Search
Asset 2

وزارت دفاع انگلیس: روسیه استفاده از «بمب‌های خلاء» در حمله به اوکراین را تایید کرده است

(Photo by Sergey BOBOK / AFP) (Photo by SERGEY BOBOK/AFP via Getty Images)
(Photo by Sergey BOBOK / AFP) (Photo by SERGEY BOBOK/AFP via Getty Images)

وزارت دفاع بریتانیا در ۹ مارس مدعی شد که روسیه به استفاده از سیستم تسلیحات ترموباریک یا «بمب‌های خلاء» در طول تهاجم خود به اوکراین اعتراف کرده است.

این وزارتخانه در یک پست توییتری اعلام کرد که «وزارت دفاع روسیه استفاده از سامانه تسلیحاتی TOS-1A در اوکراین را تأیید کرده است که اثرات آتش‌زا و انفجاری ایجاد می‌کند.»

این پست با ویدئویی همراه بود که اطلاعاتی در مورد این سلاح و آنچه که وزارتخانه آن را «تأثیر ویرانگر» توصیف کرد ارائه می‌کرد.

وزارت دفاع بریتانیا در این ویدئو گفت: «تأثیر [TOS-1A] ویرانگر است….این می‌تواند زیرساخت‌ها را از بین ببرد و آسیب قابل‌توجهی به اندام‌های داخلی و سوختگی‌های ناگهانی وارد کند و منجر به مرگ افرادی شود که در معرضش قرار گرفته‌اند.»

اپک تایمز برای اظهار نظر با وزارت دفاع روسیه تماس گرفته است.

اوکسانا مارکارووا، سفیر اوکراین در ایالات متحده، هفته گذشته پس از دیدار با اعضای کنگره در ساختمان کنگره ایالات متحده گفت که نیروهای روسی علاوه بر موشک، از بمب‌های ترموباریک نیز استفاده می‌کنند.

او گفت: «آنها امروز از بمب خلاء استفاده کردند که در واقع توسط کنوانسیون ژنو ممنوع شده است. بنابراین، می دانید، ویرانی که روسیه می‌خواهد به اوکراین وارد کند، بسیار زیاد است. اما ما اوکراینی‌ها مقاومت خواهیم کرد. ما از خانه خود دفاع می‌کنیم. ما هیچ گزینه دیگری نداریم. خسته نمی‌شویم. ما متوقف نخواهیم شد. ما تسلیم نخواهیم شد.»

تعدادی از مقامات دیگر، از جمله سناتور مارکو روبیو (جمهوری‌خواه فلوریدا) نیز ادعا کرده‌اند که روسیه از چنین تسلیحاتی در تهاجم خود به اوکراین استفاده می‌کند.

روبیو ماه گذشته در توییتر نوشت: «روسیه اکنون پرتابگرهای TOS-1 را در حومه مناطق پرجمعیت مستقر کرده است.» سناتور جمهوری‌خواه گفت که سلاح‌هایی که در «اهداف غیرنظامی» استفاده می‌شوند «هدف نظامی ندارند» و افزود که «این یک جنایت جنگی با هدف ایجاد وحشت و کشتار مردم برای تسلیم شدن است.»

با این حال، جان کربی، سخنگوی پنتاگون در یک نشست خبری بعد از ظهر چهارشنبه به خبرنگاران گفت که «هیچ نشانه‌ای» و «هیچ مدرکی» دال بر استفاده روسیه از چنین سلاح‌هایی در اوکراین ندیده است.

در همین حال، دادگاه کیفری بین‌المللی تحقیقاتی را درباره اتهامات جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت یا نسل‌کشی انجام شده در اوکراین آغاز کرده است.

مقامات اوکراینی روز چهارشنبه مدعی شدند که هواپیماهای روسی یک بیمارستان زایشگاهی در شهر بندری ماریوپل را بمباران کردند، با این حال دمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در توییتر گفت که این «خبر جعلی» است.

مطالب دیگر:

دیدگاه: یک دهه تأثیر دموکرات‌های آمریکا در بی‌ثبات کردن اوکراین و تضعیف رابطه آمریکا و روسیه

آیا فیس‌بوک موضوعات حساس برای رژیم چین را سانسور می‌کند؟

قانونگذار آمریکا: بحران اوکراین در حال افشای ریاکاری حزب کمونیست چین است

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی