز دوشنبه کاردار ایران به عنوان ارشدترین دیپلمات ایران در این کشور را در اعتراض به اعدام محمد مهدی کرمی و محمد حسینی که روز شنبه از سوی جمهوری اسلامی اعدام شدند، احضار کرد.

جیمز کلورلی وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای در همین ارتباط گفت، کاردار ایران را احضار کرده تا «اعدام‌های شنیع» دو روز پیش را «به شدیدترین نحو ممکن محکوم کند.»

این واکنش‌­های بین‌­المللی در حالی ادامه دارد که صبح امروز علی خامنه‌­ای رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی از نهادهای حکومتی خواست برخورد «جدی» با آنچه او اغتشاشات خواند را ادامه دهند.

این موضع رهبر جمهوری اسلامی در حالی است که صدور احکام اعدام برای معترضان ایرانی کماکان ادامه دارد و تنها دو روز پس از اجرای حکم دو تن از معترضان، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه ایران روز دوشنبه از صدور حکم اعدام برای سه معترض دیگر خبر داد.

بنابر گفته میزان این سه معترض به نام­‌های صالح میرهاشمی بلطاقی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی، در دادگاه رسیدگی به پرونده کشته شدن سه مامور امنیتی در اصفهان به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده‌اند.

بیش از این نیز تا ۱۷ دی­ماه ۴ جوان معترض به نام‌­های محسن شکاری، مجید رضا رهنورد، محمد مهدی رهنورد و سید محمد حسینی توسط جمهوری اسلامی اعدام شده‌­اند.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی